Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva gjør at nyere biler har tre automatiske blink på blinklys


Reggy

Anbefalte innlegg

Det at nyere biler gir tre blink med blinklyset bare man så vidt toucher den er genialt. Autobaneblink - eller rundkjøringsblink.

 

Men hva er det som gjør at slik virker? Grunnen til at jeg spør at jeg vurderer å skifte bil. Den jeg har slikt 3 x blink, mens den jeg vurderer ikke har det. Dog har nyere modeller av bilen fått det slik jeg har skjønt - og så lurer på hva som gjør en får slike automatiske blink.

 

Kan det være så enkelt at det sitter i blinklysreleet - slik at det bare er å bytte det?? Eller vil det være en stor prosess med bytte av mye mer?

 

Noen som har mening om det? -jeg tror kanskje det kan være blinklysreleet - men har jo ikke peiling...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

er gasnke sikekr på at det er samme systemet som har blitt brukt lenge for lyset inne i coupen. Altså en form for mini batteri som gjør at det lagrer litt av strømmen, slik at når du skrur av tenninga/bryteren for blinklys så vil det "batteriet" gi nok strøm for 5sek ekstra for coupe lyset elelr 2 ekstra blink på blinklysa.

 

Jeg tror man kalte dem for dioder elns.

 

Du kan sikkert bare koble en slik en mellom pærene til blinklyset og bryteren.

 

noe som dette: http://www.biltema.no/products/product.asp...p;iItemId=77048

 

Ellers så kan du bruke et relee hvor du kobler strømmen som ville gått til pæra til bryteren/switchen på releet, og så holder releet strømmen i gang i et par sekunder.

 

En bilelektriker kan sikkert hjelpe deg med dette. ;)

Endret av Dammed
Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

En lysforsinker er kanskjer tingen. Men hvis det er lenge siden man har brukt blinklyset så vil det kanskje ikke sitte noe strøm igjen i systemet til å gi disse tre blink, eller?

 

Jeg håper det er noe man enkelt kan tilføre biler som ikke har - det er genialt synes jeg og man blir fort vant til ting man liker. Og man savner det fort når det ikke er tilgjengelig lenger.

Lenke til kommentar

Hvis du kobler en passene kondensator parallelt med blinklysreleet (på strømgiversiden) så vil det nok virke slik. - Mulig at biltema-saken virker, men jeg så en tilsvarende sak i en nettbutikk for litt sidden som var beregnet på akkurat dette. - jeg finner den ikke igjen nå, men du får tråle norske nettbutikker som selger bilutstyr :O

Lenke til kommentar
er gasnke sikekr på at det er samme systemet som har blitt brukt lenge for lyset inne i coupen. Altså en form for mini batteri som gjør at det lagrer litt av strømmen, slik at når du skrur av tenninga/bryteren for blinklys så vil det "batteriet" gi nok strøm for 5sek ekstra for coupe lyset elelr 2 ekstra blink på blinklysa.

 

Jeg tror man kalte dem for dioder elns.

 

Du kan sikkert bare koble en slik en mellom pærene til blinklyset og bryteren.

 

noe som dette: http://www.biltema.no/products/product.asp...p;iItemId=77048

 

Ellers så kan du bruke et relee hvor du kobler strømmen som ville gått til pæra til bryteren/switchen på releet, og så holder releet strømmen i gang i et par sekunder.

 

En bilelektriker kan sikkert hjelpe deg med dette. ;)

Det vil jo ikke fungere...

 

Batteriet lades ikke med mindre du setter på blinklyset, og da er vel hele poenget borte.

Og dessuten så vil da blinklyset lyse konstant, dvs ikke blinke.. og om du bruker blinklyset på vanlig måte blir det jo alikevel forsinket, og det er jo en ulempe at blinklyset forsetter å blinke i en evighet når du skal svinge i et kryss osv..

 

Kondensator til blinklyset, den var ny! Ring en bilelektrikker du ;)

Lenke til kommentar
Det vil jo ikke fungere...

 

Batteriet lades ikke med mindre du setter på blinklyset, og da er vel hele poenget borte.

Og dessuten så vil da blinklyset lyse konstant, dvs ikke blinke.. og om du bruker blinklyset på vanlig måte blir det jo alikevel forsinket, og det er jo en ulempe at blinklyset forsetter å blinke i en evighet når du skal svinge i et kryss osv..

 

Kondensator til blinklyset, den var ny! Ring en bilelektrikker du ;)

 

Du må selvsagt koble kondensatoren på strømforsyningssiden, og ikke på "blinke-siden" ... doh :tease:

Lenke til kommentar

Min teori, uten annet en den skal vektlegges siden

jeg har null peil på bilelektro:

 

En kondensator på strømsiden vil ikke gjøre noe

forskjell siden du allerede har tilgang på strøm når

man trykker på bryteren, men når den etter liten

berøring går ned igjen kutter man strømmen,

og da vil den slutte å blinke om man har en

kondis der eller ei :)

 

Edit: om dette skulle fungert måtte den i det

minste vært plassert etter bryteren men før relèet :)

Endret av Pluggen
Lenke til kommentar

En kodensator etter eller før relèet i paralell vil gjøre veldig lite. Det står en krets i blinklysrelèet som oppdager når det går strøm igjennom via enten blinklysbryteren eller nødblinkbryteren. Relèet står koblet slik at det har konstantspenning og gir konstantspenning til blinklysbryteren og nødblinkbryteren. Når da blinklysbryteren aktiveres går strømmen via blinklysrelèet som da har en chip, som nevnt, som oppdager det og venter i den bestemte tidsperioden før den kobler fra relèet, venter like lenge eller noe kortere (ofte forskjell mellom blinklys og nødblink) og aktiverer det igjen for så å restarte prosessen.

 

Setter man en kondensator før blinklysbryteren skjer det ingenting. Setter man en etter vil blinklyset sakte dimme ut alt etter hvor stor kondensatoren er (blinklys er 2x21W + 2x5W). Det gir strøm på ca. 4,5A. For å holde 4,5A på 12V i 1 sekund trengs det optimalt 375mF kondensator (som da er ganske stor..).

 

Løsningen på problemet er en timerkrets med forsterkning. Det vil da kreves en trigger som oppdager om blinklysbryteren holdes inne over lengre tid (man vil ikke at blinklyset skal holdes på i sekunder etter at man har sluppet den i utgangspunktet), som da holder blinklysbryteren inne (relè eller transistor i paralell med bryteren). Det enkleste kan være da å plukke opp relèet og bygge seg inn i den eksisterende kretsen.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

men er dette så kjekt?

 

Jeg tror du kommer til å punge ut minst 2-3000kr for å få dette montert (med kvittering hos en bilelektriker), og når det er snakk om at du må ta opp blinklysbryteren etter å ha dyttet den ned så er det etetr min mening, mye penger for noe som er bare litt ekstra komfort. Hadde heller brukt pengene på ny cd spiller e.l.

Lenke til kommentar
Komfortblinker heter det, og kan ettermonteres på de fleste VAG, MB og BMW. Det gjøres som regel ved å bytte et slags relè eller selve hendelen.

 

Se om du finner noe passende her:

http://shop.ebay.de/items/?_nkw=Komfortbli...r&_osacat=0

 

Så flott skal se på det. Fint å fagnavnet på hva det heter.

 

Håper det kan gå på Renault Grand Espace - snuser litt på den bilen.

 

men er dette så kjekt?

 

Jeg tror du kommer til å punge ut minst 2-3000kr for å få dette montert (med kvittering hos en bilelektriker), og når det er snakk om at du må ta opp blinklysbryteren etter å ha dyttet den ned så er det etetr min mening, mye penger for noe som er bare litt ekstra komfort. Hadde heller brukt pengene på ny cd spiller e.l.

 

Det hadde absolutt hvert verdt de pengene der. Jeg anser det som et meget viktig ekstra utstyr - faktisk noe som kan velte hele bilkjøpet.

 

F.eks. Citroen C4 Grand Picasso en deilig bil som jeg digger har det ikke. Merkelig på så ny bil.

Lenke til kommentar
Komfortblinker heter det, og kan ettermonteres på de fleste VAG, MB og BMW. Det gjøres som regel ved å bytte et slags relè eller selve hendelen.

 

Se om du finner noe passende her:

<a href="http://shop.ebay.de/items/?_nkw=Komfortbli...r&_osacat=0" target="_blank" rel="nofollow">http://shop.ebay.de/items/?_nkw=Komfortbli...r&_osacat=0</a>

 

Så flott skal se på det. Fint å fagnavnet på hva det heter.

 

Håper det kan gå på Renault Grand Espace - snuser litt på den bilen.

 

men er dette så kjekt?

 

Jeg tror du kommer til å punge ut minst 2-3000kr for å få dette montert (med kvittering hos en bilelektriker), og når det er snakk om at du må ta opp blinklysbryteren etter å ha dyttet den ned så er det etetr min mening, mye penger for noe som er bare litt ekstra komfort. Hadde heller brukt pengene på ny cd spiller e.l.

 

Det hadde absolutt hvert verdt de pengene der. Jeg anser det som et meget viktig ekstra utstyr - faktisk noe som kan velte hele bilkjøpet.

 

F.eks. Citroen C4 Grand Picasso en deilig bil som jeg digger har det ikke. Merkelig på så ny bil.

Dette blir kanskje litt OT men det får ikke hjelpe.

Dette kjennetegner dagens bilkøpere desværre.

Man henger seg opp i små funksjoner som er så kjekke, dette har selvsagt bilbransjen lagt merke til og fokuserer på smarte løsninger for sjåføren og pasasjerene av bilen mens de viktige tingene som smart design under panseret eller andre steder i bilen der mekanikere skal ha tilgang er helt glemt.

Moderne biler er gjerne designet slik at enkle slitedeler ikke kan byttes men større enheter må byttes og da gjerne etter mange timers arbeid på et verkested til 1000 lappen pr. time.

Selv har jeg nettop gått tilbake i tide når det kommer til biler.

Har hatt et par slutten av 70 tals biler og noen slutten av 80 talls biler og ser forskjellen i mekanikke fra 70 tallet der alt kunne skrues fra hverandre mens på 80 tallet blei foringer og ledd mere presset inn i delene de skulle stå i og sånnsett mye vanskeligere å bytte separat.

Nå kjører jeg 70 tals amerikaner og gleder meg over hvor enkelt alt er bygget opp.

Hele fronten på karroseriet kan skrues fra hverandre og til og med innerskjermene.

Det er jo genialt for i dagens saltlake på vinteren for hvem drømer vel ikke om å kunne bytte rustne karroserideler vha et koppsett istedenfor vinkelsliper og sveiseapparat?

Men i dag skal man la seg forføre av det vakre og geniale interiør og betale ut av nesa når noe mekanisk går i stykker.

 

Jeg skulle ønske det var mulig og kjøpe seg en bil slik man bygger seg en PC, RC helikopter eller RC biler der man kjøper en ramme, et karroseri som passer, motor og elektronikk etter egen ønske og lommebok.

Det burde ikke være så vanskelig om man kunne standarisere rammer og hjuloppheng.

Tenk deg hvor modulært alt kunne være hvor man f.eks. kunne bytte bare motoren når ny og bedre motorteknologi var tiljengelig istedenfor å skrape hele bilen for og kjøpe seg en komplett ny bil.

Men så lenge pengene rår blir markedet lurt trill rundt til å kjøpe biler på helt feil grunnlag desværre.

Lenke til kommentar

Jeg fant dette produktet på en tysk nettside:

 

http://www.tuningteile.de/produkte/89001/

 

Det virker å være universalt for alle biler. Men sliter litt med å forstår tysken 100%.

 

Det er jo ingen gal pris - hvis det holder med ett produkt pr bil og ikke pr blinklys. Hvis det ikke er spes lett forklarende hvordan det monteres måtte nok jeg ha fått hjelp på et verksted for å montere det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...