Gå til innhold

Flygerutdannelse, hvor, hvordan osv..


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg syntes forsvarets flyverutdanning er flott. Men det eneste som skremmer meg er tanken på at man ikke kan forflytte på seg, annet enn til de steder i Norge skvadronen du kommer

inn på, opererer. Og spesielt hvis du tabber deg ut, og ender opp med en kontorjobb eller no' de neste 10 åra..

Lenke til kommentar
Jeg lesteet sted for en stund siden at SAS ikke hadde tatt inn nye piloter på over 10 år eller noe.

 

Vel, om det stemmer, så regner jeg med at de skriker etter nye piloter når jeg er ferdig med utdannelsen. Pilotene i SAS skal pensjonere seg en gang de også, ingen er evig unge!

 

SAS, Norwegian og de andre store selskapene krever et sted mellom 1000-1500 timer i lufta, noe man ikke har som nyutdannet pilot. Da starter man gjerne i mindre selskaper, jobber der noen år, får erfaring, og nok timer i lufta, og da kan man søke jobb i SAS osv.

Jeg vil tro grunnen til at piloter som er utdannet i militæret får så lett jobb i forhold piloter som tar utd. utenfor militæret, er fordi de allerede har en del års erfaring pga. tjenesteplikt, og fyller kravene til de store selskapene når de er ferdig med tjenesteplikten.

Lenke til kommentar
Nummer to ser jeg ikke. Hva tror du skjer om du bæsjer på leggen som sivil pilot?

Da har du ikke gode utsikter i pilotbransjen, nei. Men da har du muligheten til å satse på

en annen karriere. I forsvare vil jeg tro du ei får muligheten til å komme med noe innsikt i fremtiden din om du "bæsjer på leggen".

Endret av TheIdanator
Lenke til kommentar
Men slik det ser ut nå er forsvaret uaktuelt for min del, og jeg har absolutt ingen interesse av å være 15 år i militæret (3år utd. + 12 år jobb).

Om jeg velger å ta utd. i Spania, så vil det ta 2-3 år, avhengig av om jeg har småflysertifikat (om jeg ikke tok helt feil nå?). Jeg må betale utd. selv, men man blir tilbudt hybel/leilighet mens man går på skolen.

 

http://www.aeromadrid.com/?lang=en

 

 

Du må huske at når du tar utdannelsen i utlandet må du søke oppholdstillatelse. Tar du utdannelsen feks via luftfartskolen på Daytona Beach er det vansklig å få visum på lengere en 2 år. Og dette visumet lar deg kun studere du kan altså ikke ha noe jobb på siden.

 

Planlegger selv å gå på luftfarstskolens skole på Daytona Beach med studiestart august 2010. Har en startkapital på 150k. Mor og far har også godt med på å låne meg resten. Har noen enorme fordeler da jeg er amerikansk statsborger og kan bo og jobbe der så lenge jeg vil.

 

Prata med ei som hadde vært der borte i 2 år. Forstod det slik at det første året var utdannelse, mens hun brukte det neste til å jobbe som instruktør. I løpet av de 2 åra sammlet hun opp 830 flytimer og 230 av disse på multifly(2 motors).

 

Så planen min er å bo der i 2-3 år å bare få meg en god del flytimer(tror sas krever 1000 for at du i det hele tatt kan søke jobb der) For så å reise hjem å ta de 14 examene :dontgetit: for å få utdannelsen godkjent i Norge.

 

Er det noen som planlegger å gå på Daytona Beach 2010 så add meg på msn: [email protected]

 

Jeg lesteet sted for en stund siden at SAS ikke hadde tatt inn nye piloter på over 10 år eller noe.

 

SAS har ikke tatt inn unge piloter på 10 år. De har altså tatt inn erfarne piloter, mens de unge tydligvis må gå igjennom mindre flyselskaper. Skal dog sies at gjennomsnittslønnen i SAS ligger på gått over 1mill i året.

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Hei,

 

Man kan ta en statlig finansiert flygerutdanning ved Luftfartsfag i Tromsø. Denne trafikkflygerutdanningen er relativt ny. Jeg anbefaler alle som har en drøm om å bli pilot å søke. Her får du CPL, frozen ATPL, MCC, IR osv. Skolen har splitter nye Cessna 182T med G1000 glasscockpit. Skolen disponerer også P-31 Navajo som multi-engine fly, og en stor flysimulator.

 

Et lite tips til flygerutdanning, er å sjekke ut http:/www.luftfartsfag.no

Dette er en gratis trafikkflygerutdanning. Studiet er ved Universitetet i Tromsø. Går der selv, og anbefaler det på det sterkeste!

 

Besøk som sagt:

 

http://www.luftfartsfag.no

Endret av Scubamaster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...