Gå til innhold

Ny bærbar til skolestart. Bruk: Grafisk design. Krav: God oppløsning

Anbefalte innlegg

Hei!

Til høsten starter jeg som student ved Visuell Kommunikasjon. På dette studiet vil jeg bruke programmer som Photoshop, Indesign og lignende. I den sammenheng blir jeg pent nødt til å kjøpe meg en ny bærbar til studiene.

I tillegg til å være passende til slike program må skjermen også ha god oppløsning, håpet jeg kunne finne en med minst 1680x1050 i oppløsning. Jeg har et maksbudsjett på 9000, men hvis jeg får noe som duger for mindre skal jeg selvfølgelig ikke klage.

Pc-en skal også taes med til og fra skolen hver dag, men går heller med en større sekk enn å ha en bitteliten skjerm :)

* Hva skal maskinen brukes til:

Hovedsakelig grafisk design og kontorarbeid

* Prisantydning:

Maks 9000,-, men gjerne billigere.

* Skal maskinen overklokkes:

Nei

* Fortrinnsvis AMD eller Intel-basert:

Har en forkjærlighet for intel, men ikke et must. Velger det som passer MINE behov best.

* Er det deler du vet du ikke trenger?

Tastatur, mus og skjermrens har jeg fra før av :)

* Evt. andre spesielle preferanser/kommentarer

Som nevnt tidligere, god oppløsning er et must.

Håper noen kan hjelpe meg her! :)

Endret av ChrisLIXXXX
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror nok du fort vil oppdage at budsjettet ditt sprekker grunnet krav til skjemoppløsning, særlig om du skal ha minst 1 200 pixler vertikalt. Da er det bare 1920 x 1200 som er aktuelt i dag. Om du godtar 1920 x 1080 og/eller 1680 x 1050 har du nok litt mer å velge i.

Når det gjelder størrelse tror jeg nok du må satse på 15,4'' eller 16'' tommer. 17'' anbefaler jeg ikke fordi de drar på en del ekstra vekt.

Sjekk Dell sine sider, de fleste modellene deres, f.eks XPS M1530, Studio XPS 16, og Studio 15 (15,6). Den siste vil du faktisk få til under 9 000 kr med 1920 x 1080, HD 4570, 4 GiB minne, T8600 CPU og 500 GB harddisk. Link til produktet. Ser ut til å være en ca 2 700 kr rabatt på denne, men dessverre også lang leveringstid. Du må konfigurere LCD og CPU for å få produktet jeg beskriver, linken gir versjon med svakere CPU og dårligere skjerm.

Ellers gir prisguiden følgende alternativer.

1920 x 1200

1920 x 1080

1680 x 1050

Nå er prisguiden dårlig på slike søkeavgrensinger, men det gir noen potensielle kandidater.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Skrivefeil der i første post, tror en oppløsning på 1680x1050 vil holde mer enn nok. Ser også at det blir langt dyrere med full-hd og 1920x1200.

Den dell-en du linket til ser svært aktuell ut! Hvordan er byggekvaliteten på dell sine maskiner?

TAkk for knallbra hjelp, Bolson! Skal absolutt lete litt i dell sine maskiner :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Har ikke rotet meg til å kjøpe maskin helt enda. Skulle vist komme noen stands på skolen i løpet av uka, så skal se hva som dukker opp der.

Har lett mye rundt og kravet om god oppløsning er helt klart det som setter flest begrensninger! Likevel har jeg funnet en pc som jeg mener gir mye for pengene:

Multicom Compal KHLB2

Med denne configen:

• 15.6" Wide-LED skjerm 1920x1080 Full-HD
  • Intel® Core™2 Duo P8800 processor, 2.66GHZ 1066MHz FSB 3MB cache 25W
  • ATI Radeon HD 4650
  • 250GB SATA 7200RPM 2.5"
  • 4GB DDR3 SO-DIMM 1066MHz (2x2GB)
  • Innebygd bluetooth for trådløs kommunikasjon med f.eks. mobiltelefon

Har du funnet noen alternativer som er i ca samme prisklasse? Denne her kommer på ca 9500,-

Endret av Chris_lox
Lenke til kommentar

haha:D Da er vi i samme båt!

Se min tråd.

Har vært på utskikk etter pc siden juni ca. men ser ut som kompalen er den eneste som holder mål!

Men er litt irreterende at denne pcen har hatt samme pris siden mai, føler det bør komme noe nytt snart:)

Fant også en billigere pc med god oppløsning.

Har også sett litt på Dell studio 15, men den har litt svakere grafikkort..

Vanskelig valg:)

Lenke til kommentar

Satt sammen en Dell studio XPS 16 med dette oppsettet:

• Intel® Core™ 2 Duo P8600-prosessor (2,40 GHz, 3 MB, 1066 MHz)
  • 4096 MB 1067 MHz tokanals DDR3 SDRAM [2 x 2048]
  • 1GB ATI® Radeon™ HD 4670 graphics card
  • 500GB (7,200rpm) Free Fall Sensor Hard Drive

Sammenlignet med Multicommaskinen som kommer på ca 9,5 havner denne på 9,710.50 kr ink. porto. Prosessoren blir jo en smule slappere, men samtidig vil vel et HD 4670 yte bedre enn HD 4650?

Lenke til kommentar

med dell kupongkode får du 5% rabatt.

PROSESSOR Intel® Core™ 2 Duo P8600-prosessor (2,40 GHz, 3 MB, 1066 MHz) redigere

OPERATIVSYSTEM Ekte Windows Vista® Home Premium SP1 64 Bit - Norsk

1 års Premium Warranty Support redigere

LCD Bakdeksel i svart skinn: 15.6-tommers TrueLife 1080p rammeløs full-HD RGBLED-skjerm redigere

MINNE 4096 MB 1067 MHz tokanals DDR3 SDRAM [2 x 2048] rediger

HARDDISK 500GB (7,200rpm) Free Fall Sensor Hard Drive redigere

GRAFIKKORT 1GB ATI® Radeon™ HD 4670 graphics card redigere

OPTISK(E) STASJON(ER) Innebygd DVD+/-RW-stasjon med innstikksplass (leser og skriver DVD og CD), med programvare redigere

PRIMÆRBATTERI Primært 6-cellers litiumionbatteri (56 Wh) redigere

Prisen:

Oppdater totalt beløp

11,238.00 kr

Kvalifisert for Windows 7 oppgradering

Gyldig til Thursday, 31 December 2009 Vis detaljer

Få 1558 rabatt!

Gyldig til Wednesday, 26 August 2009 Vis detaljer

- 1,558.00 kr

Få 5% rabatt!

Gyldig til Wednesday, 26 August 2009 Vis detaljer

- 484.00 kr Fjern kupong

Delsum

Inkl. mva 9,196.00 kr

med kupong: 9,196.00 kr

Noen som hvet hva frakten hos Dell er?

Endret av KlikkaMongo
Lenke til kommentar

Ok, skal sjekke etterpå.

Men kan du virkelig velge mellom RGBLED og WLED for 0,-? Jeg trodde at RGBLED var en del bedre? Eller er forskjellen her kun rødt eller sort deksel på baksiden?

Bakdeksel i svart skinn: 15.6-tommers TrueLife 1080p rammeløs full-HD RGBLED-skjerm [inkludert i prisen]

Red Leather back cover : 15.6" (inch) Truelife 1080p Full HD WLED Edge to Edge Display legg til 0.00 kr

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...