Gå til innhold

Problemer med fiberhastighet

Gjest Slettet+7891234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+7891234

Hey

Har hatt fibernett fra Fredrikstad Fibernett nå i litt over et år. Har 50mbit linja demmes som har vært kjemperask og stabil helt fram til jeg kom jeg fra ferie i begynnelsen av juli. Mye frem og tilbake med kundeservice som ba meg teste det sedvanlige kundeservice ber kundene om å teste, slå av trådløst, PC rett i TV3-porten (må ha CPL4-hjemmesentralen i bridge-mode for å få 50/50 og inn i TV3-porten), slå av brannmur etc, prøve flere CAT5-kabler etc. Alt det har jeg gjort.

TPTest-rapporter ifra www.tptest.se sitt program gir meg rapporter som dette.

TCP nedströms : 2.89 Mbit/s

TCP uppströms : 26.23 Mbit/s

UDP nedströms : 26.83 Mbit/s

UDP uppströms : 20.10 Mbit/s

Fredrikstad Fibernett har sendt ut Relacom 2 ganger(!!) for å bytte ut hjemmesentralen, først fikk jeg den nye de har, hvit (CPL5), men den støttet ikke bridge (hastigheten var like elendig der også), så jeg fikk tilbake en brukt CPL4 som jeg hadde når jeg først fikk det ifjor, samme greiene. Særlig på kveldstid er latency helt elendig på alle typer WWW-sider, ofte flere sekunder fra jeg skriver inn WWW-adressen til noe kommer. Nedlastning er helt utrolig treg fra sider som jeg normalt fikk 2-3mbit/sek på før.

Fredrikstad Fibernett sier de skal undersøke saken videre, men ingenting skjer. Det virker ikke helt som de skjønner problemet at jeg mistenker at nettet demmes er helt overbelastet. Hvorfor er hastigheten så treg nesten alltid på kveldstid da spør bare jeg.

Utført flere traceroutes fra andre flere steder iverden, og jeg ser ofte "spikes" på høy ms på flere av lyse.net sine routere på veien til min hjemmesentral....sendt også slike logger til teknisk support, uten at de svarte meg på dette.

Er utrolig frustrende å ikke kunne få snakke direkte med 2-linje teknisk hos dem. Får bare lov til å snakke med kundebehandler på hovednummeret som må ta saken videre.

Hastighetene utført på speedometer.altibox.no og www.tptest.se varierer hastighetene fra 25 ned til 1mbit. Trenden er at den skyter opp i 10-20mbit, og daler sakte ned til 2-3mbit og ligger der. Det som imidlertid er helt utrolig merkerlig er at jeg får 50-70mbit på opplastning nesten til enhver tid av døgnet(!!).

Noen som har samme problemet? Eller har noen råd til meg??

Håper på noen som kan svare meg :!:

Med vennlig hilsen,

Geir

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+7891234
Snodige greier, er det mulig de faktisk har overbooket nettet sitt?

Da det er forskjellige resultat til forskjellige tider på dagen virker det nesten sånn?

Ja, forskjellig resultat forskjellige tider på døgnet :/

Geir

Nå skummet jeg bare igjennom så beklager på forhånd om du har prøvd dette.

Men har du prøvd en annen pc?

Kan faktisk være selve pcen som er feilen og ikke noe med linjen.

Har prøvd med 4 forskjellige PC'er :!: 2stk Winxp-pro, 2stk Vista, alle 4 PC'er med nettverkskabel rett i TV3-porten

Geir

Lenke til kommentar

Tror neppe dette skyldes overbooking. Jeg kjenner veldig godt til hvordan spredenettet er skrudd sammen hos Lyse, og jeg regner med at det er nogenlunde likt hos FF. Det skal veldig mye til å overbooke kapasiteten på kantswitchene, spesielt i områder med privatkunder, som svært sjelden går for hastigheter over 30 Mbit. Noe som overrasket meg med spredenettet til Lyse, er at de for det meste benytter 100 Mbit porter på termineringen av privat-fiber. Enkelt å bytte ut optikken ved behov, men uansett..

/Flare

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...