unwill Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 (endret) Jeg leier en billig og sentral hybel i Trondheim. I forrige måned skrev jeg under på en kontrakt som varer fra Juli og utover, med 1 måneds oppsigelses tid. Jeg ville bare sikre meg hybelen og har bare flyttet inn noe møbler og ikke bodd der. Da jeg skrev under kontrakten tok de begge kopiene av kontraktene, og sa at den skulle bli returnet til meg etter at eiendomsforvalteren har skrevet under. I dag , akkurat en måned siden jeg skrev under kontrakten sier de til meg at den leien som står på kontrakten er feil, og krever 300 kroner mer i måneden. Og skal skrive under på en ny kontrakt. Jeg har fortsatt lyst til å bo der selv med høyere leie, men lurer på om hva slags rettigheter jeg har. 1) Det jeg lurer på er om de kan gjøre det? I og med at jeg ikke har fått kontrakten tilbake så regner jeg med at jeg har en dårlig sak, og må sikkert betale 400 kr ekstra. Men så kom jeg på at siden den kontrakten som jeg skrev tydeligvis ikke er gylding, og jeg må skrive under en ny kontrakt, må jeg da betale for leien i Juli ? Er det ikke urimelig at jeg skal betale for leie selv om jeg ikke har en gyldig kontrakt ? Kan man inngå en leiekontrakt i ettertid (August) som gjelder for fortiden (Juli) ? Endret 30. juli 2009 av unwill Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 31. juli 2009 Del Skrevet 31. juli 2009 Problemet er at du har ingått ein muntlig avtale på å leige hybelen fra juli, underskrivinga av kontrakta er berre ein måte å gjere det formelt på slik at det ikkje blir ueinigheiter seinare. Så sjølv om du ikkje har eit gyldig papir på avtalen så er det fortsatt ein gyldig avtale. Så du må nok betale husleige også frå juli, men du burde då få betale berre den opprinnelige leiga som dere blei einige om. Du har også sjølvsagt muligheita til å nekte å skrive ny kontrakt, då blir det ein måneds oppsigelse med samme husleiga som stod i den fyrste kontrakta, men då står du utan hybel. Dette er ein situasjon der du må tenke litt taktisk, om du fortsatt vil ha hybelen så kan det nok være ein fordel å enten berre godta husleige aukninga eller å prøve å få ein fornuftig avtale slik at husleige aukninga ikkje får tilbakevirkande kraft. Begynder du å krangle slik at du kjem på kant med huseigaren så er det ikkje sikkert det er så kjekkt å bu der. Det er reglar for når husleiga kan justerast, så lovmessig så kan ikkje den fyrste kontrakta berre anulerast heilt utan vidare, men som sagt så kan det være ein fordel å berre betale det huseigaren vil ha en å nekte, det er da fortgjort at huseigaren finn ein grunn til seie opp leigeavtalen med deg slik at du står utan hybel. Men her må du tenke litt på kva som er viktigast for deg, billig leige eller ein omgåeleg huseigar. Kva du skal velge er litt avhengig av kva slags hybel det er snakk om. Er dette ein utleigar som leiger ut mange hyblar slik at det er eit upersonlig å reint foretningsforhold mellom dere så kan krangle på dette, men skal du f.eks dele kjøkken, bad og gang med huseigaren så bør du opptre litt forsiktig. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 31. juli 2009 Del Skrevet 31. juli 2009 (endret) problemt er vel ikke at trådstarteren ikek vil betale leien men reagerer på at leien økes på den måten. det er Husleielovens kaptittel 4 som regulerer leie og så lenge kontrakten er under 2.5 år kan utleier maks endre den i henhold til endringer i konsumprisindeksen. denne endringen kan komme tidligst et år etter at leien er inngått (ref § 4-2 c). edit: dessuten har utleier inngått en muntlig avtale som anses som juridisk bindene. (jeg er ingen ekspert på avtalerett så det er noe sikkert andre her på forumet som kan utdype). Endret 31. juli 2009 av ilpostino Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå