fcuk_IT Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 Mulig jeg er rar, men etter å ha brukt begge to på D5000 har jeg kommet til konklusjonen at de ekstra 20mm i den lange enden er avgjørende for å få tilstrekkelig komprimering til portretter. Mulig dette er situasjonsavhengig, men jeg ble oppmerksom i ferien at det var generelt sett lettere å få til portretter med billig-objektivet både på grunn av disse ekstra 20mm, og at bokeh ble mykere. Nå som jeg byttet til D90, så sørget jeg for å kjøpe kit så jeg fikk dette objektivet tilbake igjen. 16-85mm selger jeg mest sannsynlig og ser fram til 18-200mm VR II. Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 Ja, du er litt rar. Du kunne bare tatt to skritt frem og fått det samme utsnittet (og dybdeskarpheten) med 16-85 VR Har du forresten vurdert å kjøpe deg et lyssterkt fastobjektiv til portrett? 85/1.8 eller 105/2.5 eller lignende? Siden du er opptatt av bokeh tror jeg du ville blitt fornøyd med en av disse. Lenke til kommentar
fcuk_IT Skrevet 30. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2009 Ja, du er litt rar. Du kunne bare tatt to skritt frem og fått det samme utsnittet (og dybdeskarpheten) med 16-85 VR Har du forresten vurdert å kjøpe deg et lyssterkt fastobjektiv til portrett? 85/1.8 eller 105/2.5 eller lignende? Siden du er opptatt av bokeh tror jeg du ville blitt fornøyd med en av disse. Får ikke samme komprimering ved å ta et skritt nærmere, i allefall ikke om jeg har forstått ting riktig da 105mm gir mindre åpningsvinkel. 80-200mm AF-D to-rings på vei (atter en gang). Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 Neida, det er sant at du får et litt annet perspektiv med 105 mm i forhold til 85 mm. Men 85 mm på DX er midt i det klassiske portrettområdet, så jeg synes det er litt rart at du ikke "får det til" med denne brennvidden. Men smaken er jo som baken. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 Hvorfor skal alle følge klassissismen, da? Lenke til kommentar
eirikar Skrevet 31. juli 2009 Del Skrevet 31. juli 2009 Mulig jeg er rar, men etter å ha brukt begge to på D5000 har jeg kommet til konklusjonen at de ekstra 20mm i den lange enden er avgjørende for å få tilstrekkelig komprimering til portretter. Du er bare rar på forumet - i den virkelige verden så er dette ikke rart i det hele tatt. Kos deg med å ta bra bilder! Lenke til kommentar
arela Skrevet 31. juli 2009 Del Skrevet 31. juli 2009 De 2 på DTown TV foretrekker 70-200 eller helst 200mm til portrett. Det skulle tilsvare noe i området 105-135mm. 105mm er min favoritt på dx. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå