sinmol Skrevet 31. juli 2009 Del Skrevet 31. juli 2009 Er det noen som vet hvilket batteri som lønner seg når jeg skal ha en 40W aktinisk lysrør som skal gå kanskje mellom 100 og 200 timer? Hva vil da skje vis man går ned på en 15W lysrør? Og hva vil skje vis man går opp på en 80W? Lenke til kommentar
Nettulf Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 Ikke helt sikker på hva du er ute etter her? Hvor stort batteri du trenger for å drive et 40W lysrør i 200 timer f.eks.? Fint om du utdyper litt mere..... Nettulf Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 3. august 2009 Del Skrevet 3. august 2009 Hva slags spenning går det på? 12V? 230VAC? Lenke til kommentar
sinmol Skrevet 3. august 2009 Forfatter Del Skrevet 3. august 2009 (endret) Riktig Nettulf, hvor stort batteri. Spenningen har jeg ikke bestemt, men lysrøret kan fåes i både 12V og 220V. Endret 3. august 2009 av sinmol Lenke til kommentar
Nettulf Skrevet 3. august 2009 Del Skrevet 3. august 2009 (endret) På 12V vil det trekkes omtrent 3,4A fra batteriet forutsatt at det er lite tap i kretsen som driver lysrøret. Kan si 3,5A da for å runde av litt. Effekten i watt delt på spenning i volt vil gi strømforbruk i ampere. (I=P/U) Da vil f.eks. et batteri på 12V/35Ah (Ah=Ampere timer) drive lysrøret i 10 timer. Du må da ha et batteri på 700 Ah for at det skal kunne lyse i 200 timer. Et lysrør på 15W vil trekke ca. 1,3A og da vil et batteri på 260Ah holde i 200 timer. Øker du til 80W får du strømforbruk på 6,7A og batteriet må være 1340 Ah. Som du ser er det ganske store batterier som trengs for slike lange tider, sammenlignet med et vanlig bilbatteri som vanligvis ligger mellom 60-100Ah. Hva har du tenkt å bruke dette til? (Edit: Kanskje en lysfelle for fangst av nattlige, flygende greier?) Nettulf Endret 3. august 2009 av Nettulf Lenke til kommentar
sinmol Skrevet 3. august 2009 Forfatter Del Skrevet 3. august 2009 Der har du faktisk rett Nettulf. Skal brukes til nattsommerfugl fangst, ja. Vet ikke om det betyr noe, men lysrørene er aktiniske. Er det noen som har et synonym til ordet "aktinisk"? (sliter med betydningen) Lenke til kommentar
Nettulf Skrevet 3. august 2009 Del Skrevet 3. august 2009 Aktinisk har tydeligvis flere betydninger både medisinsk og biologisk. Men i sammenheng med lys ser det ut til å bety kortbølget lys, altså blålig lys ned mot det ultrafiolette spekteret. Brukes også en del i akvarium for at planter og alger skal vokse. Fargen på lyset skal nok ikke ha noe å si for strømforbruket, men på 12V vil jeg anta at kretsen som skal drive lysrøret også vil forbruke litt effekt slik at et 40W lysrør gjerne forbruker 45W ihvertfall. Litt referanser om noen vil lese seg smarte på betydelsene av ordet: Glossary Wikipedia Botanisk Nettulf Lenke til kommentar
sinmol Skrevet 3. august 2009 Forfatter Del Skrevet 3. august 2009 Har også et valg å gå helt ned på 8W lysrør. Vet du hva strømforbruket blir da? Lenke til kommentar
Nettulf Skrevet 3. august 2009 Del Skrevet 3. august 2009 Trodde jeg hadde vist det greit lengre oppe her jeg.... Du tar effekten i watt og deler det på spenningen i volt. Altså 8W delt på 12V som blir omtrent 0,67A eller 670mA. For å finne ut hvor lenge det vil lyse på et gitt batteri kan du ta kapasiteten på batteriet og dele på strømtrekket. F.eks. om du har et batteri på 60Ah vil du her få en tid på 89 timer. (60/0,67=89,55) Om du trenger en viss tid og vil finne nødvendig størrelse på batteriet, så tar du antall timer og ganger det med strømforbruket. For å få 200 timer ved 8 watt må du da ha omtrent 134Ah batteri. (200*0,67=134) Merk at dette er verdier uten tap, du må bruke riktig strømforbruk for hele kretsen om du skal få nøyaktige verdier. Nettulf Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå