HKS Skrevet 27. august 2009 Forfatter Del Skrevet 27. august 2009 Oppdatering på ventilproblemet: Nye tester av ventilen er fullført, og alt ser ut til å fungere som det skal. NASA sitt MMT (Mission Management Team) skal bestemme seg iløpet av dagen for om de ønsker å sende opp Discovery uten å bytte ventilen. De har frem til 30. august med å få opp Discovery, og etter det må de høyst sannsynlig vente til oktober, det kan hende at de får et par forsøk i september. Mer informasjon kommer senere idag! Lenke til kommentar
myrdan Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 Virker som at det nesten alltid er masse tull med disse oppskytningene, er det ikke det ene så er det, det andre! Kanskje på tide å tenke på noe nytt og forbedre teknologien? Med så mye tull, så er det et under at de kommer hele tilbake. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 27. august 2009 Forfatter Del Skrevet 27. august 2009 Virker som at det nesten alltid er masse tull med disse oppskytningene, er det ikke det ene så er det, det andre!Kanskje på tide å tenke på noe nytt og forbedre teknologien? Med så mye tull, så er det et under at de kommer hele tilbake. Synes vel heller at du bør undersøke hva du snakker om! Har ikke noe med at ting er gammelt å dårlig. Dette har noe med at man ønsker at alt fungerer optimalt når man sender mennesker ut i verdensrommet. Mange av utsettelsene skyldes også været. Det er kjent at Florida ofte har dårlig vær. Du bør også merke deg hvor lite problemer de har under oppdraget. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 27. august 2009 Forfatter Del Skrevet 27. august 2009 Siste nytt nå er at de trenger litt mer tid før de kan ta en avgjørelse... Foreløpig er neste forsøk planlagt fredag 28. august 23:59 (EDT), altså øsykyst-tid. Det vil si lørdag 29. august klokken 05:59 (CET) norsk tid Lenke til kommentar
myrdan Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 mente ikke at det var gammelt og dårlig heller... Skjønner at de hvil være på den sikkre siden. Men som sakt, så skjer det jo stadig vekk et eller annet. Vet du om NASA har planer om å utvikle en ny romferje? min menig er at de burde det, for å slippe alt tullet og gjøre ting lettere, pluss at man burde prøve å komme enda lengre ut i rommet. Hadde vært utrolig kult og jobbet hos NASA! Håper de får den i lufta snart da, sånn at de slipper å vente til oktober. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 27. august 2009 Forfatter Del Skrevet 27. august 2009 Vet du om NASA har planer om å utvikle en ny romferje? min menig er at de burde det, for å slippe alt tullet og gjøre ting lettere, pluss at man burde prøve å komme enda lengre ut i rommet. Blir nok ikke noe ny romferge. Hva som skjer nå er litt uvist. Det er en komité oppnevnt av Obama som vurderer dette nå, som heter Augustine Committee. Du kan lese mer om de nåværende planene her: http://www.nasa.gov/mission_pages/constell...main/index.html Lenke til kommentar
myrdan Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Sto mye spennenes der! Lastet ned en dokumentar fra history channel på 11gb om universet. NASA liker tydelig vis ikke at folk har sex i verdensrommet, hehe. Men, vet du noe om virgin galacy (eller hvordan det skrives) De har jo et ganske bra konsept til å sende opp folk i verdensrommet, må jo være mye billigere i drift også. Lenke til kommentar
weebl Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 de har et bra konsept på å sende opp FOLK ja, men tingen er at virgin galactic bare såvidt er oppe i rommet før de går ned igjen. de har framdeles ikke noe romskip som kan frakte folk lengre ut i bane eller til månen for den saks skyld. Lenke til kommentar
myrdan Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 (endret) Vet det, men de har jo planer om å bygge vidre på konseptet sitt. Skal du bare sende noen forskere opp til en romstasjon så må jo det være perfekt. Flya dems er jo ikke noe særlig store heller, hvor vanskelig er det å feks gange det med 10 ? (hvis du ser lett på det) så får du fraktet tyngre ting opp også. Greia med virgin er at de ikke har så sabla mye penger tror jeg, og må bygge seg oppover på romturistene for å få lagd større ting. Mulig dette her er langt fram i tid, men de hadde planer om å bygge en romstasjon "hotell" for turister, da må de jo greie å frakte tyngre ting. Mhm, gøy å se at folk tenker fremover, skulle vært flere private rikinger som tenkte i samme baner. Endret 28. august 2009 av myrdan Lenke til kommentar
myrdan Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 (endret) Gammelt nytt. Endret 28. august 2009 av myrdan Lenke til kommentar
HKS Skrevet 28. august 2009 Forfatter Del Skrevet 28. august 2009 Da er vi nok en gang klare for et oppskytningsforsøk! NASA har nå begynt prosessen med å fylle den eksterne tanken med over 2 millioner liter med flytende drivstoff. Så langt oppfører PV12-ventilen de hadde trøbbel med for et par dager siden seg bra. Da er det bare å krysse fingre for at været holder! Prognosene sier det samme som under første forsøk. 60% sjanse for at været er bra nok. Lenke til kommentar
spacekim Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Vet det, men de har jo planer om å bygge vidre på konseptet sitt.Skal du bare sende noen forskere opp til en romstasjon så må jo det være perfekt. Flya dems er jo ikke noe særlig store heller, hvor vanskelig er det å feks gange det med 10 ? (hvis du ser lett på det) så får du fraktet tyngre ting opp også. Greia med virgin er at de ikke har så sabla mye penger tror jeg, og må bygge seg oppover på romturistene for å få lagd større ting. Mulig dette her er langt fram i tid, men de hadde planer om å bygge en romstasjon "hotell" for turister, da må de jo greie å frakte tyngre ting. Mhm, gøy å se at folk tenker fremover, skulle vært flere private rikinger som tenkte i samme baner. Du trenger om lag 100 ganger mer energi for å sende noe i bane rundt jorden enn det Virgin sine fartøy har mulighet til. De oppnår en makshøyde på rundt 115 kilometer, og går bare rett opp og ned. De går ikke inn i bane eller noe og egner seg elendig til å sende noe til en romstasjon. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 28. august 2009 Forfatter Del Skrevet 28. august 2009 Tankingen er fullført. De er nå gått over til det som kalles "Stable Replenish", det vil si at de bare etterfyller det som koker av av det flytende drivstoffet. Så langt oppfører alt teknisk seg bra! Lenke til kommentar
myrdan Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 (endret) En ting jeg ikke skjønner, hvordan kan gassen komme seg ut? burde ikke tanken være helt tett? Endret 28. august 2009 av myrdan Lenke til kommentar
HKS Skrevet 28. august 2009 Forfatter Del Skrevet 28. august 2009 En ting jeg ikke skjønner, hvordan kan gassen komme seg ut? burde ikke tanken være helt tett? Nei, de setter ikke tanken under trykk før helt i slutten av nedtellingen. Gassen du ser på toppen, og ved motorene er oksygengass, som koker av. Hydrogengassen ledes bort fra rampen, og antennes kontrollert rundt 100 meter unna. Lenke til kommentar
myrdan Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Okay, merkelig, men de har vel en eller annen god grund til det. Leste nettopp at en forsker har greid å utvinde 1tonn med oksygen i året, fra månestein! oksygenet skal de bruke til månebasene for å puste. Hvordan får de i romstasjonene oksygen? sender de opp svære tanker med det og har et eller annet system som renser luften? Lenke til kommentar
HKS Skrevet 28. august 2009 Forfatter Del Skrevet 28. august 2009 Astronautene kler nå på seg "Launch and Entry suits" som er draktene de har på seg under oppskytning. Om en liten stund kjører de ut til oppskytningsrampen! Foreløpig ser det ut som været bedrer seg... Jeg satser på å få meg noen timer søvn! Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 (endret) Bloggen til Kim http://sts128.wordpress.com har jeg fulgt med på den siste uka. http://www.spaceflightnow.com/shuttle/sts128/status.html Endret 28. august 2009 av Matsemann Lenke til kommentar
HKS Skrevet 29. august 2009 Forfatter Del Skrevet 29. august 2009 9 minutter også pause i nedtellingen. Ting ser bra ut i Florida. Det er rundt 40 minutter igjen i pausen nå, og det ser kanskje ut som at været kommer til å samarbeide. Ingen tekniske problemer. Lenke til kommentar
OV-103 Skrevet 29. august 2009 Del Skrevet 29. august 2009 Passer meg bra om du får skutt opp nå. Sitter i India og rekker akkurat å se oppskytningen før jeg må dra på jobb (der de ikke har nett ). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå