Playable Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 (endret) Hei, Jeg skal oppgradere PCen min og tenkte jeg skulle begynne med skjemkortet. Jeg har allerede bestemt meg for å holde meg til XFX, siden jeg alltid har vært fornøyd med kortene jeg har kjøpt derfra. Etter å ha kikket litt hos Netshop ble jeg veldig usikker på hva jeg bør velge. Valget står egentlig mellom disse: http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=119578 og http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=129494 295 er ca. 1000 kroner dyrere enn 285 og har 1792 MB minne. 285 har "bare" 1 GB minne, men har høyere klokkefrekvens/hastighet og ser i det hele tatt, på papiret i hvertfall, raskere ut. Dette syntes jeg ble et vanskelig valg. Noen som har noen tanker om hvilket kort jeg bør velge? Hva jeg bør prioritere? Minne eller klokkefrekvens? Er det noe lurt å betale 1000 kroner ekstra for mer minne og lavere klokkefrekvens? Selv om jeg har prøvd meg litt, må jeg nok innrømme at jeg ikke er noen veldig aktiv overklokker, bare så det er sagt Endret 31. juli 2009 av Rayteck Lenke til kommentar
CorporalClegg Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 Hva skal du bruke maskinen til? Skriv ned alt, hvilke programmer, hvilke spill osv. Hvilken skjerm har du, evt hvilken oppløsning. Lenke til kommentar
Playable Skrevet 31. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2009 Hva skal du bruke maskinen til? Skriv ned alt, hvilke programmer, hvilke spill osv. Hvilken skjerm har du, evt hvilken oppløsning. Jeg har 1 stk. Dell 24" (2407WPS Ultrasharp) skjerm som jeg kjører med en oppløsning på 1920X1200. Bortsett fra dagligdagse ting som internett-surfing og dokument-skriving, vil maskinen brukes til PC-spill. For øyeblikket har jeg følgende spill som spilles eller skal spilles: Grand Theft Auto 4, Dead Space, Far Cry 2, Call of Juarez - Bound in Blood, Sam & Max - Season 1 og Railworks (Rail Simulator 2). I tillegg spiller jeg litt Battlefield 2 og Colin Mcrae: Dirt av og til. Spill som jeg kan finne på å spille i tiden fremover: Dirt 2, BioShock 2, Modern Warfare 2, Max Payne 3, Aliens vs. Predator, Aliens: Colonial Marines, Battlefield 3 osv. I tillegg bruker jeg program som Cubase 5 og Sibelius 5, men der er vel skjermkort langt fra det viktigste. Noen som har noen tanker/tips rundt dette? Lenke til kommentar
LoveAmiga Skrevet 1. august 2009 Del Skrevet 1. august 2009 Kjører du 32 bits OS, så må du iallefall ikke finne på å kjøpe det med 1792 MB ram, da dette vil gå ut over resten av minne du har tilgjengelig (regner med du har 4 GB ram). Lenke til kommentar
CorporalClegg Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 295 er rett og slett 2 stk GTX260 som er pakket på et kretskort, så ytelsen er mye bedre i spill som utnytter SLi, dvs nesten alle nye spill. Lenke til kommentar
Playable Skrevet 3. august 2009 Forfatter Del Skrevet 3. august 2009 Takker for svar. Kjører du 32 bits OS, så må du iallefall ikke finne på å kjøpe det med 1792 MB ram, da dette vil gå ut over resten av minne du har tilgjengelig (regner med du har 4 GB ram). Jeg kjører 32 bits windows XP nå, men regner med å gå over til 64 bits Vista på mitt oppgraderte system og deretter 64 bits windows 7. Jeg har 4 GB RAM nå, men regner med å ha ca. 12 GB RAM på min oppgraderte maskin. Går stort sett for den nye i7 teknologien når jeg nå oppgraderer. 295 er rett og slett 2 stk GTX260 som er pakket på et kretskort, så ytelsen er mye bedre i spill som utnytter SLi, dvs nesten alle nye spill. Så det du sier er at dersom jeg ikke har planer om å benytte meg av SLI, bør jeg gå for 285, mens jeg bør gå for 295 dersom jeg kan komme til å bruke SLI etterhvert? Lenke til kommentar
Raven_Heart Skrevet 3. august 2009 Del Skrevet 3. august 2009 Tolket den siste mest som "GTX 295 = SLI", noe som for så vidt er riktig da de kjøres i SLI internt på kortet. Forøvrig er det vel to GTX 275-kjerner som sitter på det kortet. GTX 295 denger også GTX 285 med ganske god margin i de fleste tilfeller, med mindre du har planer om å gå for 2 x GTX 285 i SLI. Lenke til kommentar
Playable Skrevet 4. august 2009 Forfatter Del Skrevet 4. august 2009 Takker for svar alle sammen. Jeg trur jeg går for 295. Jeg ser at disse kan også kjøres i SLI, dersom jeg skulle få lyst til det Lenke til kommentar
Crazymech Skrevet 4. august 2009 Del Skrevet 4. august 2009 Etter et kjapt google søk på Cubase og Sibelius så gjetter eg på at dette ikker så veeeldig minneintensive programmer og konkluderer da med at du burde bare kjøpe 6gb ram, som sammen med X58 og i7 blir sannsynligvis langt mer enn du trenger. Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 4. august 2009 Del Skrevet 4. august 2009 (endret) Hvis ikke jeg tar feil er RAMen til GTX 295 speilet, slik at den effektive mengden er bare halvparten. Anyways, 295 er best, og er du villig til å betale for det er det egentlig bare å kjøre på. edit: Tri-sli og quad sli(to dobbeltkort) støttes ikke av XP, så vent med OS oppdatering en din hvis du skal kjøre de sli typene. Endret 4. august 2009 av Chris93 Lenke til kommentar
Playable Skrevet 5. august 2009 Forfatter Del Skrevet 5. august 2009 Etter et kjapt google søk på Cubase og Sibelius så gjetter eg på at dette ikker så veeeldig minneintensive programmer og konkluderer da med at du burde bare kjøpe 6gb ram, som sammen med X58 og i7 blir sannsynligvis langt mer enn du trenger. Sibelius bruker forholdsvis små mengder RAM. Cubase i seg selv bruker heller ikke noe særlig med RAM, men når du får koblet Cubase opp mot lydbiblioteker på mange GB, og får laget 50-60 lydspor som skal avspilles samtidig, blir RAM-mengde og hastigheten på harddiskene mine (streaming-hastighet) veldig viktig. Det er derfor over halvparten av mine 7 harddisker er WD VelociRaptor (10000rpm). Det er også derfor jeg ønsker så mye RAM som hovedkortet kan tillate. Hvis ikke jeg tar feil er RAMen til GTX 295 speilet, slik at den effektive mengden er bare halvparten. Anyways, 295 er best, og er du villig til å betale for det er det egentlig bare å kjøre på. edit: Tri-sli og quad sli(to dobbeltkort) støttes ikke av XP, så vent med OS oppdatering en din hvis du skal kjøre de sli typene. Trur nok jeg går for 295, ja. Så det du sier er at, hvis jeg skal kjøpe et ekstra 295 kort, så bør jeg vente til jeg har godt over til Vista/Windows 7? Lenke til kommentar
MrL Skrevet 5. august 2009 Del Skrevet 5. august 2009 Med mer eller mindre du er nødt til å oppgradere nå, eller ikke orker å vente, ville jeg kanskje ha ventet på DX11 kortene, kan ikke si dette er den beste tiden å oppgradere på men. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå