Gå til innhold

Flygerutdannelse, hvor, hvordan osv..


Anbefalte innlegg

Jeg synes at pilot(som i Boeing 777, Airbus A320 o.lign) virker som et veldig spennende yrke, men lurte på hvordan utdannelsen og slik er for det. Finnes helt sikkert sider jeg kan lese om dette på, men jeg vet ikke helt hvor jeg skal starte. Er det i det hele tatt mulig for meg å ta den utdannelsen i Norge nå som jeg har valgt språk, samf. og øk. på vg2?

Mener å ha lest at man trenger realfag, men fikk nettopp høre av en som har planlagt å ta denne utdannelsen at man kun trenger å ha fullført 3-årig vgs, men at det vil koste litt mer.

Om man tar denne utdannelsen i utlandet, vil man da kunne søke jobb i Norge som pilot? Vet at innen noen yrker må man ha 1-2 år som lærling før utdannelsen er gjeldene i Norge.

 

 

Om noen har linker til sider med informasjon rundt dette ville jeg blitt veldig glad.

Endret av Zolex-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regn med minst 500k. Tar du det gjennom luftfartsskolen, så tar du det på en skole i Florida. Det er ganske dyrt, når du kommer hjem må du konvertere serfrikatet til europeisk, det er også ganske dyrt å tidskrevene, så må du samle fly timer, de fleste flyselskaper krever over 1000timer i luften for å ansette deg. Deretter må du ta utsjekk eller hva det heter på fks Boing 737(Det vil si at du kan fly den flytypen, det må du som oftest betale selv, og det er dyrt, mange simulator timer osv, som er ganske dyrt) les mer på luftfartsskolen.no.

 

Har du råd, er det bare å satse. Du kan foresten også ta pilot utdannelsee i forsvaret, men det er VELDIG vanskelig å komme inn, og du må jobbe i forsvaret i 12-15 år.

Lenke til kommentar

Om det er 500k som må til for at jeg skal få drive med dette resten av livet, så er det absolutt verdt det, om det så betyr at jeg må bo i en liten leilighet på 50 kvadratmeter til jeg er 35.

Fikk høre at man kunne ta utdannelse i Spania, og at man da får typeutsjekk på Airbus (A318/319/320 og A321), og at dette vil ta 2-3 år avhengig av om man har småflysertifikat fra før. Noen som vet om dette stemmer? Og må man da konvertere sertifikatet på noen måte, eller vil dette gjelde på samme måte som om man skulle tatt det i Norge?

 

Takk for link, skal se mer på den :)

Lenke til kommentar
Universitetet i Tromsø driver vel med luftfartsfag.

 

Edit: Link

Stemmer det ja, men de tar inn ganske få og det er vanskelig å komme inn. Hvis du tar utdannelsen i Usa gjennom luftfartsskolen får du nok flere timer. Pluss at du som oftest får jobbe i ca et år som instruktør på skolen når du er ferdig med utdannelsen. Da kan du samle ganske mange.

Lenke til kommentar
Absolutt ikke noe å satse på, fly vil være automatisert om noen år.

 

Vi har i grunn teknologien allerede, spørsmålet er vel heller om vi noensinne vil kunne stole fullt på automatiserte systemer helt uten piloter. Jeg tror det vil ta mange år i hvert fall...

 

Like fullt mener jeg dette er en forholdsvis "risky" karriere å velge, ettersom at jobbmarkedet for en helt fersk pilot kan være ganske begrenset. Man må kanskje belage seg på å jobbe i utlandet i hvert fall. Denne utdannelsen blir fort veldig kostbar også...

 

 

Jeg har også vært inne på tanken å velge en flygerutdanning, men pga. overnevnte grunner har jeg mer eller mindre slått det fra meg. Det kan vel også tenkes at det blir kjedelig etter hvert å fly disse store fuglene? :p

Lenke til kommentar

UiT hadde jeg aldri kommet inn på, da jeg nesten med 100% sikkerhet kan si at det vil være 12 stk som har bedre helse, eller andre grunner. Uansett krever det realfag, noe jeg valgte bort.

 

Pris på utdanningen er irrelevant så lenge det er mulig. Det her er snakk om noe jeg vil gjøre resten av livet, og ikke for to-tre år.

 

Og ang jobb, så vet jeg at jeg ikke ville fått jobb i SAS, Norwegian eller lignende store selskaper til å begynner med. Man må bygge seg oppover. Som fersk pilot vil man kanskje få jobb i et mindre selskap, deretter jobbet meg oppover mot de store selskapene. Det tar tid, og er ikke gjort på et år eller to år, men når man har nok erfaring, og nok timer i luften vil jobber i de store selskapene også være aktuelt, for de trenger jo alltids nye piloter som tar over for de gamle.

 

Har fått link til skolen i Spania, så skal se mer på den.

Lenke til kommentar
Prøv å skaff deg jobb som instruktør etter endt utdannelse i et år eller to.

Da får du samlet en del flytimer, så du lettere kan få deg jobb som pilot i større selskaper.

Er det veldig lett å få instruktør-jobb med få flytimer da? Man skulle tro at det var vel så viktig med flytimer når du skal lære andre å fly, som når du skal fly selv.

Lenke til kommentar

Ta det heller igjennom forsvaret! Da får du lederutdanning (Befal) og flyver utdanningen på likt! Dette gratis, du binner deg til noen få års plikt år, men det er vil jeg si er verdt det for å slippe lånet på 500k etter du er ferdig! Du får jo faktisk betalt mens du holder på ;)

Lenke til kommentar
Du binner deg til noen få års plikt år
Den var litt drøy duh..

Er nu snakk om 12 års plikttjeneste + 2-3års utdanning.

 

Men det er vil jeg si er verdt det for å slippe lånet på 500k etter du er ferdig! Du får jo faktisk betalt mens du holder på ;)

500 bananer er lite å betale for 12 års "frihet".

Endret av TheIdanator
Lenke til kommentar
Universitetet i Tromsø driver vel med luftfartsfag.

 

Edit: Link

 

vel, du er en liten stund i tromsø

hvis de gjør det samme som de gjor i fjor. De som begynner til høsten blir man i tromsø til påske, for så og dra til sverige for å ta resten av utdanningen

Endret av XanderX
Lenke til kommentar
Du binner deg til noen få års plikt år
Den var litt drøy duh..

Er nu snakk om 12 års plikttjeneste + 2-3års utdanning.

 

Men det er vil jeg si er verdt det for å slippe lånet på 500k etter du er ferdig! Du får jo faktisk betalt mens du holder på ;)

500 bananer er lite å betale for 12 års "frihet".

 

Det vil jeg ikk si! Du vil jo faktisk få 12 års erfaring med gode lønns og levevikår, få en jobb etter det er jo INGEN problem!

Lenke til kommentar

Men slik det ser ut nå er forsvaret uaktuelt for min del, og jeg har absolutt ingen interesse av å være 15 år i militæret (3år utd. + 12 år jobb).

Om jeg velger å ta utd. i Spania, så vil det ta 2-3 år, avhengig av om jeg har småflysertifikat (om jeg ikke tok helt feil nå?). Jeg må betale utd. selv, men man blir tilbudt hybel/leilighet mens man går på skolen.

 

http://www.aeromadrid.com/?lang=en

Lenke til kommentar

Fortsår ikke helt hvorfor så mange ser på det som negativt at man binder seg til forsvaret i 12 år etter endt utdanning?

 

- For det første får du jo da gjøre akkurat det du nettopp er blitt utdannet til å gjøre, nemlig å fly

 

- For det andre er det utvilsomt mye mer spennende å fly "militært" med tanke på at man kan få fly veldig lavt/fort/akrobatisk selv med de fleste flytypene Forsvaret har! I tillegg får man oppleve mye spennede med tanke på oppdrag/trening.

 

- For det tredje er du jo så og si sikret jobb i 12 år med ganske god lønn. Videre er veien forholdsvis kort inn i de store flyselskapene når de 12 årene er fullført - dersom man skulle ønske det.

 

 

Samtidig er det jo også ulemper med å jobbe i Forsvaret, men ulemper vil man også få mye av når man er helt fersk og har dårlig med flytimer.

 

 

De tingene jeg tror kanskje er mest negativt med å jobbe som flyger i Forsvaret er nok at man må jobbe veldig hardt mens man er i utdanningen, man står ikke fritt til å velge hvilken flytype man får utsjekk på, og man kan også risikere å bli sittende fast på Andøya/Banak eller et hvilket som helst annet sted i 12 år - dersom man ser på det som et problem... Sist men ikke minst passer nok ikke den militære tilværelsen alle like godt, selv om ting blir en del annerledes når man jobber i forsvaret og ikke feks. er vernepliktig.

 

Men så er det jo det å klare å komme gjennom nåløyet da...

Endret av bearman89
Lenke til kommentar

Klart, som bearman89 sier, så er det jo flere positive ting ved å ta utd. i militæret, med tanke på jobb, lønn, jobb etter tjenesteplikt.

Men det nåløyet tror jeg nok er veldig veldig mye tettere enn ved å ta utd. gjennom f.eks skolen i Spania. I tillegg er sjansen større for at man kun får utsjekk på en flytype, og kanskje må ta flere langvarige kurs for å få utsjekk på flere flytyper, og det er fullt mulig at man blir værende på samme plassen i 12 år.

 

Ting kan endre seg i løpet av de to årene jeg har igjen på vgs, men skulle jeg valgt nå, ville jeg heller betalt for utd. i Spania, fått typeutsjekk på Airbus, og kanskje flydd for Norwegian/SAS om 8 år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...