Gå til innhold

Dualboot av både xp og windows 7

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har de siste månedene kjørt på Windows 7 som hovedOS, noe som har fungert glimrende. Men nå den siste måneden har jeg endret stilling på jobb, og har fått mulighet til hjemmekontor. Dette innebærer å installere programmer som er unike til XP, så da prøvde jeg å dualboote med XP.

Såvidt som jeg har forstått, så er det bare å installere XP i tillegg til OS'et som allerede eksisterer, så får man valget blant de to når man booter? Jeg installerte i hvert fall XP på en separat partisjon, men da endte jeg opp med å overskrive noen nødvendige filer til W7.

Diskene mine så egentlig ut som et gutterom. Helt bombet, så jeg tok like greit å formaterte dem helt rene - og partisjonerte passende etter behov.

For øyeblikket ser det slik ut:

25gb -> Windows XP

50gb -> Windows 7

250gb -> Filmer/Musikk

250gb -> Serier/Applikasjoner

Målet mitt er å kun boote XP i jobbsammenheng, og bruke W7 til vanlig. Så det jeg lurer på, er om jeg må gjøre noe spesielt for å kunne legge inn W7 igjen? Jeg vil nødig måtte formatere atter en gang, spesielt siden jeg trenger maskinen nå til lørdag.

Kanskje litt kravstort nå på kveldstid, men jeg ville satt stor pris på kjapp respons. Så kan jeg bli ferdig med dette i kveld. :)

Jan Erik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå svarer jeg dessverre ikke på dualboot-spørsmålet, men hvis du er åpen for andre muligheter så finnes det kanskje enklere løsninger. Hvis du har en grei maskin som støtter viritualiseringsteknologi, så går det lynkjapt å viritualisere XP inni 7. Du kan f.eks prøve VirtualBox, som er både enkel, gratis og fri. Da slipper du å reboote.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

Siden du starter med nyformaterte partisjoner kan du gjøre som meg: Jeg hadde allerede XP installert på en partisjon på den ene av to disker. Formaterte den ene partisjonen på den andre disken og installerte Win 7 RC på den. Buker Win 7 sin bootloader som fungerer utmerket, trengte ikke å gjøre noe som helst etter installasjonen.

Altså installer XP først, og så Win 7.

En annen ting er at Win 7 ikke trenger større diskplass en XP. Min Win 7 -partisjon er på 25GB, men 20GB vil også gå bra hvis du ikke har tengt å installere mange store spill og programmer.

Lenke til kommentar

Takker for svar, da prøver jeg å installere W7 i kveld.

Når det gjelder å virtualisere endrebjo, så tror jeg ikke det blir aktuelt. Som sagt så skal jeg bruke XP til jobbsammenheng. Så da hadde jeg endt opp med et eksternt skrivebord XP, et eksternt skrivebord til jobben, og et eksternt skrivebord til bookingprogrammet. Ser for meg at det hadde blitt en utfordring å jobbe med.

Jeg skal ikke bruke XP-partisjonen til annet enn jobb. Derfor er den såpass liten, siden jeg ikke skal installere noe særlig utover de programmene som kreves. W7 partisjonen kommer derimot til å være full av alt jeg bruker på fritiden, hvilket er grunnlaget for dobbel størrelse.

EDIT: Jeg regner med det går greit å installere W7 igjen nå. For tidligere så hadde jeg valget mellom å boote W7 og Earlier versions of Windows. Tror bare det er andre veien det ikke går, altså W7 -> XP.

Endret av Snikende-Sofa
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9018234

liiten ot:

er Windows 7 RC støttet av VirtualBox? I manualen står kun Windows 7 Beta under "supported host system". Jeg regner med det støttes, men hvis noen kan bekrefte hadde det vært fint.

Lenke til kommentar

Det enkleste er jo å installere XP først og så W7. Men det går an å gjøre det andre veien også, W7->XP og det krver ikke så mye ekstra arbeid heller. Jeg kjører Vista, W7, XP og openSuSe på samme maskin, og det ble installert i den rekkefølgen over.

Har 5 interne HDer, 4 av dem i RAID5, pluss 2 eksterne HDer. Hadde ingen større problemer å få dette opp og gå.

Lenke til kommentar
Lurer på å installere Windows 7 på disk med eksisterende Windows XP.

Men hvordan gikk det installeringen din, Snikende-Sofa?

Har vært så mye overtid de siste dagene at jeg har ikke fått tid til å gjøre noe med det. Får se om jeg klarer å få meg til å gjøre det i kveld.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...