Gå til innhold

Forskjell på nørd og nerd ?

Vizla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

At nerd og nørd er det samme. Mens nørd er "ofrene" selv sitt ord. Akkurat som at retard blir tard, fjortiss blir fjortizz, tøft blir t0ft, osv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Jeg tolker det slik at ordet "nørd" er et negativt ladet ord til en person som fyller kriteriene for å være nerd. Å være en nerd har desverre blitt automatisk linket opp mot det å være spesielt interessert i data, mens det finnes mange slags forskjellige typer nerder som ikke har noen relevans med teknologi. Tegneserienerder blant annet.

Lenke til kommentar

En nerd er en person som er ensporet og interesserer seg for, eller gjør kun én ting nesten.

Nørd er det ingenting som heter på norsk. Nørd er bare den engelske uttalen. Hvorvidt man legger ulike betydninger i nørd og nerd, kan være forskjellig fra sted til sted, eller mellom ulike sosiolekter.

nerd m1 (eng.) intelligent, men ensporet og usosial person han er en n- som alltid sitter med nesa i en bok / data-

Selv om jeg hadde 5,5 i snitt til inntak på videregående, betyr ikke det at jeg var skole-nerd, ettersom jeg bare jobbet omtrent én time aktivt med lekser hver dag, og overhodet ikke var interessert i skolearbeidet, og ellers var relativt sosial. Det kunne til og med "tøffingene" i klassen bekrefte.

Lenke til kommentar
Jeg tolker det slik at ordet "nørd" er et negativt ladet ord til en person som fyller kriteriene for å være nerd. Å være en nerd har desverre blitt automatisk linket opp mot det å være spesielt interessert i data, mens det finnes mange slags forskjellige typer nerder som ikke har noen relevans med teknologi. Tegneserienerder blant annet.

+1

Lenke til kommentar
Selv om jeg hadde 5,5 i snitt til inntak på videregående, betyr ikke det at jeg var skole-nerd, ettersom jeg bare jobbet omtrent én time aktivt med lekser hver dag, og overhodet ikke var interessert i skolearbeidet, og ellers var relativt sosial. Det kunne til og med "tøffingene" i klassen bekrefte.

Her jeg bor ville nerdene i klassen kallt deg nerd om du jobbet èn time daglig med lekser :p

Lenke til kommentar

Alle er nerder på hver sin egen måte.

Ser du de gangsterne på gata eller på nyheter? Mafiaene? De er nerder, fordi de driver med noe "vanlige" folk ikke driver med + de kan mye om kriminalitet.

Sitter du mye foran PC, eller kan du mye om PC kan du bli kalt for PC nerd.

Driver du med fotball, er du fotball nerd

Ser du mye på filmer, er du film nerd

De som kaller andre for nerder er folk som ikke er klar over at de også er nerd.

Endret av Game-master
Lenke til kommentar

Nerd: En nerd er en person med et snevert interesseområde eller en sær hobby, men som har uvanlig god kunnskap og forståelse på dette området. Ordet brukes også ofte generelt nedsettende om en person som er intelligent eller skoleflink, men som er dårligere utrustet sosialt eller utseendemessig.

http://no.wikipedia.org/wiki/Nerd

Nørd derimot er det ikke noe som heter, men ordet brukes vel mer som det samme, bare i negativ form, om man vil si til noen at dem er nerd, og utrykke at det er negativt, kan man bruke Nørd, f.eks "Jævla Nørd ass" som sagt lenger oppe.

Lenke til kommentar

Her jeg bor ville nerdene i klassen kallt deg nerd om du jobbet èn time daglig med lekser :p

Haha, sant. Jeg gikk ut med 59 poeng fra ungdomsskolen og jobbet MAKS 1 time i uka med lekser. Ikke for å skryte.

1 time HVER DAG = BRILLEJESUS! :p

Lenke til kommentar

Haha, sant. Jeg gikk ut med 59 poeng fra ungdomsskolen og jobbet MAKS 1 time i uka med lekser. Ikke for å skryte.

Javel. :cool:

Lenke til kommentar

Jeg er litt nerd her, fordi jeg hadde 4,2 i gjennomsnittskarakter...

Jobbet mindre en 1 time i uka også tror jeg, jeg var nokså flink til å lure meg unna :p

Var faktisk det læreren sa om meg, når han skulle fortelle litt om alle elevene...

Men On-topic, jeg bruker ikke ordet nørd skriftlig, men av og til om en krig i middelalderen, eller en liten detalj om et spesielt fjell i Afrika et sted, så sier jeg nørd for tull...

Lenke til kommentar

Nerd (eng.) - engelsk for det norske ordet "nerd".

Nerd (nor.) - norsk for engelske ordet "nerd".

Nørd - variant av "nerd", brukt av folk som ikke vet hva etymologi (ordenes opphav) er, glade i de norske bokstavene og skriver "wtf" i stedet for "hva faen".

Lenke til kommentar

"Ikke for å skryte". Men det var vel nettopp det du gjorde her, var det vel ikke? Det at du trenger liten tid på å lese hjemmeleksa gjør ikke at du blir fritatt for å kalles en nerd. For du er en nerd. Skrytemaker er du også. Er det kult å få bra karakterer på skolen? Greit er det nok, men ikke noe å skryte av.

Endret av LostinSpace
Lenke til kommentar

Jeg synes å huske at alle sa "nerd" (eng. uttale) da ordet kom inn i det norske språk. Den norske uttalen av "nerd" kom senere....Det at folk har forskjellig oppfatning av de to uttaleversjonene er vel noe som har utviklet seg over tid i Norge.

Endret av osmano
Lenke til kommentar

"Ikke for å skryte". Men det var vel nettopp det du gjorde her, var det vel ikke? Det at du trenger liten tid på å lese hjemmeleksa gjør ikke at du blir fritatt for å kalles en nerd. For du er en nerd. Skrytemaker er du også. Er det kult å få bra karakterer på skolen? Greit er det nok, men ikke noe å skryte av.

Dette stemmer ihvertfall ikke med min/andre rundt meg sin oppfattelse av ordet. Nerd brukes som oftes som streber i mine kretser - altså har det ingen ting med resultater, men innsats, å gjøre. Grunnen til at jeg nevnte mine egne karakterer var bare for å vise at det ikke nødvendigvis finnes en korelasjon mellom innsats og resultater.

Burde også nevne at jeg ikke oppfatter nerd som spesielt negativt ladet heller, nesten mer som et kompliment. Med mindre det brukes om sosiale sammenhenger, da det kan være et utrykk for å ha lav sosial intelligens. Noe jeg anser som negativt.

Om det er kult eller ikke å få bra karakterer har jeg egentlig ikke tenkt på, men en smule praktisk er det i alle fall. :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...