Gå til innhold

Hvilken type "msn" fungerer i ubuntu?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den offisielle MSN-klienten er ikke tilgjengelig for Linux. Det finnes dog en rekke uoffisielle klienter. En av de mest brukte er Pidgin. En annen er aMSN. Det finnes et titalls andre også, men dette er to jeg har prøvd til nå. Noen har mer funksjonalitet enn andre. Pidgin støtter f.eks ikke webcam eller lydsamtaler, så vidt jeg har forstått. Du får bare prøve deg ut med noen forskjellige. Bare google etter "linux msn clients" eller noe lignende. :)

Lenke til kommentar

Jeg pleier alltid å google først, lese reviews og den slags. Så går jeg til terminalen og apt-get. Det er ikke nødvendigvis alltid at de beste applikasjonene ligger i standard pakkebrønn heller, hender det er kjekt å legge til en og annen PPA. :)

Endret av Kadmium
Lenke til kommentar

anbefaler emesene på det varmeste, pidgin er bra men ikke vits i å bruke hvis du kun bruker msn, til det passer emesene best. aMSN støtter flere funksjoner, men grensesnittet er i mitt synspunkt elendig... Kan være verdt å laste ned aMSN og emesene og finne ut selv hva som passer best for deg...

Lenke til kommentar

Kan nevnes at Pidgin støtter flere protokoller, som gjør at du kan være logget inn på flere forskjellige tjenester samtidig. F.eks er jeg alltid logget inn på MSN og AIM samtidig. Så det synes jeg er kjekt. Er nok mange andre klienter som har tilsvarende funksjonalitet, men jeg har nesten bare brukt Pidgin, så jeg får anbefale det jeg har prøvd, hehe. Om du ikke er så opptatt av fancy funksjoner som video og mulighet for tale, er Pidgin er godt valg.

Lenke til kommentar
Kan nevnes at Pidgin støtter flere protokoller, som gjør at du kan være logget inn på flere forskjellige tjenester samtidig. F.eks er jeg alltid logget inn på MSN og AIM samtidig. Så det synes jeg er kjekt. Er nok mange andre klienter som har tilsvarende funksjonalitet, men jeg har nesten bare brukt Pidgin, så jeg får anbefale det jeg har prøvd, hehe. Om du ikke er så opptatt av fancy funksjoner som video og mulighet for tale, er Pidgin er godt valg.

Hei! har sett litt på Pidgin, men får ikke til og connecte. Jeg har hotmail adresse som sakt, og det er ikke sikkert jeg har tastet inn instillingene rette for og connecte. Noen tips?

Mvh Robert.

Lenke til kommentar

Hei! har sett litt på Pidgin, men får ikke til og connecte. Jeg har hotmail adresse som sakt, og det er ikke sikkert jeg har tastet inn instillingene rette for og connecte. Noen tips?

Mvh Robert.

Du har valgt MSN i lista over protokoller? Kan du gi oss et screenshot over konto-oppsettet ditt? Hvis du sitter bak en brannmur som sperrer utgående trafikk vil vel den offisielle MSN-klienten automatisk bruke HTTP, men det gjør ikke Pidgin.

Prøv Emesene da. Gå i Applications > Add/Remove, velg Show all available applications og søk etter Emesene.

Lenke til kommentar

Skal gi dere en screenshot, men akkurat nå så vil ikke Pidgin starte. Det starter, maskinen tenker, og så lukkes det automatisk. Noen tips på hvorfor?, har prøvd og restarta..

Jeg er som dere sikkert skjønner, ingen Ubuntu freak, så det kan hende dere må bruke teskjeia! :)

Mvh Robert.

Lenke til kommentar
Hmmmm, skriv dette i terminalen og fortsett til alt går til helvete og last opp fila purpinf.txt fra hjemmemappa etterpå:

pidgin -v | dd of=~/purpinf.txt

Takk for hjelpen, men det skjedde ikke så mye.. sender med en dump..

Mvh Robert.

post-118086-1249075327_thumb.png

Lenke til kommentar

Pidgin nede i hjørnet viser at den er pålogget!

Trykk på det ikonet med en grønn runding.

BTW: Var forresten ikke særlig fint å ha de to panelene med standard-settings (panel-applets) oppå hverandre :)

Endret av oj88
Lenke til kommentar
BTW: Var forresten ikke særlig fint å ha de to panelene med standard-settings (panel-applets) oppå hverandre :)

Nei det var vel ikke det (bedre nå) :p:) jeg er vant med Windows, og har egentlig lyst til og bruke det, det er bare at ubuntu og EMC2 er gratis..

Tror ikke instillingene til server o.l er slik som de skal...

Edit: la til flere bilder

Mvh Robert.

post-118086-1249075961_thumb.png

post-118086-1249076103_thumb.png

post-118086-1249076111_thumb.png

Endret av Vegabond
Lenke til kommentar

Hehe, stemmer ilovebrownies sier. Du skal skrive inn epost adressen din. Ikke det du vil at andre skal se som ditt navn. (Det gjør du isåfall etterpå, et annet sted)

Forresten, så ser jeg at du har litt gale fonter i firefox. Anbefaler deg å installere de ufrie fontene. Eller, hvis du også vil ha med masse ekstra gøy (som flash og java) kan du legge inn ubuntu-restricted-extras. I terminalen:

sudo apt-get install ubuntu-restricted-extras

Lenke til kommentar
Takk for hjelpen, men det skjedde ikke så mye.. sender med en dump..

Må skrive

pidgin -v | dd of=~/purpdump.txt

Ikke

pidgin -v | dd of-~/purpdump.txt

Forklaring:

*I terminalen fordi da får vi en beskjed om hva som skjer

*"pidgin", for å starte pidgin

*"-v" for å få den "verbos"(aka den sier mye rart som den vaneligvis skjuler

*"|" for å "pipe", altså sendes også informasjonen videre til neste kommando

*"dd" for å bruke dd, som også kan brukes til mye annet rart(lage .iso av cd, overskrive hardisker, etc)

*"of=/plassering" for å få den til å skrive der, vi bruker "pipen" for å få dette

*"~" betyr hjemme mappa for bruker som skriver, altså din hjemme mappe. altså ~/libpurp.txt blir /home/*brukernavn*/libpurp.txt

Kort forklart, vi gir pidgin beskjed om å start og ber den "spamme" terminalen med alt den kan. Men vi ber også at denne informasjonen blir sendt videre til dd for å skrive dette ned på en fil. vi kunne også ha brukt ">" i stede for dd og |, men jeg har noen problemer med det :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...