Stingah Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 Hei Har flyttet inn i en leilighet, og oppdaget et kjempeproblem når jeg flyttet inn. Det er ikke noe telefonkontakt noen sted i leiligheten. Dette gjør det jo litt vanskelig mtp. internett. Dette er en sokkel-leilighet, og har snakket med husverten. Han sier at de har koblet alt sitt teleutstyr i 3. etasje, og jeg bor i 1. etasje. Hvem skal jeg ringe for å få lagt en ledning inn i 1. etasje eller en ledning ned fra 3. etasje til min leilighet? Vet ikke helt hva som er vanligst, å legge kabel inn utenfra, eller legge kabel fra kontakten som ligger i 3. etasje? Utrolig irriterende problem dette, har måttet kjøpt mobilt bredbånd midlertidig nå.. Mvh Fredrik Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 Du ringer bare og bestiller adsl og evt fasttelefon hos de du ønsker fra, så ordner de resten. Hvis montøren må ha tilgang til huseiers leilighet så må du sørge for at han får dette den dagen du får montør! Lenke til kommentar
Star Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 (endret) Enkleste løsningen er jo å ordne en avtale om å dele internett og legge en vanlig CAT5 kabel ned ( enten utvendig eller innvendig ). Dersom du ønsker å betale for oppkoblingsmulighet i kjelleren, kan vel Bravida muligens hjelpe deg.. Etter en konsultasjon med nettselskapet, var det de som trakk nye ledninger før vi fikk innlagt fiber Støtter forøvrig la7dfa.com's forslag om å kontakte tilbyder dersom du har bestemt deg for dette Endret 30. juli 2009 av Star Lenke til kommentar
Stingah Skrevet 30. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2009 Har snakket med Telenor, de skulle komme å montere nå den 6 aug. Har og hørt at det er KUN Telenor som kan gjøre denne jobben, da de har monopol på no greier..? Må jo strekke en kabel inn fra kabelen som går inn til huset, og opprette en ny linje eller no.. Lenke til kommentar
Star Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 (endret) Det er vel de som skal drifte nettet, men gjerne en ekstern tredjepart som utfører arbeidet. Ofte Bravida som nevnt Endret 30. juli 2009 av Star Lenke til kommentar
Stingah Skrevet 30. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2009 Regner sterkt med at det da vil lønne seg å kjøpe tjenesten direkte fra Bravida? Lenke til kommentar
Star Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 Har ikkje kjennskap til om det er mulig eller hvor mye man eventuelt kan spare. Vi forholdt oss til Telenor da linjene våre ble skiftet. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 Kan ikke tenke meg at Bravida handler direkte med sluttkunde. De får normalt oppdrag av Telenor, Nextgentel e.l. Lenke til kommentar
Nismo Skrevet 31. juli 2009 Del Skrevet 31. juli 2009 Ingen problem. Ring 81544149 Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 31. juli 2009 Del Skrevet 31. juli 2009 Har snakket med Telenor, de skulle komme å montere nå den 6 aug. Har og hørt at det er KUN Telenor som kan gjøre denne jobben, da de har monopol på no greier..? Må jo strekke en kabel inn fra kabelen som går inn til huset, og opprette en ny linje eller no.. Det er ikke riktig at det er kun telenor. Det er en rekke selskaper som gjør slike jobber: Sønnico, Eltel, og sikkert en haug med mindre firma også. Men for deg som skal ha ADSL, så er det enklest og billigst å bare bestille normalt og informere om at du ikke har kontakt i veggen fra før. Da inkluderes det med i bestillingen, og jeg vil tro at det nok er litt billigere en om du lar et telemontør selskap ordne kontakten og så bestiller separat. De fleste leverandørene så langt jeg vet bruker unsett disse samme telemontørfimaene til å subcontracte den typen arbeid. Det eneste du bør ha i tankene er at en evt. montør som sendes ut i forbindelse med ADSL installasjon gjør bare minimum som trengs. Dersom du trenger flere uttak, eller et uttak på et bestemmt sted som er langt fra førsteuttaket osv. så vil disse montørene som sendes ut som regel ikke hjelpe med det. Fra in erfaring har de bare som annsvar å sørge for at du får opp ett fungerende vegguttak. Om du er usikker så spør de du bestiller fra på forhånd hvor mye du kan forlage av montøren de sender, sik at du ikke får en kjip overraskelse. -Stigma Lenke til kommentar
Stingah Skrevet 31. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2009 Snakket med NGT nå, det kommer en montør hit den 5. august (altså dagen før jeg hadde bestilt Telenor-montør). De hos NGT sier at denne montøren de sender kan legge inn kontakt. Spurte spesifikt om han kunne legge inn ledning fra utsiden av huset og inn, og da svarte de at det kunne han. I allefall siden de har telefon ellers i huset, så skulle det være smal sak. Klarer han det ikke, så venter jeg bare på montøren fra Telenor Får han det til avbestiller jeg bare telenor-mannen.. Så har vel helgardert meg her nå Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå