mad_arab Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 (endret) Jeg lurer på å melde meg inn i en fagforening som representerer min type utdannelse (og har en del veldig fordelaktige frynsegoder bl.a. bank og lånebetingelser). Det jeg lurer på er om jeg kan gjøre dette når jeg allerede er organisert i min nåværende jobb. Jobben jeg har nå er ikke relevant til min utdannelse så sånn sett så burde det jo ikke være noen interessekonflikt. Den fagforeningen jeg er interessert i å melde meg inn i tilbyr medlemskap for studenter og arbeidsledige også, så de krever bare at jeg har utdannelsen. Er dette mulig? Og jeg vet jo at det blir "dyrt", så vil jeg få skattefradrag for begge medlemskapene? Vil jeg måtte melde meg ut av min nåværende fagforening (har ikke lyst til det siden jeg "trenger" den i min nåværende jobb). Endret 30. juli 2009 av mad_arab Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 (endret) Med mindre vedtektene i noen av foreningene har klausuler om at medlemmer ikke kan være medlemmer av "konkurrerende" eller navngitte andre foreninger, er det selvsagt ikke umulig. Eksempel på en slik klausul: "Medlem i Senterpartiet kan alle bli som er enig i partiets mål, som betaler den fastsatte medlemskontingent, og som ikke opprettholder eller tegner direkte medlemskap i annet parti.". Senterpartiet var bare et eksempel, de aller fleste, om ikke alle, politiske partier har nok tilsvarende bestemmelser. For fagforeninger, derimot, ser jeg ingen grunn til at de skulle trenge noen slike bestemmelser (med mindre det er snakk om en arbeidstaker og en arbeidsgiverforening, som jo må kunne sies å være i høyeste grad konkurrenter) Når det gjelder skattefradrag, så er det jo en øvre grense på 3600kr, men så lenge du ikke overstiger den, ser jeg ingen grunn til at du ikke skulle få fradrag for begge. Endret 30. juli 2009 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 30. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2009 Takk, har tittet igjennom vedtektene nå og jeg klarer ikke finne noen slike formuleringer. Da melder jeg meg inn. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 31. juli 2009 Del Skrevet 31. juli 2009 Treng du å være medlem i begge fagorganisasjonane? Blir ikkje det berre å betale dobbelt for noke du ikkje får dobbelt tilbake på? Med mindre frynsegoda og lånebetingelsane i eine foreininga er så gode at det gjer opp for medlemskapskostnaden medan den andre også gir store fordelar på eit anna område som er større ein medlemskontigenten så er det unødvendig med to fagforeiningar. Eg vil anbefale deg å kun være organisert i den fagforeninga som er for di utdanning. Du kjem heilt sikkert til å bytte jobb fleire gongar i løpet av karrieren og det einaste som eigentleg er sikkert er at du kjem til å jobbe med den utdannelsen du har. Dessutan er store fagspesifike fagforeningar ofte betre til å forhandle ein små lokale fagforeiningar som også må forhandle for andre en berre folk i din posisjon. Lenke til kommentar
aquafrank Skrevet 31. juli 2009 Del Skrevet 31. juli 2009 Det er ikke noe problem å være medlem i flere organisasjoner. Dersom begge (eller flere enn det) faller inn under samme paraplyorganisasjon (eks LO), bør du nevne dette ved innmelding. Det har ikke noen betydning for medlemskapet, men kan skape litt data-styr om ikke programvaren er godvillig (LO har sikkert fixet dette de siste 10 årene siden jeg var tillitsvalgt). Det er faktisk en del mennesker som mer eller mindre må være medlem i flere organisasjoner. Mange jobber jo f.eks i en barnehage på dagtid, tar noen vakter på kjøpesenteret på kvelden/ helgene, og om de er skikkelig arbeidsnarkomane, står de på filètfabrikken i rett sesong. Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 1. august 2009 Forfatter Del Skrevet 1. august 2009 Takk for tilbakemelding. De er helt uavhengige såvidt jeg har funnet ut. Jeg har stått helt uten fagforening inntil nylig, men når situasjonen i økonomioen og jobbmarkedet er det den er, så tror jeg det er best å være organisert selv i min nåværende jobb. At jeg vurderer å melde meg inn i den andre er på grunn av veldig gode bank/låne betingelser (spesielt det sistnevnte) som såvidt jeg har regnet på vil lønne seg med god margin mot kontigenten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå