Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

gruer meg til tannlege

broil

Anbefalte innlegg

jeg skal til tannlegen og trekke to melketenner. jeg vet det ikke vriker fælt men gruer meg veldig. kan noen fortelle litt om hvordan det er å få bedøvelse, er det mulig å gjøre noe for å ikke grue seg eller at bedøvelsen gjør mindre vondt. eller kan noen fortelle noen ''tannlegeskrekkhistorier'' gruer meg sååååååå fælt

ps veit ikke om det er her jeg skal legge inn denne tråden men dette var det nærmeste tannlege jeg fant tror jeg

Endret av broil
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer helt ann på hvor de setter den, og hvordan. Noen er kjappe og litt brutale, andre er rolige og tar seg god tid. Å få den satt helt i fronten oppe eller nede, samt i ganen er ikke noe særlig. Kan få litt tårer i øyekroken av de, men det varer ikke lenge. Andre plasser går helt greit. Mener og ha hørt det er mulig å få påsmurt en krem først. En bedøvelse for bedøvelsen. men det er jo ikke noe tøft..

Det er hværtfall ikke særlig smart å spørre etter skrekkhistorier om du er redd for tannlegen.. Du ender bare opp med å forsterke smertefølelsen ved å ligge der å tenke "dette kommer til å gjøre vondt" Stram ikke musklene. Slæpp åff in teh stol

Lenke til kommentar

Trekke to melketenner? Røttene går såpass lite dypt at det ikke vil være vondt i det hele tatt.

Men du ba også om "tannlegeskrekkhistorier". Greit;

Da jeg skulle trekke en jeksel som var i ganske dårlig stand så sa tannlegen der og da: "Tannen er porøs (pga tidligere dyptgående fyllinger) og kan knekke, men vi kan prøve å trekke den alikevel. Hvis den knekker så må du henvises til en kjevekirurg for å ta ut tannen." Så vi satte igang. Bedøvelsessprøyte etter bedøvelsessprøyte - ingen virket til å gi noen effekt på grunn av betennelse i tannen/tannkjøttet rundt eller liknende. Og siden bedøvelse ikke fungerer på betente områder så ble det til at jekselen ble dratt ut uten noen form for virkende bedøvelse. Det hjalp heller ikke at den samme tannen hadde fått en rotfylling bare noen uker før den skulle draes ut, eller at røttene var såpass dype som de var. Jeg kan trygt si det var en mindre behagelig opplevelse... Men det skjer nok ikke i ditt tilfelle vil jeg nå tro :)

Endret av Mr.Graves
Lenke til kommentar

Skrekkhistorie: Jeg måtte operere ut visdomstenner hos spesialist da de kom ut horisontalt baki kjeven. Kjente de 20-30 nålstikkene bare såvidt, det verste var at han var så hardhent, rota på nedi der som det skulle vært innvollfjerning på elg han dreiv på med. De skjærte i vei..og blodet rant, det var en egen assistent der som for det meste var opptatt med å tørke blod..

Oppmuntringsforsøk: Men det var operasjon. Vanlig tannlege er mye bedre, var nettop hos tannlegen for å fikse et hull og jeg kjente seriøst ikke bedøvelsessprøyta..nesten, men det var hvertall langt ifra like vondt som et myggestikk. Og det var gjort på 15 minutt hele greia..

Endret av zulo
Lenke til kommentar

Jeg var veldig redd for tannlegen før, men i det siste så har jeg blitt vant til deg. Bedøvelsen gjør ikke vondt hvis han vet hva han driver med. Da blir det ca like vondt som å nappe hår fra stortåa, etter det så merker du ingenting. Men hvis du merker noe så må du bare si ifra så får du mer.

Lenke til kommentar

takk for alle svarene. det virker som om jeg er veeeldig pinglete (det er jeg). men har litt sprøyte skrekk etter en hjærneopperasjon :( noen lurer på hvorfor jeg spørr etter ''skrekk'' historier det er pga da vet jeg hvor galt det kan gå med de som har gjort værre ting, så etter jeg har vært hos tannlegen så kan jeg sitte og le for meg selv om alle stakkarsje folk som har vøri hos tannlegen med værre ting :p

Lenke til kommentar
takk for alle svarene. det virker som om jeg er veeeldig pinglete (det er jeg). men har litt sprøyte skrekk etter en hjærneopperasjon :( noen lurer på hvorfor jeg spørr etter ''skrekk'' historier det er pga da vet jeg hvor galt det kan gå med de som har gjort værre ting, så etter jeg har vært hos tannlegen så kan jeg sitte og le for meg selv om alle stakkarsje folk som har vøri hos tannlegen med værre ting :p

Folk pleier å si slapp av og ikke tenk på stikket.. men har du prøvd det motsatte? På meg så virker det å konsentrere seg om at "nå kommer stikket", det samme med blodprøver, jeg MÅ se på nåla når de stikker ellerså gjør det vondt..hvis jeg ser så gjør det ikke vondt for da er jeg psykisk forberedt.

Lenke til kommentar
jeg skal til tannlegen og trekke to melketenner. jeg vet det ikke vriker fælt men gruer meg veldig. kan noen fortelle litt om hvordan det er å få bedøvelse, er det mulig å gjøre noe for å ikke grue seg eller at bedøvelsen gjør mindre vondt. eller kan noen fortelle noen ''tannlegeskrekkhistorier'' gruer meg sååååååå fælt

ps veit ikke om det er her jeg skal legge inn denne tråden men dette var det nærmeste tannlege jeg fant tror jeg

Vist tannlegen er flink er det ikke vondt i det heletatt å ta bedøvelse. En gang jeg tok bedøvelse merket jeg det ikke i det heletat! Men noen ganger er det litt verre, men har aldri opplevd at det er i nærheten av så vondt som å bite seg i skinnet eller tungen når man spiser =P (Bare for å sammenlikne)

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg må virkelig si at jeg føler med deg..

Selv har jeg tannlegeskrekk til 1000 (minst), har hatt det nærmest hele livet, har hull, har ikke tort å gått til tannlegen med det. Har vært i narkose, har måttet trekt flere tenner pga det, siden hullene hadde blitt for store..

Mamma har måttet vært med meg hele livet nesten, iallefall til jeg var rundt 20.

Når jeg var yngre og fikk innkallelser i posten, så brukte jeg å rive de i stykker for så å kaste de i boss, så foreldrene mine ikke skulle se det, - og så jeg slapp å dra! Så vet virkelig hvordan det er å ha tannlegeskrekk!!

Men det som kan være greit er å finne deg en tannlege du føler deg trygg på, få h*n til å fortelle deg hva h*n skal gjøre underveis. Lytt gjerne til musikk mens du sitter i tannlegestolen, så du slipper å høre lyden av borring, etc..

Selv tok jeg bedøvelse for første gang for et par måneder siden, trodde det var kjempevondt (har også sprøyteskrekk til 1000), men man kjenner kun et lite stikk, og tar noen få sekunder, så kjenner du ikke mer.

Selv bruker jeg å få to sprøyter, for å være 110 % sikker på at jeg ikke skal kjenne noe. Da kjenner jeg at hun stikker første gangen, men ikke andre gangen, og mens hun holder på å borre kjenner jeg heller ingenting.

Bedøvelsen kan være litt ubehagelig i ettertid. Ikke vond, bare litt ekkelt. Har ikke følelse i den siden av munnen.

:) Lykke til! Det går nok bra skal du se :)

Lenke til kommentar

Det er ikke farlig i det hele tatt! Det kommer litt ann på. Om du setter den i ganen er det litt vondere enn feks nedenfor, men det er ikke så vondt. Stikker litt i noen sekunder, så er det over, og du blir doven og god! :!: Det å trekke tanna kjennes jo ikke engang. Det som kan være litt ekkelt er lyden, men be tannlegen snakke med deg mens det skjer, så du slipper å tenke så mye på det. :-)

Det er uansett bedre å bli ferdig med det, og heller bare komme over skrekken. Ikke gjør som meg. jeg venta 2 år med tannlege, og nå ligger jeg her neddopet på paralgin forte og voltaren fordi jeg knakk ei tann med hull i, som også skapte betennelse i tannkjøttet/kjeven. IKKE VERDT DET!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...