John-B Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 (endret) Kjøpte en iPhone for et år siden, og sendte den inn på garanti. Serviceverkstedene reparerer ikke iPhone men sender i stedet ut nye telefoner (swap). Jeg har altså fått et nytt produkt, med nytt IMEI. Har jeg også da fått ny garanti? Ting kan tyde på det, for når jeg logger inn på service.moobi.com og oppgir IMEI på den nye telefonen, står det "kjøpsdato: [dato for når jeg fikk den nye]", noe som tyder på at systemet deres ikke er klar over den opprinnelige kjøpsdato, og at dette kun er en swap-telefon. Jeg har også mulighet for å registrere ny service-sak, noe som ikke burde gått, siden garanti-tiden på den første er utløpt. Noen som har erfaring, eller spesiell peiling på dette? Endret 30. juli 2009 av John-B Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 Hvis du får en ny telefon på garantien på den gamle, får du selvfølgelig ny garanti på den nye. Telefonene skal virke like lenge, uavhengig om du har hatt en fra før. Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 Mulig jeg tar feil, men er ikke swap telefonene til Apple brukte telefoner som er reparert? Lenke til kommentar
General_Skurf Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 Mener du følger samme garanti fordeom, dette er en tellende service. Ellers kunne dem hele tiden bare swappet produktet men etter 3. service så vil du ha rett på nytt produkt. Skulle du fått ny garanti ville det bli regnt som ingen service på den telefonen Lenke til kommentar
eught Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 Swap (omlevering) er etter forbrukerkjøpsloven sidestilt med reparasjon, og man følger den opprinnelige kjøpsdato ved senere reklamasjonsspørsmål. Nå er det jo i dette tilfellet snakk om garanti, men det ville overraske meg om et selskap som Apple "tilbakestiller" garantien om iPhonen blir swapet. Da kunne man i prinsippet hatt en iPhone så lenge Apple eksisterer, og jeg tviler på at det er tanken deres. Orjanp: Så vidt jeg vet stemmer dette ja; tror Apple samler defekte iPhoner, skrur dem fra hverandre og lager "nye" swap-enheter. Lenke til kommentar
John-B Skrevet 30. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2009 Jeg har faktisk fått omlevert telefon to ganger på samme opprinnelige kjøp. Jeg bemerket meg også at på arket jeg fikk sammen med returkonvolutten for den siste telefonen, stod det at "dette er ditt garantibevis", gjelder 12 måneder fra kjøpsdato eller noe slikt. Mens kjøpsdato som stod på arket var datoen jeg fikk telefonen omlevert - ikke datoen jeg kjøpte den første telefonen... Etter min mening tyder alt på at jeg får ny garanti om telefonen blir omlevert. Ang Apple swap: Hele eksteriøret er i alle fall nytt på swap-telefonene til Apple. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 (endret) I teorien tror jeg original kjøpsdato er gjeldende, men hvis systemet har feilet i din favør, who are we to complain? Når det gjelder telefonene Apple får tilbake tror jeg de pusser de opp igjen og selger de som refurbished i land med svakere forbrukerrett. IIRC har vi ikke unntak for refurbished telefoner i forbrukerloven, så Apple kan ikke selge de som nye her. Endret 30. juli 2009 av tofagerl Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå