Vegabond Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 Hei. Jeg har installert ubuntu på en maskin i kjelleren. Jeg lurer på om hvilken versjon av messenger, eller om det er noe annet som man kan bruke hotmail kontoen til og snakke på internett med. Mvh Robert. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 Pidgin, aMSN, eMSN, Koppete, og sikkert en horde flere Ubuntu kommer med Pidgin, dugelig grei en. Eposten åpnes vaneligvis i default nettleser forresten, med mindre du PTP'er den(eller hva det heter), hvet ikk om den kan åpnes i Thunderbird eller noen andre. Lenke til kommentar
Ritualz1 Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 Pidgin er vel den msn-clienten som er installert på ubuntu som standard. Det finnes mange andre som er mer "lik" windows live, som amsn og eMeSeNe. Lenke til kommentar
Kadmium Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 Den offisielle MSN-klienten er ikke tilgjengelig for Linux. Det finnes dog en rekke uoffisielle klienter. En av de mest brukte er Pidgin. En annen er aMSN. Det finnes et titalls andre også, men dette er to jeg har prøvd til nå. Noen har mer funksjonalitet enn andre. Pidgin støtter f.eks ikke webcam eller lydsamtaler, så vidt jeg har forstått. Du får bare prøve deg ut med noen forskjellige. Bare google etter "linux msn clients" eller noe lignende. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 Kadmium: Ikke goggle på sånt, bruke pakkebrønnen Skriv inn msn i synaptic(pakke behandlern) sit søkefelt og mange klienter burde dukke opp. Lenke til kommentar
Kadmium Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 (endret) Jeg pleier alltid å google først, lese reviews og den slags. Så går jeg til terminalen og apt-get. Det er ikke nødvendigvis alltid at de beste applikasjonene ligger i standard pakkebrønn heller, hender det er kjekt å legge til en og annen PPA. Endret 30. juli 2009 av Kadmium Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 anbefaler emesene på det varmeste, pidgin er bra men ikke vits i å bruke hvis du kun bruker msn, til det passer emesene best. aMSN støtter flere funksjoner, men grensesnittet er i mitt synspunkt elendig... Kan være verdt å laste ned aMSN og emesene og finne ut selv hva som passer best for deg... Lenke til kommentar
Kadmium Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 Kan nevnes at Pidgin støtter flere protokoller, som gjør at du kan være logget inn på flere forskjellige tjenester samtidig. F.eks er jeg alltid logget inn på MSN og AIM samtidig. Så det synes jeg er kjekt. Er nok mange andre klienter som har tilsvarende funksjonalitet, men jeg har nesten bare brukt Pidgin, så jeg får anbefale det jeg har prøvd, hehe. Om du ikke er så opptatt av fancy funksjoner som video og mulighet for tale, er Pidgin er godt valg. Lenke til kommentar
Vegabond Skrevet 30. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2009 Kan nevnes at Pidgin støtter flere protokoller, som gjør at du kan være logget inn på flere forskjellige tjenester samtidig. F.eks er jeg alltid logget inn på MSN og AIM samtidig. Så det synes jeg er kjekt. Er nok mange andre klienter som har tilsvarende funksjonalitet, men jeg har nesten bare brukt Pidgin, så jeg får anbefale det jeg har prøvd, hehe. Om du ikke er så opptatt av fancy funksjoner som video og mulighet for tale, er Pidgin er godt valg. Hei! har sett litt på Pidgin, men får ikke til og connecte. Jeg har hotmail adresse som sakt, og det er ikke sikkert jeg har tastet inn instillingene rette for og connecte. Noen tips? Mvh Robert. Lenke til kommentar
amaab Skrevet 31. juli 2009 Del Skrevet 31. juli 2009 Sikker på at det MSN du prøver å logge deg på? Den står vel på AIM som standard. Over der du skriver inn adressen din kan du velge hvilken protokol som skal logges på. Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 31. juli 2009 Del Skrevet 31. juli 2009 Kan nevnes at Pidgin støtter flere protokoller, som gjør at du kan være logget inn på flere forskjellige tjenester samtidig. F.eks er jeg alltid logget inn på MSN og AIM samtidig. Så det synes jeg er kjekt. Er nok mange andre klienter som har tilsvarende funksjonalitet, men jeg har nesten bare brukt Pidgin, så jeg får anbefale det jeg har prøvd, hehe. Om du ikke er så opptatt av fancy funksjoner som video og mulighet for tale, er Pidgin er godt valg. Hei! har sett litt på Pidgin, men får ikke til og connecte. Jeg har hotmail adresse som sakt, og det er ikke sikkert jeg har tastet inn instillingene rette for og connecte. Noen tips? Mvh Robert. Du har valgt MSN i lista over protokoller? Kan du gi oss et screenshot over konto-oppsettet ditt? Hvis du sitter bak en brannmur som sperrer utgående trafikk vil vel den offisielle MSN-klienten automatisk bruke HTTP, men det gjør ikke Pidgin. Prøv Emesene da. Gå i Applications > Add/Remove, velg Show all available applications og søk etter Emesene. Lenke til kommentar
Vegabond Skrevet 31. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2009 Skal gi dere en screenshot, men akkurat nå så vil ikke Pidgin starte. Det starter, maskinen tenker, og så lukkes det automatisk. Noen tips på hvorfor?, har prøvd og restarta.. Jeg er som dere sikkert skjønner, ingen Ubuntu freak, så det kan hende dere må bruke teskjeia! Mvh Robert. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 31. juli 2009 Del Skrevet 31. juli 2009 Hmmmm, skriv dette i terminalen og fortsett til alt går til helvete og last opp fila purpinf.txt fra hjemmemappa etterpå: pidgin -v | dd of=~/purpinf.txt Lenke til kommentar
Vegabond Skrevet 31. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2009 Hmmmm, skriv dette i terminalen og fortsett til alt går til helvete og last opp fila purpinf.txt fra hjemmemappa etterpå: pidgin -v | dd of=~/purpinf.txt Takk for hjelpen, men det skjedde ikke så mye.. sender med en dump.. Mvh Robert. Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 31. juli 2009 Del Skrevet 31. juli 2009 (endret) Pidgin nede i hjørnet viser at den er pålogget! Trykk på det ikonet med en grønn runding. BTW: Var forresten ikke særlig fint å ha de to panelene med standard-settings (panel-applets) oppå hverandre Endret 31. juli 2009 av oj88 Lenke til kommentar
Vegabond Skrevet 31. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2009 (endret) BTW: Var forresten ikke særlig fint å ha de to panelene med standard-settings (panel-applets) oppå hverandre Nei det var vel ikke det (bedre nå) jeg er vant med Windows, og har egentlig lyst til og bruke det, det er bare at ubuntu og EMC2 er gratis.. Tror ikke instillingene til server o.l er slik som de skal... Edit: la til flere bilder Mvh Robert. Endret 31. juli 2009 av Vegabond Lenke til kommentar
ilovebrownies Skrevet 1. august 2009 Del Skrevet 1. august 2009 Ehh, tror ikke du kan ha mellomrom eller "=" tegn i epost-adressa di altså. Lenke til kommentar
Smif Skrevet 1. august 2009 Del Skrevet 1. august 2009 Hehe, stemmer ilovebrownies sier. Du skal skrive inn epost adressen din. Ikke det du vil at andre skal se som ditt navn. (Det gjør du isåfall etterpå, et annet sted) Forresten, så ser jeg at du har litt gale fonter i firefox. Anbefaler deg å installere de ufrie fontene. Eller, hvis du også vil ha med masse ekstra gøy (som flash og java) kan du legge inn ubuntu-restricted-extras. I terminalen: sudo apt-get install ubuntu-restricted-extras Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 1. august 2009 Del Skrevet 1. august 2009 Takk for hjelpen, men det skjedde ikke så mye.. sender med en dump.. Må skrive pidgin -v | dd of=~/purpdump.txt Ikke pidgin -v | dd of-~/purpdump.txt Forklaring: *I terminalen fordi da får vi en beskjed om hva som skjer *"pidgin", for å starte pidgin *"-v" for å få den "verbos"(aka den sier mye rart som den vaneligvis skjuler *"|" for å "pipe", altså sendes også informasjonen videre til neste kommando *"dd" for å bruke dd, som også kan brukes til mye annet rart(lage .iso av cd, overskrive hardisker, etc) *"of=/plassering" for å få den til å skrive der, vi bruker "pipen" for å få dette *"~" betyr hjemme mappa for bruker som skriver, altså din hjemme mappe. altså ~/libpurp.txt blir /home/*brukernavn*/libpurp.txt Kort forklart, vi gir pidgin beskjed om å start og ber den "spamme" terminalen med alt den kan. Men vi ber også at denne informasjonen blir sendt videre til dd for å skrive dette ned på en fil. vi kunne også ha brukt ">" i stede for dd og |, men jeg har noen problemer med det Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 1. august 2009 Del Skrevet 1. august 2009 Jepp, du skal skrive inn hotmail-adressen din, og den kan ikke være det du skriver. "Screen name" er egentlig en dårlig forklaring på hva du skal skrive inn. Burde heller hete "Email adress" eller "Username". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå