Gå til innhold

Samsung 40" LED-TV UE40B8050 eller Panasonic Vierra Plasma 42" TX-P42V10 på rommet?

Anbefalte innlegg

Jeg var på utgikk etter en TV som skal henge på soverommet, og etter mye grubling, frem og tilbake har jeg kommet frem til at ca 40" + / - er en fin størrelse å ha der.. 32" føles fort litt lite, og 46" og større blir fort litt for store til å være så nærme.

Hoved fokuset ligger på best mulig bildekvalitet, lydkvaliteten på høyttalerne, strømforbruk, tykkelse, vekt og design er mer eller mindre irrelevant.. Det samme gjelder egentlig funksjonalitet nettverk-streaming osv er også temmelig ubetydelig da jeg vil ha en AV-receiver som tar seg av det meste som har med nettopp den type oppgaver å gjøre.

Den skal brukes som, ikke så overraskende.. EN TV!

Det blir for det meste fotballsendinger fra TV2 Sport Sumo (via stasjonær-PC), fotball på diverse norske TV-kanaler via Digital Motorola HD dekoder fra Nittedalsnettet (IPTV) også blir det mye streaming direkte fra stasjonær-PC, da blir det alt fra DivX, Xvid til mkv filmer og serie i alt fra DVD til full 1080P HD-kvalitet. TV-sendingene er for det meste i "ikke-HD" oppløsning, blir riktig nok oppskalert via AV-receiveren, men signalet er i utgangspunktet ikke HD fra Nittedalsnettet (Homebase), og det er bare ytterst få av kampene via TV2 Sport Sumo som er i HD-kvalitet (720P).

Bortsett fra litt vanlig TV, mye fotballsendinger (via IPTV og webtv) så blir det nok endel Xbox360 og muligens Nintendo Wii spilling. Da alt fra sportsspill, til partyspill til you name it.

Det som er viktig er at bilde er så skarpt og av så høy og god kvalitet som mulig. Lysforholdene er vell helt greie på soverommet, ikke spesielt vanskelig å få det passe mørkt der samtidig som de fleste da havner rett foran TV-en med en klaring på tja knappe meteren? Også må bilde flyte godt!

Jeg har sett ut meg tre kandidater til nå egentlig:

Samsung 40" LED-TV UE40B8050

Samsung sine ferskeste LED-TV, som benytter så kalt "Edge-LED" som gjør skjermen syltynn (ikke så viktig akkurat) og det blir veldig skarpt bilde, med bra kontrast og bredt fargespektrum og ikke minst sort er sort! Har bestemt meg for at 8-serien er et must på grunn av bedre panel og ikke minst 200Hz som burde gi bilde best mulig flyt?

SAMSUNG 46" LED-TV LE46A966

Samsung sin første LED-TV serie, denne benytter ikke edge-led noe som skal gi bedre sortnivå og mykere overganger fra lyst til mørkt sammenlignet med skjermer utstyrt med edge-led, så vidt jeg har fått med meg hvert fall? I og med at tykkelsen og vekt ikke er noe jeg vektlegger så er kanskje denne minst like bra som UE40B8050? Har hørt at den faktisk har bedre bilde på grunn av edge-LED fungerer dårligere? Dog har den bare 100Hz så det gir vell dårligere bildeflyt?

Panasonic Vierra Plasma 42" TX-P42V10

Plasma TV med NeoPDP panel, THX sertifisering og justeringer samt 600Hz?

Hvordan gjør denne seg opp mot LED-skjermene? Bilde blir vell kanskje noe mer uskarp, fargene spektret ikke like stort? Men tar den det igjen på bedre flyt i bilde?

Kom gjerne med tilbakemeldinger, anbefalinger og forslag!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det beste bildet får du uten tvil med Panasonic V10! Man kan pese, mase og mene mye, men plasma ligger fremdeles foran når det kommer til billedkvalitet.

Et NeoPDP panel utvikler også mindre varme og bruker langt mindre strøm enn andre plasmapaneler, men LED skjermene bruker selvsagt mindre kraft, det er udiskutabelt.

600hz mot 200hz kan på mange måter ikke sammenlignes siden de to systemene fungerer svært forskjellig. 200hz interpolerer slik at man skal få veldig myke bevegelser. Bakdelen med dette er selvsagt at all film ser ut som det er skutt på video og på mange måter ser det ofte mer ut som en bakomfilm enn en hovedfilm.

Noen liker dette så her kan jeg ikke ”hyle” om hva som er rett eller galt. Samsung har heldigvis utviklet dette systemet slik at du har en del kontroll på akkurat denne effekten. Du kan nemlig justere den selv med to meter og dette er kanskje det smarteste en LCD produsent har funnet på de siste fire årene.

600hz gir ikke denne effekten på samme måte, men fordelen er at systemet holder ”motion resolution” til 1080p slik at bildet ikke får noen ”blurr” effekt når det er kjappe bevegelser. Altså legger ikke 600hz til ”smooth motion” på samme måte som Samsungen. En plasmaskjerm trenger ikke dette da den har en responstid på rundt 0,001ms mot en lcd’s panelrespons på rundt 8ms.

Hvis du skrur av 200hz på Samsungen så vil bildet hakke.

Skrur du av 600hz så vil bildet flyte nesten like bra... Go figure!

Lenke til kommentar

Virker som det er litt spredte meninger? For meg virker det som LED har skarpere bilde og om ikke "sprekere farger", mens Plasma ikke har samme skarpheten men mer naturlige farger og en mer naturlig overgang i fargene og i bilde som gjør at det føles mer, ja naturlig?

Bedre flyt og overgang i bildene på plasma, sprekere farger og skarpere bilde på LED?

Lenke til kommentar
Virker som det er litt spredte meninger? For meg virker det som LED har skarpere bilde og om ikke "sprekere farger", mens Plasma ikke har samme skarpheten men mer naturlige farger og en mer naturlig overgang i fargene og i bilde som gjør at det føles mer, ja naturlig?

Bedre flyt og overgang i bildene på plasma, sprekere farger og skarpere bilde på LED?

Panasonic G10 har et like dypt sortnivå som 8 generasjon Pioneer Kuro. NeoPDP har også et lysutbytte som gjør at den nesten likestilles med lcd på dette området. Med andre ord har nok G10 det sprekeste fargerom siden det er langt større enn lcd-en. Enkelt beskrevet så har plasmaskjermen langt høyere nativ kontrast.

Det kan være verd å merke seg at Samsung har benyttet seg av mye blått i det sorte slik at sort skal se dypere ut enn det faktisk er. En annen viktig ting med 7000 serien er at sidelyset lekker i kantene slik at du får en liten gradering fra sidene ut mot midten. Dette ser man stort sett bare når det er mørkt i rommet, men det er der.

Et annet viktig poeng som taler til plasmaens fordel er innsynsvinkel. På en lcd skal du ikke langt ut mot sidene før bildet flater ut og sort blir blått eller ganske enkelt grått. På en plasma kan du stå 180 grader mot panelet uten at bildet falmer på noen som helst måte.

Samsungs led tv-er er meget gode lcd-er og du får kvalitet, men tar du prisforskjellen å legger den på toppen så vil G10 være det beste kjøpet siden bilde er like bra, til og med bedre...

Forøvrig er jeg en plasmaperson så da vet du hvor jeg står:).

Lenke til kommentar

G10 ser ut til å gi fantastisk mye for penge, da er det jo fort et spørsmål hvorvidt V10 er verdt det lille ekstra sammenlignet med G10?

Er THX innstillings mulighetene, den litt bedre bildekvaliteten og prikkfri 1080p/24 avspilling verdt de ekstra tusenlappene?

De fleste ser ut til å mene ja, jeg er dog litt mer usikker.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Låner tråden! :)

Står mellom Panasonic TX-P42V10 og Samsung UE40B7070WW.

Etter det jeg har skjønt av denne tråden, er det da Panasonicen jeg bør løpe å kjøpe? Mitt bruk er PS3, film, sport(fotball) og tv-titting. Prisen er lik; 14.790,-

Syntes Samsungen er utrolig fin mtp. hvor tynn den er. Diggbart! Men så klart er det den av de som passer meg best jeg går for. Litt over 8 cm er ikke bredt det heller (Panasonic)

Konklusjon for trådstarter og meg blir..?

..Panasonic?

Lenke til kommentar

For meg virker V10 rett og slett som et bedre valg enn Samsung LED når det kommer til bilde kvalitet.. Det ser ut til å flyte bedre, føles mer naturlig?

Eneste positive jeg ser med Samsung LED sammenlignet med Panasonic V10 må være at den da er penere, tynnere, bruker mindre strøm og utvikler mindre varme?

Panasonicen virker å ha best bilde og lavest prislapp, samtidig som den ikke er direkte stygg, tykk eller tung (i mine øyne hvert fall) så det gjør egentlig valget veldig enkelt! :)

Lenke til kommentar
For meg virker V10 rett og slett som et bedre valg enn Samsung LED når det kommer til bilde kvalitet.. Det ser ut til å flyte bedre, føles mer naturlig?

Eneste positive jeg ser med Samsung LED sammenlignet med Panasonic V10 må være at den da er penere, tynnere, bruker mindre strøm og utvikler mindre varme?

Panasonicen virker å ha best bilde og lavest prislapp, samtidig som den ikke er direkte stygg, tykk eller tung (i mine øyne hvert fall) så det gjør egentlig valget veldig enkelt! :)

True that! :) Til hvilken pris fant du Panasonicen? Lang billigere enn til prisen 14790,- ?

Aldri sett PanasonicTV'n i "levende livet" så kan ikke si jeg er helt enig....ennå.

Endret av black_sheep
Lenke til kommentar

Kjøper den igjennom jobb, så blir litt billigere :)

Får den ikke så mye billigere enn det nei, Amentio blant annet har den til 13'800.

40" Samsung 8-serie LED har til sammenligning en prislapp på 18'000kr.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar
Kjøper den igjennom jobb, så blir litt billigere :)

Får den ikke så mye billigere enn det nei, Amentio blant annet har den til 13'800.

40" Samsung 8-serie LED har til sammenligning en prislapp på 18'000kr.

All right. Kjekt.

Jaja, men da tar jeg heller en liten tusenlapp dyrere i butikk. Store forskjeller på 7 og 8 - serien a?

Lenke til kommentar

8-serien har et bedre panel og 200Hz motion plus (skal gi bedre flyt i bilde) sammenlignet med 7-serien som har dårligere panel og 100Hz motion plus, 6-serien og 7-serien har samme panel og 100Hz motion plus, eneste som skiller disse er ekstra funksjoner som ethernet og litt sånt med 7-serien som 6-serien mangler, det er større forskjell opp til 8-serien med et annet og bedre panel :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...