B_G Skrevet 31. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2009 (endret) Din stemme har ingenting å si i den store sammenheng. En stemme fra eller til for SV påvirker ikke deres mulighet til å komme i regjering. Det avgjørende bør således være hvilket budskap du sender ut ved å stemme på det partiet du stemmer. Dersom du stemmer SV, vil du kunne bli tatt til inntekt for en sosialdemokratisk politikk som du ikke ønsker å forsvare. Dersom du stemmer Rødt, kan du argumentere for den politikken du faktisk ønsker og på den måten å bidra til å påvirke folk. Man kan vel strengt tatt fortsette å argumentere for "sitt" parti (i mitt tilfelle Rødt) selv om jeg stemmer SV. Jeg forestiller meg det som et lite offer. Hvis det hypotetisk sett plutselig stod likt mellom en borgelig regjering (med Frp) og en regjering med SV, AP og Sp, og én stemme ville avgjøre valget, da ville jeg stemt SV. For en slik regjering er bedre enn en borgerlig regjering ( ja, du hørte riktig, ole_marius ). Men jeg ser dog absolutt poenget ditt. Endret 31. juli 2009 av B_G Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 1. august 2009 Del Skrevet 1. august 2009 Det er jo teoretisk mulig at Rødt kan få nok stemmer til å få noen mandater/utjevningsmandater. Om de gjør det kan de komme i en vippeposisjon på stortinget. Ikke så veldig sannsynlig, men det kommer ann på hvor mye av velgerbasen sin de klarer å dytte til valglokalene. Jeg tror mange rødt-medlemmer stemmer SV nettopp pga dilemmaet du framstiller. For min del er jeg en Venstremann og jeg kommer nok til å fortsette å stemme Venstre om de skulle falle under sperregrensen i håp om å få dem opp over den igjen. Venstre er et eksempel på et parti som klarte å komme seg fra godt under sperregrensen til over sperregrensen. Rødt ligger vel nå på ca det samme som Venstre lå på for 20 år siden. Slike ting tar lang tid. Men ja når det kommer til det ideologiske så er vel en av de store forskjellene på SV og Rødt hvor langt de går og hvor samarbeidsvillige de er. SV er villige til å samarbeide i større grad (ikke nødvendigvis positivt) og de er på langt nær like revolusjonære som rødt er. Selv ville jeg heller ha stemt SV fordi jeg er motstander av en revolusjon som politisk virkemiddel i en demokratisk stat. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 1. august 2009 Del Skrevet 1. august 2009 Rødt trenger en Sponheim, og jeg må innrømme at jeg er usikker på om Dahle har evnene som behøves, for den saks skyld tviler jeg også på Folkevord. Men jeg støtter ideen om å stemme på det du føler for. Dersom du har et parti du er enig med, kjør på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå