Gå til innhold

Spørsmål ang RAID 0 og bildered.

Anbefalte innlegg

Hei!

Driver endel med bilderedigering osv ( pluss litt gaming) og har tenkt å sette opp RAID 0 så jeg kan lese bilder raskere. ( pluss laste inn kart litt raskere :p ) går det greit å sette bruke 2x 160GB og 2x500 GB. Vil jo ikke få brukt hele 500GB diskene, men men. Er det sånn at søketid tar lengre tid i RAID eller er det noe tull?? Og kan jeg sette sammen forskjellige disker i forkjellige størrelser og fra forskjellige produsenter?

Takk på forhånd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ja, og om software raid løsnignen er god kan du også bruke rest-plassen på de store diskene til andre ting. det er slik det funker i f.eks linux software raid, og det burde finnes noe tilsvarende for windows.

søketid er raskere, da man utnytter flere spindler samtidig.

for hardware raid derimot, bør du ha like store disker fra samme produsent, selv om det fins avvik på forskjellige løsninger her også.

Lenke til kommentar

Jeg er vant med å fikse RAIDet i BIOS uten bruk av kontroller. Å gå inn der for å enable RAID Utility for å så sette sammen de forkjellige diskene. Og det er software RAID eller? Prøvde å google litt. Mens å bruke en kontroller er hardware RAID?

Lenke til kommentar

definisjonsspørsmål, men vanligvis er raid du setter opp i bios uten dyr raidkontroller, det som kalles fakeraid. det oppfører seg tilsynelatende som hardware raid, men krever drivere i OS, og lar cpu ta seg av operasjonene, på samme måte som software raid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...