Fly_Eagle Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 Hei, Jeg har et Nikon D300 kamera som i og for seg tar gode bilder, men jeg synes bildene blir uskarpe i 100% og ganske kornete. Dette bildet er ganske typisk for problemet. Ved å zoome inn på huset i bakgrunnen er det noe støy i flatene rundt, og buskene/fjellet foran er ganske kontur løse og ensfargede. Dessuten er skroget på alle båte plaget av endel støy korn. Bildet er behandlet i LR og er tilføyet noe oppskarping (Preset-Landscape) samt litt level justering. Ikke mye, for bildet var ganske så veleksponert i utgangspunktet. Så, er dette normalt for ett D300? Jeg kjenner teorien bak digital signalbehandling og Nyquist frekvenser etc., og vet forsåvidt at å granske ett digital bilde i 1:1 ikke blir rett. Bildene skal være uskarpe så tett innpå. Men jeg synes likevel mitt kamera tar litt for uskarpe bilder. Og ikke minst kornete (støyete) bilder. Sist helg skulle jeg ta noen sports bilder i overskyet vær. Siden D300'en har fått god kritikk på ISO støy skrudde jeg opp ISO for å få raske nok lukkertider. Her er et utsnitt av ett av bildene (ubehandlet denne gangen): 1/1000, F:6.3, ISO:500 Selv synes jeg det er veldig mye støy og igjen kontur løst i bakgrunnen. Riktignok er ikke bakgrunnen i fokus, men igjen litt lite variasjon i fargene - nesten litt posterisert. Kort og godt, er kameraet mitt for støyete og uskarpt? Kan jeg gå tilbake i butikken å kreve service/reparasjon/nytt kamera? // Harald Lenke til kommentar
CoconutJoiner Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 Tar du i jpeg? Har du aktivert active D lighting? (kan lage kornete bilder) Hvilken jpeg komprimering bruker du? Mitt d300 lager ikke så kornete bilder, hvilket objektiv benyttet du? Lenke til kommentar
ukjentbrukergitt Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 for min del virker det her som jpeg i lav kvalitet :S Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 Det første så overhodet ikke bra ut. Men når du poster slike bilder må du ha med all relevant informasjon som EXIF data og objektiv for at det skal bli lettere å vurdere hva som er feil. Lenke til kommentar
CoconutJoiner Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 Det første så overhodet ikke bra ut. Men når du poster slike bilder må du ha med all relevant informasjon som EXIF data og objektiv for at det skal bli lettere å vurdere hva som er feil. Camera Make: NIKON CORPORATION Camera Model: NIKON D300 Image Date: 2009:07:15 20:17:31 Flash Used: No Focal Length: 13.0mm (35mm equivalent: 19mm) Exposure Time: 0.0040 s (1/250) Aperture: f/8.0 ISO equiv: 200 White Balance: Auto Metering Mode: Matrix Exposure: aperture priority (semi-auto) Comment: Copyright 2008 Harald Antonsen Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 (endret) Hvis kamerat ikke gir skarpe bilder så er det nesten alltid fotografen eller objektivet. Det første bildet er skarpest helt i underkant, så der er det nok bommet med fokus (det kan være fotografen, kameraet eller objektivet). Den altfor kraftige JPEG komprimeringen (eller gjentatt komprimering) har ødelagt bildet så mye at det er umulig å si om det er støy i det eller ikke. Bildet er også litt urolig på venstre side noe som kan tyde på et problem med objektivet, men det er vanskelig å trekke noen konklusjon ut fra et bilde av denne typen. Prøv å ta bildet av en mursteinsvegg eller noe som gjør det lett å sammenligne forskjellige deler av bildet. Sjekk at du har alle fokusinstillingene på kameraet korrekt og prøv igjen og gi oss et bilde ubehandlett rett fra kameraet. Bilde nummer to ser litt grumsete ut til å være ISO 500 men det er undereksponert og gir stort sett for lite informasjon til å avgjøre om det er noe feil. Endret 30. juli 2009 av Kristallo Lenke til kommentar
Fly_Eagle Skrevet 30. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2009 (endret) Bildene er tatt i RAW, 12 bit lossless compressed. Bildene er eksportert til jpeg i LR. Det første er eksportert med lav kvalitet. Det første bildet er tatt med en Sigma 10-20mm. Utsnittet av det andre bildet er tatt med nikor 18-200VR på 82mm. Her er det første bildet en gang til. Nå med en tettere crop, samt jpeg export med 100% kvalitet. Husker ikke om D-Lightning var aktivert. Tror den stod på. Edit: Kommentar: dette bildet er tatt med stativ. Endret 30. juli 2009 av Fly_Eagle Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 (endret) Det første så overhodet ikke bra ut. Men når du poster slike bilder må du ha med all relevant informasjon som EXIF data og objektiv for at det skal bli lettere å vurdere hva som er feil. Camera Make: NIKON CORPORATION Camera Model: NIKON D300 Image Date: 2009:07:15 20:17:31 Flash Used: No Focal Length: 13.0mm (35mm equivalent: 19mm) Exposure Time: 0.0040 s (1/250) Aperture: f/8.0 ISO equiv: 200 White Balance: Auto Metering Mode: Matrix Exposure: aperture priority (semi-auto) Comment: Copyright 2008 Harald Antonsen Hmm, EXIF-vieweren i Firefox fant ingenting. Da ser det ut til at det er Sigma 10-20 som er brukt. Denne har jeg hatt litt problemer med, men ikke på langt nær så mye som dette. Men som Kristallo sier så er det vanskelig å si noe pga jpg-komprimeringen. Edit: Her er det første bildet en gang til. Nå med en tettere crop, samt jpeg export med 100% kvalitet. Fortsatt helt grusomt å se på. Sånn skal det ikke være hvis både fotograf, kamera og objektiv fungerer som det skal. Endret 30. juli 2009 av arnold_layne Lenke til kommentar
TGB Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 (endret) Active D-Lighting undereksponerer bildet ca 1/2 trinn, men resultatet burde ikke vært så brutalt.... man kan benytte eksponeringskompensasjon ved bruk at Active D-Lighting (+0.7). For meg virker bildene veldig uskarpe, så kan være objektiv. Prøv et annet objektiv for å sjekke. Om du vil fjerne deg selv som årsak - bruk MUP og stativ + trådutløser. Endret 30. juli 2009 av TGB Lenke til kommentar
Fly_Eagle Skrevet 30. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2009 (endret) Tusen takk for svar og tilbakemeldinger. For å konkludere: 1. Skru av D-Lightning når man likevel fotograferer i RAW. D-Lightning under-eksponerer ofte, noe som kan gi kornete bilder. 2. Sjekke kvaliteten på Sigma 10-20mm. Kan være jeg har fått ett dårlig eksemplar som denne linsen er kjent for. Det at bildet er ganske ute av fokus er bare fotografen som har forsøkt seg på hyper-focal distanse. Teoretisk skulle denne linsen være skarp til uendelig på de instillingene jeg brukte da bildet ble tatt. Det stemmer tydeligvis ikke helt. Bildet ble tatt på stativ med trådutløser. Brukte ikke MUP. Her er fotogaleri av bildene jeg tok denne dagen. Noen med Sigmaen, noen med 18-200mm. Kan se ut som jeg har fått ett dårlig eksemplar av Sigmaen. Pokker at jeg skulle bestille denne fra USA. Blir mye tull med å sende den fram og tilbake. Noen som vet om man kan få den justert på garanti i Norge når den er kjøpt fra B&H i USA? Hvis det nå er justering av rear element som er feilen da. Endret 30. juli 2009 av Fly_Eagle Lenke til kommentar
TGB Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 Active D-Lighting har ikke gitt meg noe merkbart støy forøvrig (tatt noen 10.000 bilder), men faren for undereksponering om man ikke er vant med å benytte eksp.komp. er selvsagt til stede. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå