unundindur Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 (endret) Hei. Litt tilfeldig tenkte jeg her om dagen på noen særtilfeller ved stipend/lån som jeg ikke klarte å finne ut av via generell googling. 1. Kan to personer som bor hos sine foreldre bare bytte bopel, og dermed få stipend? For eksempel, kan jeg bo hos en kompis sine foreldre, og han hos mine for at begge skal få stipend? 2. Hvor lenge må man bo borte for å ha rett på stipend? La oss si at semesteret starter seint i september, og jeg skaffer hybel i oktober. Så blir det ferie i desember. Er ca 6 uker borte nok til å få godkjent stipend? Hadde vært artig å vite, om enn bare for moro Endret 31. juli 2009 av unundindur Lenke til kommentar
juxtapose Skrevet 31. juli 2009 Del Skrevet 31. juli 2009 Det du lurer på er hvordan du skal få deg stipend uten å måtte flytte hjemmefra? Du skal altså svindle lånekassen, samtidig som du studerer juss? Hehe, interessant. Men det jeg kan si, til det andre spørsmålet ditt så starter ikke semesteret i september, men i august. Du vil få stipend fra det tidspunktet, bor du enda hjemma da så får du ikke stipend. Til det første spørsmålet, så er det så spesielt at jeg vett rett og slett ikke. Men et tips, det anbefales ikke å komme i kant med lånekassen. De har til tider kontroller, og blir du tatt får du met sannsynlig aldri lån eller stipend der igjen, og i grove saker kan du blir politianmeldt. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 31. juli 2009 Del Skrevet 31. juli 2009 Hei. Litt tilfeldig tenkte jeg her om dagen på noen særtilfeller ved stipend/lån som jeg ikke klarte å finne ut av via generell googling. 1. Kan to personer som bor hos sine foreldre bare bytte bopel, og dermed få stipend? For eksempel, kan jeg bo hos en kompis sine foreldre, og han hos mine for at begge skal få stipend? Forskrift til lov om utdanningsstøtte om tildeling av utdanningsstøtte for 2009-2010 § 26-2: Kort oppsummert: Det er kun dine egne foreldre du ikke kan bo sammen med. Etter lovens bokstav kan du altså bo sammen med en kamerats foreldre (og han med dine), og begge få stipend. Lovens formål, derimot, er at du ikke skal få stipend når du bor sammen med noen som har en slags moralsk plikt til å fø på deg (de færreste foreldre krever kost og losji av egne barn). Så du forholder deg innenfor lovens bokstav, men ikke innenfor lovens ånd. 2. Hvor lenge må man bo borte for å ha rett på stipend? La oss si at semesteret starter seint i september, og jeg skaffer hybel i oktober. Så blir det ferie i desember. Er ca 6 uker borte nok til å få godkjent stipend? Det blir et skjønnsspørsmål fra Lånekassens side. I utgangspunktet vil jeg anta at dersom du bor halve semesteret vekk fra foreldrene dine bør du i alle fall ha krav på omgjøring til stipend. Hadde vært artig å vite, om enn bare for moro Hvis det er så at du studerer jus vil jeg minne om eksamensløftet: «Aldri bevisst å ville avvike fra rett og rettferdighet, heller ikke råde noen til unødvendig konflikt, eller på annen måte ved råd eller handling fremme noen urettmessig sak eller virksomhet.» Ganske koselig sak i Aftenposten om en som ikke ville avlegge eksamensløftet sitt. Han fikk ikke noe diplom. Lenke til kommentar
unundindur Skrevet 2. august 2009 Forfatter Del Skrevet 2. august 2009 (endret) Hei igjen. Nå må det visst forklares litt her. Jeg studerer ikke juss, og har ikke tenkt å svindle Lånekassen. Jeg sto og kløyvde ved mens jeg tenkte på all verdens ubrukelige ting, og dette kom opp som ett interessant emne jeg ikke klarte å få helt klarhet i. Punkt 2 kan muligens bli aktuelt ettersom boligmarkedet er helt umulig nå, og jeg må vente for å skaffe en rimlig bopel, men jeg kommer til å flytte ut (vanlig). Jeg tipper jeg vil være flyttet ut tidlig oktober, og flytte hjem igjen til jul. Ikke spesielt uvanlig, men det er jo helt klart en kort periode... Fant, og finner fortsatt ikke info fra lånekassen om dette. PS: Frist sak om jusstypen. Altid interessant å se folk som satser liv og karriere bare for prinsipper (som atpåtil var helt bak mål). Endret 3. august 2009 av unundindur Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå