Gå til innhold

Er jeg medlem i statskirken?

Anbefalte innlegg

Hei

Fikk i dag brev om kirkevalget 2009, skjønner ikke hvorfor fordi jeg ikke er medlem av statskirken (i følge min mor). Er det slikt de sender ut til alle, eller er det bare de som er medlemmer i statskirken som får det?

Hvis det skulle ha noe å si så er jeg døpt (pga. et løfte min mor gjorde til sin mor på dødsleie) men jeg ble meldt ut rett etter det.

Så hvorfor fikk jeg brevet?

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk med sokneprestkontoret i din kommune/sogn om du er "meldt" inn.

Men det kan også være rent skatteteknsik man går ut ifra. Kirkeskatten alle betaler går til kirken om du ikke er meldt inn i et annet trossamfunn eller livssynsamfunn. Og jeg antar da at siden du betaler skatten til kirken er man også stemmeberettiget.

Lenke til kommentar
men da hiver jeg brevet og sier meg ferdig med saken.

Nei, kryss av for at du ikke vil være medlem og send det.... :)

Tror dette er en form for opprydning i medlems listene til DNK, den norske kirke, en fanklubb jeg selv har meldt meg ut av to ganger da du blir auto innmeldt gang på gang på gang.... :no:

Så gjør deg og samfunnet en tjeneste, kryss av for ikke være medlem og send det tilbake. Sitter her og lengter etter mitt eget brev.. ... og håper nesten at de har satt av en liten blank plass på sjemaet der jeg kan skrive noen velvelgte ord om hva jeg mener om medlems jusket de holder på med til daglig.... .. og som har pågått i en årrekke! :)

Ingen annen organisasjon i dette land ville hatt en så utstrakt bruk av medlems juks uten å bli straffet for det som denne eventyr fanklubben, ingen! Men nå er det forhåpentligvis slutt. Så send det inn!

Lenke til kommentar

Jeg fikk det selv, og det kom som et aldri så lite sjokk med tanke på at jeg meldte meg ut senest i april. Altså er jeg tydeligvis fortsatt medlem, til tross for at jeg for lengst har fått en bekreftelse på at jeg ikke er det. Skandaløst - de kan da ikke ha lov til det?

Lenke til kommentar
Hei

Fikk i dag brev om kirkevalget 2009, skjønner ikke hvorfor fordi jeg ikke er medlem av statskirken (i følge min mor). Er det slikt de sender ut til alle, eller er det bare de som er medlemmer i statskirken som får det?

Hvis det skulle ha noe å si så er jeg døpt (pga. et løfte min mor gjorde til sin mor på dødsleie) men jeg ble meldt ut rett etter det.

Så hvorfor fikk jeg brevet?

Takk for svar :)

Alle som får brev til kirkevalget er medlem av den norske kirke.

Alle medlemmer av Den norske kirke som er over, eller som fyller 15 år i 2009 kan stemme

Hvis du har gått rund og tror at du ikke har vært medlem, bør du etter min formening melde deg ut snarest mulig. Dette viser også klart at her har vi en organisasjon som har mange medlemmer som ikke ønsker å være medlem. Derfor bør medlemslisten fjernest og kirken starte på ny med at alle de som ønsker å være tilsluttet kirken kan melde seg inn. Ikke dette tullet vi har i dag......

Lenke til kommentar

Jeg har ikke fått noe i posten. Meldte meg ut av faenskapet for to mnd. siden, da via e-post. Fikk en e-post i retur som bekreftet min utmeldelse. Spurte om det var mulig å få dokumentasjon på dette skriftlig, sendt med posten eller noe. Det var ikke vanlig praksis, fikk jeg til svar, og tenkte "greit nok". Blir jeg meldt inn igjen så utfører jeg kirkemassakre på stor skala.

Lenke til kommentar
men da hiver jeg brevet og sier meg ferdig med saken.

Nei, kryss av for at du ikke vil være medlem og send det.... :)

Tror dette er en form for opprydning i medlems listene til DNK, den norske kirke, en fanklubb jeg selv har meldt meg ut av to ganger da du blir auto innmeldt gang på gang på gang.... :no:

Så gjør deg og samfunnet en tjeneste, kryss av for ikke være medlem og send det tilbake. Sitter her og lengter etter mitt eget brev.. ... og håper nesten at de har satt av en liten blank plass på sjemaet der jeg kan skrive noen velvelgte ord om hva jeg mener om medlems jusket de holder på med til daglig.... .. og som har pågått i en årrekke! :)

Ingen annen organisasjon i dette land ville hatt en så utstrakt bruk av medlems juks uten å bli straffet for det som denne eventyr fanklubben, ingen! Men nå er det forhåpentligvis slutt. Så send det inn!

Da har jeg hentet opp brevet fra søppla, er litt most og lukter rart men care det er bare kirka :p

Er enig i at medlemmslisten burde slettes og folk som vil være medlemmer kan melde seg inn.

Endret av Jo Are
Lenke til kommentar

Om nokon gong kyrkja skulle melda meg inn utan mitt samtykkje, ville eg sendt ein skriftleg klage.

Eg ville gjort dei klåre yver at eg tok det som ei djup krenking av meg som person å bli meldt inn i eit trussamfunn utan mitt samtykkje.

Dei ville då, utan nokon rett, ha freista på å underkasta meg som menneskje, noko dei meiner er eit allmektig vesen. Avskyeleg.

Eg er eit levande vesen, og vilja mi er mi eiga. Hugen min er min eigen. Eg er min eigen meister.

Slik ville eg forklårt det. Og det meiner eg. Og om eg ikkje fekk noko svar, ville eg sende det igjen, og igjen.

Endret av Norvegisk
Lenke til kommentar

En ting er sikkert: jeg kommer ikke til å nøye meg med å sende brevet i retur. Mandag ringer jeg til dem og ber om en forklaring, og kommer deretter til å vurdere hva som skal gjøres. Egentlig burde jeg vel saksøkt dem, men det har jeg ikke økonomi til. Gruppesøksmål anyone? :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...