HKS Skrevet 2. september 2009 Forfatter Del Skrevet 2. september 2009 (endret) STS-128 - Discovery - Dag 5 - EVA 1 Dag 5 er første dag med EVA aktiviteter. Hovedoppgavene idag er å fjerne en tom almoniakk tank (ATA) fra P1 delen av romstasjonen sin struktur. Videre skal de også fjerne noen eksterne eksprimenter fra den Europeiske Columbus modulen (EuTEF (European Technology Exposure Facility) og MISSE Materials on International Space Station Experiment)). Disse ble plassert ut under STS-122, og er nå ferdige. Begge disse eksprimentene skal returneres til jorden ombord i romfergen. Ellers fortsetter overføringen av forsyninger og utstyr for fult fra MPLM-modulen. I dag skal blandt annet trådmøllen COLBERT (oppkalt etter komikkern som prøvde å få Node 3 oppkalt etter seg). Ellers som nevnt litt før i denne tråden så er det også trøbbel med noen av Discovery sine thrustere (kalles vernier thruster). Dette er små styringsjetter som brukes til å manuvrere romfergen rundt. De har selvsagt buckup-løsninger, så er ikke et stort problem, men litt omstokking av ting må gjøres. EVA 1 utføres av Danny Olivas og Nicole Scott. Bilder - Dag 5 Danny Olivas under EVA1 på det Europeiske Columbus laboratoriet, hvor flere skprimenter skal returneres til jorden. Logo fra ISS sin nye tredmølle, oppkalt etter komiker Stephen Colbert ... Detaljert artikkel (NASASpaceflight.com) - Dag 5 STS-128: EVA-1 completed – Vernier Thruster failure analysis continues http://www.nasaspaceflight.com/2009/09/dis...ilure-analysis/ Endret 3. september 2009 av [GDI]Raptor Lenke til kommentar
HKS Skrevet 3. september 2009 Forfatter Del Skrevet 3. september 2009 (endret) STS-128 - Discovery - Dag 6 Dag 6 kommer til å bli en relativt rolig dag. Mesteparten av tiden er planlagt til å brukes for å flytte over forsyninger fra MPLM-modulen til romstasjonen. Det som blir flyttet over er to racks til bruk for forskning, og en fryser som holder -80 grader til eksprimenter. Det ble også tatt med ett crew quarter (Lite rom til en besetningsmedlem) opp. Dette skal aktiveres og testes i det japanske laboratoriet. På slutten av dagen skal det forberedes til EVA 2 med Olivas og Fuglesang. Begge to skal overnatte i romstasjonen sin luftsluse. Det har vært snakk om å flytte litt på EVA 2 på grunn av at du kanskje må gjøre en manøver for å unngå romsøppel (Dette kalles en DAM manøver). Søplet det er snakk om her er rester av en europeisk Ariane 5 rakett sendt opp i 2006. Bilder - Dag 6 Her er en av rackene som ble tatt med opp i MPLM-modulen, en Minus Eighty Degree Laboratory Freezer for ISS (MELFI) monteres i det amerikanske Destiny laboratoriet. Detaljert artikkel (NASASpaceflight.com) - Dag 6 EVA-2 was debated as conjunction threat to Discovery and ISS removed http://www.nasaspaceflight.com/2009/09/eva...threat-tracked/ Endret 6. september 2009 av [GDI]Raptor Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 En liten avsporing her (beklager) etter jeg har truffet på en påstand i en annen tråd her på forumet. Er det sant at NASA ikke tar med Jordens rotasjon i beregninger for baner og lignende? Selv syntes jeg dette høres helt absurd, for med mindre Jorden ikke snurrer rundt sin egen akse (noe vi vet den gjør), vil dette gi enorme avvik. Når det er sagt, så mener jeg også å huske at man som regel utnytter Jordens rotasjon aktivt ved oppskytninger, ved å skyte opp så nært ekvator som mulig, og alltid i samme retning som Jorden roterer. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 3. september 2009 Forfatter Del Skrevet 3. september 2009 En liten avsporing her (beklager) etter jeg har truffet på en påstand i en annen tråd her på forumet. Er det sant at NASA ikke tar med Jordens rotasjon i beregninger for baner og lignende? Selv syntes jeg dette høres helt absurd, for med mindre Jorden ikke snurrer rundt sin egen akse (noe vi vet den gjør), vil dette gi enorme avvik. Når det er sagt, så mener jeg også å huske at man som regel utnytter Jordens rotasjon aktivt ved oppskytninger, ved å skyte opp så nært ekvator som mulig, og alltid i samme retning som Jorden roterer. Ja, det høres helt absurd ut. Vedkommende som har kommet med den påstanden må neste komme med en kilde på det. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 Hehe, spurte om kilder, alt jeg fikk var en link til en tråd på et konspirasjonsforum. ^^, Lenke til kommentar
HKS Skrevet 5. september 2009 Forfatter Del Skrevet 5. september 2009 (endret) STS-128 - Discovery - Dag 7 - EVA 2 Dag 7 er andre EVA for dette oppdraget, og første EVA for Christer Fuglesang. Det er egentlig bare en hovedoppgave i EVA 2, det er å fullfører jobben fra forrige EVA. Det vil si å koble den nye ammoniakktanken til romstasjonen sitt kjølesystem. Romstasjonen bruker ammoniakk i radiatorene for å holde jevn varme på forskjellige komponenter. Romstasjonen sine hovedradiatorer sitter på P1 og S1 truss, og brukes også til å sørge for at temperaturen inne i romstasjonen er riktig. Romstasjonen bruker 90 minutter på banen rundt jorden, og det er veldig stor forskjell på temperaturen i skyggen og solen. Den gamle ammoniakktanken skal festes på samme sted hvor den nye var, bak i romfergen sitt lasterom, og så skal den returneres tilbake til jorden, hvor den skal vedlikeholdes, og fylles opp igjen for å så bli returnert til romstasjonen på et senere oppdrag. EVA 2 utføres av Danny Olivas og Christer Fuglesang, og skal etter planen vare i 6 timer og 30 minutter. Bilder - Dag 7 Bilde av det russiske segmentet på romstasjonen, tatt fra toppen av Z1 segmentet. Christer Fuglesang festet til romstasjonen sin robotarm (SSRMS, også kjent som CanadaArm 2) med både den gamle og den nye ammoniakktanken... Detaljert artikkel (NASASpaceflight.com) - Dag 7 EVA-2: Ammonia Tank replacement complete – DAT’s TPS clearance rationale http://www.nasaspaceflight.com/2009/09/eva...ance-rationale/ Endret 6. september 2009 av [GDI]Raptor Lenke til kommentar
HKS Skrevet 6. september 2009 Forfatter Del Skrevet 6. september 2009 STS-128 - Discovery - Dag 8 Dag 8 er en relativt rolig dag på på romstasjonen, og på discovery. Store deler av dagen har mannskapet fri, og det er satt opp tid til flere pressekonferanser med journalister nede på jorden. Det skal gjøres noe sensor kalibrering på ett av romstasjonen sine oksygen genereringsystemer, og på slutten av dagen begynner forberedelsene til EVA 3 som er siste EVA på dette oppdraget, og som på EVA 3 er det Danny Olivas og Christer Fuglesang som skal utføre den. Bilder - Dag 8 STS-128 mannskapet i Node 2 (Harmony). Bak dem er PMA-2 som er der romfergen dokker, til høyre er det europeiske Columbus laboratoriet, og til venstre det japanske Kibo laboratoriet Lenke til kommentar
myrdan Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 Misunner christer når jeg ser han henger i den armen ute i rommet, det må jo være, fantastisk! Hva var det som gjorde at christer ble med opp? Er det sånn at det er om og gjøre å la folk fra alle mulige land besøke rommet eller er det for det han har spesial skills i noe ? Lenke til kommentar
weebl Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 Han er i følge wikipedia fysikker og har nok noen egenskaper som ESA (som han er ansatt av) har sett brukbare pluss at han da tydeligvis har søkt og kommet igjennom utvelgingen til ESA sitt astronautprogram. alle de som er astronauter og jobber på alle nivå i disse prosjektene har nok noen gode talenter innen et område som gjør at de egner seg bedre til jobben enn andre. Alle crewene som er oppe på ISS er nok spesiellt sammensatt for å få et bredest mulig spekter av egenskaper som kan være nyttige. så de sender ikke bare opp en person i fra hvert land for at det er kult gjort eller rettferdig det er nok mye arbeide og slit som skal til for å få æren av å reise ut i rommet Lenke til kommentar
spacekim Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 Misunner christer når jeg ser han henger i den armen ute i rommet, det må jo være, fantastisk! Hva var det som gjorde at christer ble med opp? Er det sånn at det er om og gjøre å la folk fra alle mulige land besøke rommet eller er det for det han har spesial skills i noe ? Christer er en del av det europeiske astronautkorpset. Han ble valgt ut av ESA under astronaututvelgelsen deres i 1992. Han har ganske bred kompetanse, med en mastergrad i Engineering Physics fra KTH i Stockholm, og en doktorgrad i partikkelfysikk fra Universitetet i Stockholm. Før han ble astronaut jobbet han blant annet hos CERN, og deltok en tid i LHC-prosjektet. I tillegg er han en god seiler, og har vært aktiv på nasjonalt plan innen frisbee. Da Christer ble plukket ut, søkte over 20 000 personer fra ESAs medlemsland. Fra de 20 000 satt ESA til slutt igjen med 6 stykker. Fra Norge var Gaute Einevoll nærmest å bli plukket ut, men måtte se seg slått av Christer på målstreken. Med så mange søkere er det klart at man må være veldig dyktig i sitt fagfelt. I tillegg er det påkrevd en stor dose med ekstrem flaks. Etter Christer ble plukket ut ble han i løpet av ganske kort tid sendt til Russland for trening til oppdraget Euromir-95, der en europeisk astronaut skulle få reise til den russiske romstasjonen Mir og bo der i 6 måneder. Christer trente en stund på lik linje med Thomas Reiter fra tyskland, men til slutt ble Reiter plukket ut til å fly, med Christer som back-up. i 1996 sendte ESA Christer til USA og NASA for trening sammen med NASAs nye astronautklasse (kalt Sardinene, ettersom det var den største gruppen noensinne. Hele 44 ble plukket ut). I 1998 dro han tilbake til Russland for en kort periode for å få sertifisering som Soyuz Return Commander, som betyr at hvis han reiser med Soyuz en gang, og noe skulle skje med kommandøren, har han trening og sertifisering til å ta over som kommandør av fartøyet. Vel tilbake hos NASA ble han plassert på romfergeferden STS-116, sammen med Bill Oefelein, Bob Curbeam og Terry Wilcutt. De skulle ha med seg en langtidsbesetning opp til romstasjonen, og ta med en ned igjen, i tillegg til å ha med utstyr og P5-seksjonen av rammeverket på romstasjonen. Oppskytingsdatoen var satt til juli 2003, men på grunn av Columbia-ulykken ble den utsatt, til slutt helt til 2006. Da hadde også mannskapet forandret seg. Langtidsekspedisjonen de skulle ha med opp var for lengst ferdig med sin ferd, da de istedet fløy med Soyuz, og i tillegg hadde kommandør Terry Wilcutt blitt byttet ut med Mark Polansky. Joan Higginbotham og Nicholas Patrick ble satt inn som to nye mannskapsmedlemmer. Christer gjorde det veldig bra på STS-116, og ESA sendte NASA kort tid senere en anmodning at Christer skulle være førstevalget ved neste ferd en ESA-astronaut skulle være med på. Det ble som kjent STS-128. Lenke til kommentar
myrdan Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 Takk for et bra og fyldig svar spacekim du vet tydeligvis hva du prater om! Håper de søker etter en elektriker snart Lenke til kommentar
HKS Skrevet 7. september 2009 Forfatter Del Skrevet 7. september 2009 STS-128 - Discovery - Dag 9 - EVA 3 Dag 9 er dagen for EVA 3, som er siste planlagt EVA for dette oppdraget. EVA 3 inneholder flere små oppgaver. Første oppgaven blir å aktivere en PAS (Payload Attach System) på S3 segmentet. romstasjonen har flere PAS på P3 og S3 segmentet som skal brukes til å montere paller (også kalt ELC (Express Logistics Carrier)) med reservedeler på senere oppdrag. Videre så skal de repare og bytte ut komponenter til en av romstasjonen sine gyroer, installere et par ekstra GPS antenner, og til slutt gjøre klar kabler til neste modul som skal være med opp på STS-130, denne modulen heter Node 3. Det er samme mannskap som skal utføre EVA 3 som EVA 2. Dette blir Christer Fuglesang sin 5. og trolig siste EVA. Han hadde tre på STS-116, og skal ha to på dette oppdraget. EVA 3 skal som EVA 2 utføres av Danny Olivas og Christer Fuglesang. Bilder - Dag 9 Bilde tatt av Discovery som er dokket til romstasjonen under EVA 3. Christer Fuglesang under EVA 3 Detaljert artikkel (NASASpaceflight.com) - Dag 9 Final STS-128 EVA completed – PMA3 clocking issue under evaluation http://www.nasaspaceflight.com/2009/09/fin...der-evaluation/ Lenke til kommentar
HKS Skrevet 7. september 2009 Forfatter Del Skrevet 7. september 2009 (endret) STS-128 - Discovery - Dag 10 og 11 Dag 10: Dag 10 blir en ganske rolig dag. Siste rest av forsyninger og utstyr skal over fra MPLM-modulen til romstasjonen, og siste rest med ting som skal tilbake til jorden skal pakkes ned i MPLM-modulen. Helt på slutten av dagen skal modulen stenges, og gjøres klar for returen til jorden. Det er også satt av 4 timers fritid for ISS og STS-128 mannskapet. Det er også idag planlagt pressekonferanser med jorden idag. Dag 11: Dag 11 er siste dag ombord på romstasjonen for STS-128 dagen begynner med at de bruker romstasjonen sin robotarm til å plassere MPLM-modulen tilbake i Discovery sitt lasterom. På slutten av dagen er det også planlagt farvel sermoni, og lukene mellom Discovery og romstasjonen skal lukkes. Bilder - Dag 10 og 11 Astronaut Rick Sturckow ombord i MPLM-modulen, og pakker ned utstyret som skal tilbake til jorden. En MPLM-modul er en av få måter å returnere forsyninger og større eksprimenter tilbake til jorden. Astronaut Rick Sturckow ved en av veggene i Node 1 (Unity) med emblemer av alle oppdrag som har jobbet på romstasjonen. Som dere ser på begynner det å bli endel! Detaljert artikkel (NASASpaceflight.com) - Dag 11 MPLM reberthed into Discovery’s Payload Bay ahead of undocking http://www.nasaspaceflight.com/2009/09/mpl...d-of-undocking/ Endret 8. september 2009 av [GDI]Raptor Lenke til kommentar
HKS Skrevet 8. september 2009 Forfatter Del Skrevet 8. september 2009 (endret) STS-128 - Discovery - Dag 12 Dag 12 begynner med at Discovery dokker fra romstasjonen. Lukene mellom de to ble lukket i går kveld. Etter Discovery har dokket fra vil de separere til en avstand på rundt 400 fot, og så begynne det som kalles "fly-around", det vil si at romfergen flyr en rundt rundt ISS før endelig separasjon. På slutten av dagen begynner de det som kalles "Late Inspeksjons", som er en kjapp titt over de mest følsomme delene av Discovery sitt varmeskjold. De ønsker å forsikre seg for at de ikke har blitt truffet av noe MMOD eller romsøppel mens de har vært dokket til romstasjonen. Når denne inspeksjonen er ferdig parkeres robotarmen, da den ikke trengs mer på dette oppdraget. Discovery er fremdeles i rute til en landing på torsdag. Bilder - Dag 12 Bilde fra romstasjonen av Discovery under fly-around. Bilde av romstasjonen tatt fra Discovery under fly-around. Detaljert artikkel (NASASpaceflight.com) - Dag 12 STS-128: Discovery Undocks from Station; Landing Set for Thursday http://www.nasaspaceflight.com/2009/09/sts...t-for-thursday/ Endret 10. september 2009 av [GDI]Raptor Lenke til kommentar
HKS Skrevet 10. september 2009 Forfatter Del Skrevet 10. september 2009 (endret) STS-128 - Discovery - Dag 13 Dag 13 er siste planlagte dag i verdensrommet, og det er planlagt det som kalles RCS-test og APU-hotfire. RCS testen er en test av alle de små manøvringsmotorene som sitter foran og bak på Discovery, de trenger disse for å være sikre på å kunne navigere under re-entry imorgen. APU-hotfire er for å starte opp hydraulikksystemet på fergen, for å sjekke om alle ror, flaps og finner kan bevege seg fritt. Bilder - Dag 13 Bilde av jorden tatt fra Discovery. Her ser vi hvor tynn atmosfæren egentlig er! Detaljert artikkel (NASASpaceflight.com) - Dag 13 STS-128: High praise for ISS visit as Discovery is checked out for entry http://www.nasaspaceflight.com/2009/09/sts...-out-for-entry/ Endret 10. september 2009 av [GDI]Raptor Lenke til kommentar
HKS Skrevet 10. september 2009 Forfatter Del Skrevet 10. september 2009 (endret) STS-128 - Discovery - Dag 14 - EOM Discovery er klarert for re-entry senere idag. De kommer til å gjøre to forsøk på Kennedy Space Center. Hvis ikke været tillater en landing idag vil de prøve igjen imorgen. først på lørdag vil de prøve på Edwards Air Force Base i California . Her er morgendagens mulige landingstider (Norsk tid) på Kennedy Space Center: KSC 1 (Orbit 202): Deorbit Burn - 23:59 (CET) / Landing - 01:05 (CET) KSC 2 (Orbit 203): Deorbit Burn - 01:36 (CET) / Landing - 02:42 (CET) Kommer forresten snart til å åpne STS-129-tråden. Denne tråden kommer til å fortsette til Endeavour er tilbake i OPF, enten etter en landing på Kennedy Space Center, eller i California med en flytur tvers over USA. Detaljert artikkel (NASASpaceflight.com) - Dag 14 Discovery waits on weather – Options for recovering Vernier Thrusters outlined http://www.nasaspaceflight.com/2009/09/dis...sters-outlined/ Endret 10. september 2009 av [GDI]Raptor Lenke til kommentar
HKS Skrevet 10. september 2009 Forfatter Del Skrevet 10. september 2009 NASA har nettopp gitt GO til å lukke lasteromsdørene! De sier selv at det er en god sjanse for at de får de ned idag... Lenke til kommentar
HKS Skrevet 10. september 2009 Forfatter Del Skrevet 10. september 2009 NO GO på første forsøk på Kennedy Space Center idag! Regnbyger innenfor 30 nautiske mil fra landingsplassen. Lenke til kommentar
-ɐMoԀ- Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 KSC 1 (Orbit 202): Deorbit Burn - 23:59 (CET) / Landing - 01:05 (CET) Lenke til kommentar
HKS Skrevet 10. september 2009 Forfatter Del Skrevet 10. september 2009 Det ser ikke veldig bra ut for andre forsøk heller, men de har enda ikke gitt opp. Det er nå rundt 30 minutter til en eventuell deorbit burn for andre forsøk på Kennedy Space Center Hvis de utsetter landingen til imorgen har de enda ikke avgjort om de igjen kun vil prøve på Kennedy Space Center, eller om de også skal prøve på Edwards Air-Force Base i California. De har mer en nok forsyninger til å holde seg oppe til søndag eller mandag. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå