johanf Skrevet 31. juli 2009 Del Skrevet 31. juli 2009 Hei Jeg har i det siste lest litt her og der at operatører ikke kan ha binding på abbonement OG en operatørlåst mobil samtidig. Noen har tilogmed sagt at det skal stå et sted på Telenors internettsider. Kan noen peke meg i riktig retning for hvor det står (loven eller på Telenors sider) eller hvor dette har blitt diskutert tidligere? Lenke til kommentar
qwert Skrevet 31. juli 2009 Del Skrevet 31. juli 2009 Her. Hvis telefonen registreres sammen med abonnement med binding vil operatørlåskode bli utlevert fra 09000 kundeservice Telenor vederlagsfritt. Dette skal egentlig gjelde for de andre operatørene også, men siden det var Telenor som var klaget inn for Markedsrådet og de ga seg før saken kom opp er det (SVJV) bare Telenor som esplisitt opplyser om dette. Mulig bransjen har blitt stilletiende enig om å sørge for så liten oppmerksomhet rundt dette som mulig. Hvis man sitter med "dobbel binding" hos en av de andre operatørene og ikke får ut låsekoden kan/bør man klage til Forbrukerombudet. Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 31. juli 2009 Del Skrevet 31. juli 2009 Kort oppsummert er det m.a.o. slik at Telenor gjev frå seg koden gratis når abonnementet har bindingstid, medan resten ikkje gjer det. Eller: Er det nokon her som har fått koden gratis hos andre operatørar før det har gått 12 månader? Lenke til kommentar
johanf Skrevet 31. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2009 Jeg ringte Netcom tidligere idag og spurte om det var sånn at det er lov å ha dobbel binding (låst telefon og binding på abbonement) og det var fullt lovlig, mente de. Tar de "feil"? Lenke til kommentar
qwert Skrevet 31. juli 2009 Del Skrevet 31. juli 2009 (endret) Tar de "feil"? Både ja og nei. Man kan skumme igjennom det vesentligste her. Tidligere mener jeg å huske at det lå noen andre saksdokumenter ute også, men de fant jeg ikke nå. Den operative setningen er: Naturligvis kan operatøren, som tidligere nevnt, ikke kreve både oppsigelsesgebyr og gebyr for å låse opp operatørlåsen. Dette er altså hva Forbrukerombudet oppfatter at de var "enig med bransjen om" i 2003. Hvorfor bare Telenor ble klaget inn for Markedsrådet vet jeg ikke (fordi de var/er desidert størst?), men siden de endret praksis til å følge ombudets anmerkninger før saken kom opp finnes det ingen rettskraftig dom på at det faktisk er slik at en slik dobbeltbinding er å regne som et urimelig avtalevilkår etter loven. Endret 31. juli 2009 av qwert Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 31. juli 2009 Del Skrevet 31. juli 2009 Dersom ein seier opp abonnementet og betalar gebyr for det, kan ein vel krevje å få operatørlåskoden gratis. Men det vert vel litt annleis enn å behalde abonnementet og få utlevert koden, som er det me diskuterar her. Lenke til kommentar
qwert Skrevet 31. juli 2009 Del Skrevet 31. juli 2009 Med den tolkningen kan man kjøpe seg ut av alle abonnementer hos Telenor for 600,- siden de ikke først kan ta gebyr for å åpne operatørlåsen og deretter gebyr for å bryte abonnementet. Det alternativet mistenker jeg at de er enda mindre interessert i... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå