Gå til innhold

Hjelp med en motor som skal kune kjøre ut et panel når jeg trykker på en knapp


Anbefalte innlegg

Heei.. Jeg har et nytt prosjekt jeg trenger hjelp til.

Det er et system som gjør:

 

Når jeg trykker på bryteren on/off (Det skal være son bryter som det er på pc, Vis du skjønner hva jeg meiner )

Så vil en motor starte og gå rundt.

Motoren vil dra ut et panel (Som en cd stasjon på pc)

Og når jeg trykker på On/Off at

Så går panelet in at.

(Det blir som en cd rom stasjon)

Så går det 12volt strøm inn:D

 

Og åsen motorer jeg trenger (Så ikke den går fort inn og ut)

 

Er det noen som vett hva jeg trenger og kjøpe?

Noen som har krets tegning eller no som viser åsen jeg kobler det?

 

Hvis dere trenger mer info rop ut.

 

Mvh Knutarn

Endret av knutarn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger en stoppeknappe på enden for at motoren skal stoppe. Regn med å måte bruke litt logiske kretser. Dette kan du vel?

 

Muligens to separate spenninger (12v og 5v f.ex), hvor du kjører 5 volt til motoren ved start og rett før stopp slik at du minsker rykk og napp -tendensene. Dette krever flere brytere og mer logikk (alttså logiske kretser).

Lenke til kommentar

Hvordan har du tenkt til å lage overføringen fra motoren til panelet? Skal du bruke tannstag eller skrue eller noe annet?

 

Hvor mye kraft trenger du for å skyve panelet?

 

Skal du gire motoren mekanisk for å redusere hastigheten eller har du tenkt til å justere hastigheten elektronisk?

 

Dersom du kan programmere mikrokontrollere eller har noen som kan hjelpe deg med det så kan en unipolar steppermotor være en ide. En slik motor er svært enkel å styre med en mikrokontroller.

 

Skal du bruke en vanlig DC motor så tror jeg du må bruke pulsbreddemodulering eller noe slikt for å justere hastigheten. Kanskje det finnes en ferdig IC som gjør akkurat det.

 

Primitive endebrytere kan lages bare med to ledninger som får kontakt når panelet har kjørt langt nok.

 

Styrelogikken kan lages på mange måter avhengig av hva slags komponenter du har tilgang på og hva slags motor du velger å bruke.

 

En mikrokontroller er det aller enkleste men det krever at man har utstyr for å programmere den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...