Trondster Skrevet 23. august 2009 Forfatter Del Skrevet 23. august 2009 Jeg liker 70-200/2.8IS - det er et sweeet objektiv!! Må bare passe på å ikke skyte alt for mye vidåpent - kan bli for mye av det gode med tynt fokusplan.. Slet litt med å velge bilde fra i går - en tur i Tivoli kan gi mye fint.. Endte med denne. Måtte dra ned eksponeringen nesten to trinn for å ikke brenne ut rødfargen.. 22. august - ..would smell just as sweet ISO 100, 185mm, f/2.8, 1/250s Mmmh - nydelige blomster, er det. A propos nydelige, sarte blomster og motstykker, så vurderte jeg også denne - dratt opp fra den lokale søen, hvor den nok har ligget en stund: ISO 400, 153mm, f/2.8, 1/80s Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 23. august 2009 Forfatter Del Skrevet 23. august 2009 Kom fram til at krabaten her var fint plassert.. 23. august - Månelander ISO 100, 200mm, f/2.8, 1/1000s Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 24. august 2009 Forfatter Del Skrevet 24. august 2009 ...Noen som ellers ser hva som er "galt" med 21. august? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 ...Noen som ellers ser hva som er "galt" med 21. august? Vidvinkel er ikke det samme som tele? Tom Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 24. august 2009 Forfatter Del Skrevet 24. august 2009 (endret) Vidvinkel er ikke det samme som tele? Helt korrekt, men ikke riktig svar.. Edit: Hint: Se exif - jeg har skutt med tele. ..Så når bildet ser vidvinkel ut, og det ikke er objektivet det er noe "galt" med.. Endret 24. august 2009 av Trondster Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 30. august 2009 Forfatter Del Skrevet 30. august 2009 ..Nei - det som er "galt" med 21. august er at det ser ut som om det er skutt med vidvinkel - huset i bakgrunnen har ganske så skrå vinkler. Men - det er det ikke. Det er skutt med 70-200.. Det er bare huset som har en veldig skjev vinkel på endeveggen - her er annet hus lenger opp i samme gata.. ISO 100, 70mm, f/2.8, 1/200s Skal definitivt ta flere bilder der - men med vidvinkel og blå himmel.. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 30. august 2009 Forfatter Del Skrevet 30. august 2009 (endret) Her på alkam er det mange som har sansen for edle dråper - men de behøver slett ikke være destillert for å oppnå nirvana.. Her er litt håndholdt - i glasset.. 26. august - Château Lafite Rothschild - 1981 ISO 800, 150mm, f/2.8, 1/50s ..Og i helsike for en vin!!! ISO 800, 200mm, f/2.8, 1/60s Det var en - uforglemmelig aften.. ISO 100, 80mm, f/5.6, 1/40s ..De to uforglemmelige er de til venstre.. Endret 27. april 2013 av Trondster Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 30. august 2009 Forfatter Del Skrevet 30. august 2009 Slappet av innendørs ta jeg blutselig la merke til et magisk lys utenfor vinduet - tok kameraet og løp ut. Himmelen var dekket av skyer, som glødet av oransje lys. Skøt noen skudd, mens jeg irriterte meg over mangelen på utsikt her i Danmark. Jogget et par hundre meter for å få bedre overblikk, men så var øyeblikket plutselig over.. 28. august - ..Og himmelen stod i brann ISO 100, 70mm, f/2.8, 1/100s Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 30. august 2009 Forfatter Del Skrevet 30. august 2009 (endret) Var på spasertur opp til Gentofte Sø, da jeg kom over et typisk værfenomen som man ikke ser så ofte i Norge - en kort høljskur. I Norge er det typisk topografisk nedbør - når det først regner, så regner det. Her nede har man regnskyer som feier over, hvor det bare regner lokalt akkurat under skyen. Kastet meg under et garasjetak da det høljet ned, og gikk videre etter regnskuren. Men - regnskyen flyttet seg retning den veien vi gikk, fra sola, og da sola tittet fram var det ganske så optimale forhold for å fange en regnbue. Og - jeg hadde med polariseringsfilter*)! 29. august - Bifrost ISO 100, 70mm, f/4, 1/320s *) Polariseringsfilter er genialt for å fotografere regnbuer - regnbuer er lys brutt i regndråper - polarisert lys. Roter polafilteret den ene veien, og regnbuen forsvinner. Roter den andre veien, og regnbuen blir like sterk som om det ikke var polafilter - men bakgrunnen blir ett stopp mørkere! Kraftigere regnbue, med andre ord. Endret 23. april 2010 av Trondster Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 30. august 2009 Del Skrevet 30. august 2009 Flott regnbue, og takk for tipset med polafilter:-) Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 30. august 2009 Del Skrevet 30. august 2009 Ja, den var riktig flott. Har ikke begynt å bruke mitt filter enda jeg...må se å få lært det. RandiA Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 31. august 2009 Forfatter Del Skrevet 31. august 2009 Polafilter er et morsomt leketøy - når det er lyst nok, vel å merke! Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 31. august 2009 Forfatter Del Skrevet 31. august 2009 August går mot slutten, og det fine sommerlyset er på hell. Derfor trakk jeg innendørs denne siste augustfest-kvelden '09. Skulle til å avslutte augustfesten med noen nydelige roser, men så kom jeg over denne røveren her på veggen i trappa. *løpe, løpe* - kamera, blits - flash, flash. Hente stort glass, fange. Slippe ut. Ben til ben klarer nok denne å skreve over 77mm-fronten på objektivet - det er en schwæring! Burde kanskje heller skiftet over til 100mm macro, men jeg hadde ingen planer om å gi den tid til å slippe unna, spesielt når 70-200 stod klart på huset.. 31. august - "Lille" Petter Edderkopp ISO 100, 200mm, f/5.6, 1/40s Takk for en fin augustfest - takk for alle kommentarer. Kikk gjerne over bildene enda en gang - kommentarer og tilbakemeldinger er alltid hyggelig. Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Flott tråd - dine små anekdoter og finter er til å bli i godt humør av! Mange fine bilder å se, så det synes som om du og nyanskaffelsene kommer godt overens - lykke til videre Lenke til kommentar
Cruentus Skrevet 23. april 2010 Del Skrevet 23. april 2010 Neida, fra spøk til revolver, helt greit bilde, kunne gjerne ha hatt litt tettere utsnitt på høyttaleren for å få det litt mer spennende Hmm - jo - ser den, kunne blitt mer spennende med et tettere utsnitt. Tips til forbedring av komposisjon er alltid velkomment! Takker for kommentarer om himmelen. Har vært strevsom uke - har ikke hatt tid/ork til å ta så mange bilder jeg kunne tenkt meg.. Var i bryllup i helgen; var brødristemester og tok det rolig søndag. Men - på vei til Norge, så kom jeg over denne karen på toget til Kastrup. Han kravlet på bordet og lot seg fotografere.. 14. august - Buzz off! ISO 100, 100mm, f/11, 1/200s Likte veldig godt det bilde av jordvepsen..Kudos. Stilige farger på de vepsene. Lenke til kommentar
Petteram Skrevet 23. april 2010 Del Skrevet 23. april 2010 "Himmelen sto i brann" er fantastisk fanget Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 23. april 2010 Forfatter Del Skrevet 23. april 2010 Heh - takker for kommentarer. Det var jo nesten samme lys i august som nå - bare fallende, i steden for stigende.. Lenke til kommentar
Petteram Skrevet 23. april 2010 Del Skrevet 23. april 2010 Det var så mange flotte bilder eg ikkje hadde sett at eg tenkte "no må du ta deg sammen og følge bedre med Petter", men så ser eg no at det e augustfesten :!: Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 23. april 2010 Forfatter Del Skrevet 23. april 2010 Kikk gjerne gjennom de andre tidligere festene mine også - dette er aprilfest, i alle fall. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå