Ronny M Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 Jeg har noen HD filmer som jeg har skutt med mitt nye Samsung H100 i 1080i oppløsning. Komprimeringsformatet er H.264 og AAC. Filene blir lagret som MP4. Jeg trenger å få filmene over på DVD, og har endelig funnet et program som fikser dette: TMPGEnc DVD Author 3. Problemet er bare at det tar vanvittig lang tid! 27 minutter med film tok 28 timer å konvertere til DVD. Skal det ta så lang tid, eller er dette programmet ekstremt treigt? Det skal sies at resultatet er forbløffende bra, men likevel. Dette var 2-pass VBR. Bitrate 6000 Kb/s, maks 8000 Kb/s. Prosessoren er en DualCore Intel Pentium D 930, 3000 MHz. Er det raskere måter å få filmene over på DVD uten at det blir ræva kvalitet, eller tar det rett og slett så lang tid? Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 (endret) Det tar rett og slett så lang tid. Skal du gjøre det fortere må du ha bedre prosessor og muligens mer ram Videoredigering/prosessering krever veldig mye av pcen Endret 30. juli 2009 av _DSC1233.jpg Lenke til kommentar
Ronny M Skrevet 30. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2009 Huff... det er snakk om en hel time for et lite minutt med film. Det syns jeg var drøyt. Det hadde selvfølgelig kortet ned tiden betraktelig ved å kjøre kun 1-pass, men resultatet blir ikke like bra. Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 Hmm.. Jeg blingsa litt på lesingen, jeg leste 28 minutt på 27 minutt film. 28 timer var veldig mye.. Mistenker at det programmet du bruker ikke er noe særlig, eller at du har mange prosesser kjørende i bakgrunnen som sluker prosessorkraften din Lenke til kommentar
Pokey Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 Det er ikke meningen at det skal ta så lang tid. Lang tid tar det, men ikke så lang tid. ..aner forresten ikke hvorfor.. Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 I gamle dager konverterte jeg dvd til divx. En vanlig spillefilm tok ca 10 timer med min 1,2 ghz athlon 256 mb ram. Forstår at forskjellen mellom dvd og 1080p, men lengden på filmen og tilgjengelig datakraft forteller at det er noe galt når det tar 28 timer for deg! Jeg ville sjekka bakgrunnsprosesser og skifta program asap... Lenke til kommentar
Ronny M Skrevet 30. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2009 Ja, jeg syns det var rart at det skulle ta såpass lang tid, selv om det er en krevende prosess. Det er forøvrig ingentig som ligger i bakgrunnen og stjeler prosessorkraft, det har jeg sørget for. Det er en relativt ny og rein XP installasjon, uten noe spyware og dritt som ligger bak og drar ressurser. Har også slått av antivirus og slikt for å være sikker. Jeg ser i taskmanager at det kun er TMPGEnc DVD Author som bruker cpu. Så da er det vel progremmet som er treigt. Men jeg sliter med å finne noe annet som fungerer. Har prøvd blant annet Super og ConvertXtoDVD 3 og et par andre som angivelig skal klare dette, men resultatet blir ikke bra. Noen tips? Lenke til kommentar
oddmanil Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 Det tar rett og slett så lang tid. Skal du gjøre det fortere må du ha bedre prosessor og muligens mer ram Videoredigering/prosessering krever veldig mye av pcen Bare bortkastet tid med 2-pass, bruk 1-pass 8000000 sålenge videoen er under 70 minutt. Samsungs h.264 er ukurant, og tungt å åpne. Lenke til kommentar
Ronny M Skrevet 30. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2009 (endret) Bare bortkastet tid med 2-pass, bruk 1-pass 8000000 sålenge videoen er under 70 minutt. Vel, jeg vet ikke om det er bortkastet akkurat hvis målet er å få så god kvalitet som mulig når man må konvertere ned til SD format. Jeg leser fortsatt litt i boka til Jarle Leirpoll - Video i praksis. Anbefales forresten til alle som er interessert i å lære litt om filming! Han skriver:" 2-pass VBR betyr at filmen analyseres før man bestemmer komprimering med optimale innstillinger, og det gir en overlegen kvalitet på den ferdige videoen. " Målet mitt er å få så god kvalitet som mulig, så får det heller ta litt lenger tid. Men 1 time for 1 minutt film er uansett for lenge, så der er det noe galt med det programmet jeg har brukt. Trenger tips om noe annet som er bra/fungerer. Endret 31. juli 2009 av Ronny M Lenke til kommentar
Ronny M Skrevet 31. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2009 Jeg fant, jeg fant! TMPGEnc Authoring Works 4 fiksa biffen lett som ingenting. En halvtimes HD-film konverteres på et par timer. Det må ha vært noe spenna galt med det andre programmet. Lenke til kommentar
oddmanil Skrevet 31. juli 2009 Del Skrevet 31. juli 2009 Bare bortkastet tid med 2-pass, bruk 1-pass 8000000 sålenge videoen er under 70 minutt. Vel, jeg vet ikke om det er bortkastet akkurat hvis målet er å få så god kvalitet som mulig når man må konvertere ned til SD format. Jeg leser fortsatt litt i boka til Larle Leirpoll - Video i praksis. Anbefales forresten til alle som er interessert i å lære litt om filming! Han skriver:" 2-pass VBR betyr at filmen analyseres før man bestemmer komprimering med optimale innstillinger, og det gir en overlegen kvalitet på den ferdige videoen. " Målet mitt er å få så god kvalitet som mulig, så får det heller ta litt lenger tid. Men 1 time for 1 minutt film er uansett for lenge, så der er det noe galt med det programmet jeg har brukt. Trenger tips om noe annet som er bra/fungerer. 2-pass er kun en fordel om lengden på videoen er over 75 minutt, om bitrate kommer under 7500000. Ikke nødvendigvis da heller. 2-pass fordeler bits til detaljer utfra hvordan programmet analyserer videoen. Men aldri over det du setter som max. Så setter du CBR = max, får du et bedre resultat, da brukes max bits på ALLE detaljer. Og halve tiden til rendering. Nesten som et Kinderegg. Lenke til kommentar
Ronny M Skrevet 31. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2009 Bare bortkastet tid med 2-pass, bruk 1-pass 8000000 sålenge videoen er under 70 minutt. Vel, jeg vet ikke om det er bortkastet akkurat hvis målet er å få så god kvalitet som mulig når man må konvertere ned til SD format. Jeg leser fortsatt litt i boka til Larle Leirpoll - Video i praksis. Anbefales forresten til alle som er interessert i å lære litt om filming! Han skriver:" 2-pass VBR betyr at filmen analyseres før man bestemmer komprimering med optimale innstillinger, og det gir en overlegen kvalitet på den ferdige videoen. " Målet mitt er å få så god kvalitet som mulig, så får det heller ta litt lenger tid. Men 1 time for 1 minutt film er uansett for lenge, så der er det noe galt med det programmet jeg har brukt. Trenger tips om noe annet som er bra/fungerer. 2-pass er kun en fordel om lengden på videoen er over 75 minutt, om bitrate kommer under 7500000. Ikke nødvendigvis da heller. 2-pass fordeler bits til detaljer utfra hvordan programmet analyserer videoen. Men aldri over det du setter som max. Så setter du CBR = max, får du et bedre resultat, da brukes max bits på ALLE detaljer. Og halve tiden til rendering. Nesten som et Kinderegg. Nå er det sånn at jeg ikke er ekspert på dette, og må feste min lit til det jeg leser blant annet her på forumet, og i bøker skrevet av proffer som Jarle Leirpoll. Men nå blir jeg usikker på hva jeg skal tenke om 1-pass vs. 2-pass når du sier det du sier, og Leirpoll skriver det han skriver. Hva er riktig? Tar Leirpoll feil når han mener at 2-pass gir en overlegen kvalitet over 1-pass? Dette vil jeg gjerne vite litt mer om. For hvis det er som du sier, så er det jo liten vits å kjøre 2-pass. Samtidig så kan vel ikke eksperten Leirpoll ta så grundig feil heller..? Lenke til kommentar
oddmanil Skrevet 31. juli 2009 Del Skrevet 31. juli 2009 Bare bortkastet tid med 2-pass, bruk 1-pass 8000000 sålenge videoen er under 70 minutt. Vel, jeg vet ikke om det er bortkastet akkurat hvis målet er å få så god kvalitet som mulig når man må konvertere ned til SD format. Jeg leser fortsatt litt i boka til Larle Leirpoll - Video i praksis. Anbefales forresten til alle som er interessert i å lære litt om filming! Han skriver:" 2-pass VBR betyr at filmen analyseres før man bestemmer komprimering med optimale innstillinger, og det gir en overlegen kvalitet på den ferdige videoen. " Målet mitt er å få så god kvalitet som mulig, så får det heller ta litt lenger tid. Men 1 time for 1 minutt film er uansett for lenge, så der er det noe galt med det programmet jeg har brukt. Trenger tips om noe annet som er bra/fungerer. 2-pass er kun en fordel om lengden på videoen er over 75 minutt, om bitrate kommer under 7500000. Ikke nødvendigvis da heller. 2-pass fordeler bits til detaljer utfra hvordan programmet analyserer videoen. Men aldri over det du setter som max. Så setter du CBR = max, får du et bedre resultat, da brukes max bits på ALLE detaljer. Og halve tiden til rendering. Nesten som et Kinderegg. Nå er det sånn at jeg ikke er ekspert på dette, og må feste min lit til det jeg leser blant annet her på forumet, og i bøker skrevet av proffer som Jarle Leirpoll. Men nå blir jeg usikker på hva jeg skal tenke om 1-pass vs. 2-pass når du sier det du sier, og Leirpoll skriver det han skriver. Hva er riktig? Tar Leirpoll feil når han mener at 2-pass gir en overlegen kvalitet over 1-pass? Dette vil jeg gjerne vite litt mer om. For hvis det er som du sier, så er det jo liten vits å kjøre 2-pass. Samtidig så kan vel ikke eksperten Leirpoll ta så grundig feil heller..? Leirpoll har rett om det er slik at 6000000 bps gir bedre kvalitet enn 8000000. Lenke til kommentar
Ronny M Skrevet 1. august 2009 Forfatter Del Skrevet 1. august 2009 (endret) Nå føler nesten at jeg må ha dette inn med teskje Men hvis jeg forstår deg riktig nå, så er det slik at man ikke oppnår bedre kvalitet med 2-pass, men fila blir bare litt mindre? Det vil si, hvis jeg har en video på 70 minutter, så vil det ikke spille noen rolle om jeg bruker CBR på maks, VBR 1-pass eller VBR 2-pass, for det er uansett plass på plata for maks bitrate, og kvaliteten vil bli den samme med alle metodene. Hvis videoen er f.eks 80 minutter, så vil 2-pass være bedre for da får man presset opp bitraten så mye som mulig på den begrensa plassen man har på plata. Er det slik det fungerer? Endret 1. august 2009 av Ronny M Lenke til kommentar
oddmanil Skrevet 1. august 2009 Del Skrevet 1. august 2009 (endret) Nå føler nesten at jeg må ha dette inn med teskje Men hvis jeg forstår deg riktig nå, så er det slik at man ikke oppnår bedre kvalitet med 2-pass, men fila blir bare litt mindre? Det vil si, hvis jeg har en video på 70 minutter, så vil det ikke spille noen rolle om jeg bruker CBR på maks, VBR 1-pass eller VBR 2-pass, for det er uansett plass på plata for maks bitrate, og kvaliteten vil bli den samme med alle metodene. Hvis videoen er f.eks 80 minutter, så vil 2-pass være bedre for da får man presset opp bitraten så mye som mulig på den begrensa plassen man har på plata. Er det slik det fungerer? Ja, det er riktig. Nesten. Du får dårligere resultat med 2-pass,om du setter gjennomsnitt til under max. Om du ikke må lavere enn 10% under max av det DVD-spileren kan ta, har du ikke noe å hente på 2-pass. 2-pass lønner seg oxo godt om du lager mp4 eller wmv med lav bitrate. Endret 1. august 2009 av oddmanil Lenke til kommentar
Ronny M Skrevet 1. august 2009 Forfatter Del Skrevet 1. august 2009 Nå føler nesten at jeg må ha dette inn med teskje Men hvis jeg forstår deg riktig nå, så er det slik at man ikke oppnår bedre kvalitet med 2-pass, men fila blir bare litt mindre? Det vil si, hvis jeg har en video på 70 minutter, så vil det ikke spille noen rolle om jeg bruker CBR på maks, VBR 1-pass eller VBR 2-pass, for det er uansett plass på plata for maks bitrate, og kvaliteten vil bli den samme med alle metodene. Hvis videoen er f.eks 80 minutter, så vil 2-pass være bedre for da får man presset opp bitraten så mye som mulig på den begrensa plassen man har på plata. Er det slik det fungerer? Ja, det er riktig. Nesten. Du får dårligere resultat med 2-pass,om du setter gjennomsnitt til under max. Om du ikke må lavere enn 10% under max av det DVD-spileren kan ta, har du ikke noe å hente på 2-pass. 2-pass lønner seg oxo godt om du lager mp4 eller wmv med lav bitrate. Da lærte jeg virkelig noe i dag også da jo! Men da vil jeg jo si at vår mann Leirpoll er veldig utydelig når skriver i boka si at 2-pass VBR gir en overlegen kvalitet på den ferdige videoen. Det tolker jeg akkurat som det det står, og det er ikke uten videre riktig. Det skjønner jeg jo først nå, etter et par runder med oddmanil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå