Mr.Anki Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 Hei, Det har seg slik at jeg kommer til å overstige frikortgrensen i år som er på rundt 39998,- Etter dette må jeg skatte 50% (?) av det jeg tjener. Så jeg lurer på om det er mulig å få seg ett vanlig skattekort og på den måten skatte mindre enn 50%? Mvh Mr.Anki Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 Selvsagt. Ring skatteetaten eller logg inn på norge.no Lenke til kommentar
Mr.Anki Skrevet 30. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2009 Prøvde å bestille ett skattekort i sted, men fikk beskjed om at jeg ikke fikk tilsendt skattekort om jeg fra før hadde frikort med eller uten sperregrense. Om jeg evt. får tak i et vanlig skattekort, må jeg da skatte for hele beløpet eller bare det som er over grensen for frikortet jeg har? Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 Du skal ikke bestille skattekort, du skal vel endre skattekort...? Må innrømme at jeg er litt usikker på detaljene, men du kan ringe skatteetaten. Lenke til kommentar
Mr.Anki Skrevet 30. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2009 Det er altså ikke mulig å starte med et vanlig skattekort etter å ha tjent opp mot grensen uten å skatte for de for 40 000? Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 Jo, du kan levere et endret skattekort, men du kommer da til å måtte skatte mer resten av året enn du ville hvis du hadde det skattekortet fra starten av. Men summa summarum kommer du til å betale like mye i skatt etter skatteoppgjøret neste år uansett. Lenke til kommentar
Mr.Anki Skrevet 4. august 2009 Forfatter Del Skrevet 4. august 2009 Må endre skattekort som du sier ja, hvor mye må jeg skatte nå? Lenke til kommentar
Baardson Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 Når du overstiger fribeløpet så må du skatte av alle pengene du har motatt i lønn. Du kan altså ikke spekulere i dette. Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 Man skatter jo bare det beløpet over 40 000? Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 Nei. Du skatter av alt. Du blir bare trukket for det over 40k, men du blir trukket mer slik at du tilsammen betaler for alt. Lenke til kommentar
Mr.Anki Skrevet 8. august 2009 Forfatter Del Skrevet 8. august 2009 okei, så det jeg har til nå fått skattefritt blir automatisk trekt med det nye? Lenke til kommentar
Oftis Skrevet 12. august 2009 Del Skrevet 12. august 2009 Frikortet får du skattefritt ja. Det over betales 50% på om du ikke skaffer nytt/endrer kortet som du har. Du trenger ikke å betale skatt av de 40 000, med mindre du tjener mye mer over grensen. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 12. august 2009 Del Skrevet 12. august 2009 Altså... Til neste år gjøres skatten opp. Det spiller ingen rolle hvilke skattekort du har hatt. De tar da din skattbare inntekt, regner ut din skatt, trekker innbetalt skatt fra det, og krever inn/tilbakebetaler restbeløp. Skattekort er bare for å gjøre det enklere for deg å betale skatt. Du kan i teorien ha skattekort på 99% hele året hvis du vil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå