DementedAlbino Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 Jeg har nå vurdert å kjøpe nytt kamera i lang tid, men enda ikke kommet så langt. Så, da trenger jeg hjelp av dere her inne til å finne det kameraet som vil være det beste valget for meg. Har fått hjelp her tidligere, men regner med det har skjedd en del på denne fronten de siste 6 mnd. Fram til nå har jeg hatt Nikon D70, noe som fungerer greit. Jeg har enda ikke satt meg inn i de muligheten som ligger i et slikt kamera, og er av typen som tar bilder for det meste på auto eller de andre forhåndsprogrammerte innstillingene. Jeg kommer nok til å fortsette å ta bilder på samme måte framover, men kommer samtidig til å eksperimentere og prøve meg litt mer fram enn jeg har gjort til nå med hensyn til de mulighetene jeg har. Dette vil nok skje litt etter litt, så er viktig at kameraet jeg går for er bra for en nybegynner som liker å ha ting så enkelt som mulig. Type bilder jeg tar er i grunn alt mulig, men siden jeg har barn blir det mye knipsing på aktiviteter de er med på, ute på turer, på ferie osv. Til kameraet jeg har nå har jeg litt ekstra utstyr som hadde vært greit å kunne bruke til nytt kamera, men dette er ikke det viktigste dersom jeg får et bedre kamera til mitt bruk hos en annen produsent. Utstyret jeg har nå er to objektiver, 18-70 og 55-200, samt ekstra blitz i sb400. Med hensyn til pris vil jeg holde meg mellom 5000 og 8000, da med et bra objektiv, men prisen er selvsagt noe jeg kan endre på dersom det er nødvendig, men helst ikke. Så, kan dere være så grei å hjelpe meg litt med nytt kamera:-) Lenke til kommentar
H80 Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 D70 er kanskje ikke det nyeste på markedet, men det var et ganske godt kamera da det kom. Det har iallefall alle muligheter til å prøve seg fram med ulike innstillinger, ta bilder i alle sjangere og finne ut om fotografi er en hobby man vil gå videre med. Optikken du har er også helt OK. Hvorfor vil du ha nytt kamerahus? Er du misfornøyd med oppløsningen/bildekvaliteten/lysfølsomheten, synes du D70 er for tungvint i bruk, vil du ha et mindre/lettere kamera, et større og mer avansert kamera, savner du noen funksjoner eller vil du bare ha noe "mer fancy"? Du kan se på D3000, D5000 og D90, da vil du kunne bruke både objektivene og blitsen videre. Men først tror jeg at jeg ville prøvd meg litt mer fram med D70en. Lenke til kommentar
festen Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 (endret) D90, ferdig med det:) Jeg så på testen av EOS 500D også. På camerlabs.com Det kameraet har virkelig et elegant og imponerende menysystem. Kameraet har virkelig litt av en CPU, og litt av en live view funksjonalitet. Digit 4 er nok en bra CPU. Endret 30. juli 2009 av festen Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 (endret) Du får både D5000- og D90-hus innenfor ditt prisområde, og optikken din funker fint på begge to. Selv om det har blitt overgått av 16-85 VR på en del områder er 18-70 fremdeles en utmerket normalzoom. Endret 30. juli 2009 av Sutekh Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 Jeg ville kanskje tenkt på optikk før nytt hus, jeg da. Ser ikke helt poenget med å oppgradere når en ikke engang kjenner det huset man allerede har. Start smått, og avanser med optikk, før nytt hus er aktuelt. Det viktigste for bildene du tar, er tross alt deg selv. Så optikken. Og til slutt huset. Lenke til kommentar
festen Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 Det er vel kanskje nødvendig med noe nytt for å motivere seg litt til å bruke utstyret. Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 Det er vel kanskje nødvendig med noe nytt for å motivere seg litt til å bruke utstyret. Hvis så, så er nye objektiver like effektivt. Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 30. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2009 Hvorfor jeg har lyst på nytt er i grunn et godt spørsmål. Har vel sett for meg at et så pass gammelt kamera må henge litt etter på de fleste områder nå etterhvert, og når jeg nå har råd til å kjøpe nytt kamera har jeg lyst til det. Pengene ryker jo uansett på noe annet fjas om ikke, så da har jeg mer lyst å sitte igjen med noe jeg kan ta med meg og bruke flittig videre. Har lenge hatt lyst å gå for et 16-85 å bytte ut 18-70 som jeg har, men da blir jo ikke noe kamerahus. Men, si jeg beholder kameraet jeg har nå og heller kjøper meg ny optikk, så heller utforske mulighetene som er i kameraet jeg alt har. Hvor bør jeg starte da, og med hva for å komme meg ett stykke på vei? Og hva av ekstra utstyr er kjekt å ha til daglig bruk for å få det artigere med fotograferingen og resultatet? Lenke til kommentar
fcuk_IT Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 Hvorfor jeg har lyst på nytt er i grunn et godt spørsmål. Har vel sett for meg at et så pass gammelt kamera må henge litt etter på de fleste områder nå etterhvert, og når jeg nå har råd til å kjøpe nytt kamera har jeg lyst til det. Pengene ryker jo uansett på noe annet fjas om ikke, så da har jeg mer lyst å sitte igjen med noe jeg kan ta med meg og bruke flittig videre. Har lenge hatt lyst å gå for et 16-85 å bytte ut 18-70 som jeg har, men da blir jo ikke noe kamerahus. Men, si jeg beholder kameraet jeg har nå og heller kjøper meg ny optikk, så heller utforske mulighetene som er i kameraet jeg alt har. Hvor bør jeg starte da, og med hva for å komme meg ett stykke på vei? Og hva av ekstra utstyr er kjekt å ha til daglig bruk for å få det artigere med fotograferingen og resultatet? Jeg kjøpte akkurat Nikon D90 m/18-105mm VR hos FotoVideo. Dette er en pakke som sånn sett ikke gir det noe mer optikk, men du får et normal objektiv med tilsvarende ytelse som det du har, som samtidig er litt lengre, og har VR. Kjøper du denne pakken, så har du plutselig to kamerahus, med hvert sitt objektiv. Da kan du la teleobjektivet sitte på D70, og bruke 18-70 eller 18-105 på D90. Jeg hadde i allefall ikke kvittet meg med noe du har fra før med mindre du absolutt må, D70 har noen egenskaper man ikke får på digitale speilreflekshus lengre: 1/500s synk. med blits, samt IR fotografering. Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 Her har du sammenlikning av D70 og D90. Kikk på den, og spør deg selv om du foreløpig trenger f.eks. en D90. Før du kjøper nytt hus, vil jeg anbefale deg å invistere i følgende, i prioritert rekkefølge: -Fotobøker -Optikk (mer tele? Makro? Ekstremvidvinkel?) -Stativ -Større/passende fotobak/sekk til det nye utstyret -Polariseringsfilter -Trådutløser til kamerahuset. Ser du har 2 sek selvutløser, men det er ikke alltid det fungerer best. -Batterigrep og et ekstra batteri Kunne skrevet videre på lista, men dette er noe å starte med. Lenke til kommentar
festen Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 Jeg er uenig med flere her da. Kjøp deg en D90:) Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 Jeg er enig med D90 anbefalingen. Mye har skjedd siden D70 kom på markedet. Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 Du skal selvfølgelig få lov til å kjøpe deg en D90 dersom det er det du vil. Men prøv å tenk deg om - vil du bli bra til å fotografere, eller vil du bare ha noe nytt og "fancy"? Lenke til kommentar
festen Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 Jeg tror det er slik at hvis matlysten er svak så hjelper det med et lekkert måltid. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 Du skal selvfølgelig få lov til å kjøpe deg en D90 dersom det er det du vil. Men prøv å tenk deg om - vil du bli bra til å fotografere, eller vil du bare ha noe nytt og "fancy"? Trenger da ikke være noe konflikt mellom dette. Nytt kamera er ofte en motivasjon for å komme seg ut for å ta bilder oftere. Klarer man ta bra bilder med gammelt kamera også? Selvsagt, har tatt noen av mine beste bilder med analog kamera. Lenke til kommentar
boos Skrevet 31. juli 2009 Del Skrevet 31. juli 2009 Fram til nå har jeg hatt Nikon D70, noe som fungerer greit. Jeg har enda ikke satt meg inn i de muligheten som ligger i et slikt kamera, og er av typen som tar bilder for det meste på auto eller de andre forhåndsprogrammerte innstillingene. Jeg kommer nok til å fortsette å ta bilder på samme måte framover, men kommer samtidig til å eksperimentere og prøve meg litt mer fram enn jeg har gjort til nå med hensyn til de mulighetene jeg har. Dette vil nok skje litt etter litt, så er viktig at kameraet jeg går for er bra for en nybegynner som liker å ha ting så enkelt som mulig. Jeg tror nok kanskje du burde fortsette med det kameratet du har, men hvis du synes det morro å kjøpe nytt, så kunne du jo se på den nye D3000. boos Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 31. juli 2009 Del Skrevet 31. juli 2009 (endret) Du skal selvfølgelig få lov til å kjøpe deg en D90 dersom det er det du vil. Men prøv å tenk deg om - vil du bli bra til å fotografere, eller vil du bare ha noe nytt og "fancy"? Trenger da ikke være noe konflikt mellom dette. Nytt kamera er ofte en motivasjon for å komme seg ut for å ta bilder oftere. Klarer man ta bra bilder med gammelt kamera også? Selvsagt, har tatt noen av mine beste bilder med analog kamera. Enig, og synes mange "gnåler" for mye på "kjøp deg heller nye objektiver og blabla osv". Som regel er et nytt hus en ekstra motivasjonsfaktor, og man blir ikke dårligere fotograf med et nytt hus. Samme med "maset" om å lære seg hele huset man har ned til siste bits, ikke alle har det behovet som er å dypdykke i tusen muligheter hvorav de kanskje aldri vil bruke mange av de. Tror man lærer seg etterhvert som sine egne behov dukker opp, og ikke andres.. Nikon med sitt nye billighus viser nok mye av veien fremover slik det vil bli når mottoet (og mengdesalget ligger der) er "speilrefleks til hele folket". Ikke alle har vitenskapelig interesse av å finne ut av alt da de fleste nok kun ønsker bedre kvalitet enn deres kompaktkamera gir, og kunne bruke f.eks en vidvinkel og en telezoom i tillegg til kitobjektivet. De fleste jeg kjenner som har speilrefleks bruker det, setter et fabrikkvalg og knipser og bruker det som kompaktkameraet, men får da bedre resultater. Føler og at endel nedvurderer mennesker til å ikke være kompetente til å f.eks kunne nytte et topp hus kontra et innstegshus fordi de ikke har lært seg alt fra A til Å. De fleste hus har rimelig gode ferdige oppsett fra produsentene som tross alt er ekspertene oppi dette. Så kan de som vil eksperimentere dersom de har behov for det senere. Utviklingen går den veien at fotografen skal tenke på bildet/komposisjonen, dvs å fotografere - så tar de intelligente kameraene seg av resten selv. Produsentene bestreber seg på å få bort myten at det skal være komplisert å bruke et speilrefleks, og at man kun får gode resultater dersom man kan alt om huset og alt om fototeknisk. Samme hva vi måtte mene er det fremtiden. De fleste bruker sine speilrefleks til å ta kjappe bilder med, og ikke en time pr bilde i konstruerte settinger hvor alt må times og stilles perfekt. Og de aller fleste er fornøyde med sine bilder sålenge man ikke lar en kritiker med lupe begynne å lete etter det som i hans øyne ikke er perfekt i minste detalj. Tor Endret 31. juli 2009 av TorVidle Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 31. juli 2009 Del Skrevet 31. juli 2009 Hvorfor jeg har lyst på nytt er i grunn et godt spørsmål. Har vel sett for meg at et så pass gammelt kamera må henge litt etter på de fleste områder nå etterhvert, og når jeg nå har råd til å kjøpe nytt kamera har jeg lyst til det. Pengene ryker jo uansett på noe annet fjas om ikke, så da har jeg mer lyst å sitte igjen med noe jeg kan ta med meg og bruke flittig videre. Ta en liten realitetssjekk. Problemet er tydeligvis ikke D70-en men pengene som brenner i lomma. Hvorfor kaste bort penger på noe som fungerer godt nok fra før? Hvis du kaller alt annet enn nytt kamerahus for "fjas" så vil jeg kalle ditt "behov" for nytt kamerahus for like mye fjas. Seriøst, det finnes mye annet fornuftig å bruke penger på. Ratleto har gitt deg en fin liste i sjangeren foto. Jeg vil føye til flere fornuftige forslag, også noen utenfor sjangeren foto: - Kikkert - Videokamera - Turutstyr - Medlemskap i en lokal fotoklubb - Rammer, paspartout og store utskrifter av foto du allerede har. Både til eget bruk og gaver. - Studioutstyr - Datautstyr - Verktøy - Motorisert leketøy (modellfly, hekksaks etc) - Hjemmeelektronikk i sjangeren TV/stereo - Mobiltelefon - GPS - Aksjefond Bare fantasien setter grenser. Kort og godt så finnes det mye fornuftig å bruke penger på utenom kamerahus. Ting du vil ha glede av i årevis og som ikke bare er en lettvint måte å bli kvitt feriepengene på. Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 31. juli 2009 Del Skrevet 31. juli 2009 Enig, og synes mange "gnåler" for mye på "kjøp deg heller nye objektiver og blabla osv". Som regel er et nytt hus en ekstra motivasjonsfaktor, og man blir ikke dårligere fotograf med et nytt hus. Samme med "maset" om å lære seg hele huset man har ned til siste bits, ikke alle har det behovet som er å dypdykke i tusen muligheter hvorav de kanskje aldri vil bruke mange av de. Tror man lærer seg etterhvert som sine egne behov dukker opp, og ikke andres.. Selv synes jeg nytt objektiv er en mye større motivasjon til å komme meg ut døra enn nok et nytt kamerahus. Med et nytt kamerahus, så kan man gjøre omtrent de samme greiene, stort sett.. Med ny optikk, så har man nye muligheter å utforske! Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 31. juli 2009 Del Skrevet 31. juli 2009 Helt enig med jpsalvesen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå