Gå til innhold

Dilemma: SV eller Rødt (Stortingsvalg 2009)

Anbefalte innlegg

Hei!

Grunnlaget for dilemmaet mitt er som følger: Jeg er meget enig i Rødt sine politiske synspunkter. Dette både når det gjelder de prinsipielle, ideologiske holdningene, og også holdingene på ulike dagsaktuelle problemsituasjoner som f. eks utenriks (Afghanistan, Palestina/Israel, NATO etc.). Men. Jeg er også redd for en borgelig regjering, spesielt nå når FrP vokser. Jeg ser på en regjering med Frp i spissen som skadelig og farlig for både moral og samfunn. Av den grunn lurer jeg på om jeg burde stemme SV istedenfor, på den måten støtter jeg den sittende flertallsregjeringen og kan slik bidra med å unngå en borgerlig regjering.

På en annen side så svekker dette demokratiet, og vi får ikke det reellet flertallets mening.

Så, noen argumenter?

Endret av B_G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

- Palestina/Israel -> boikott

- Mye annen utenriks

- Naturvern -> vern fremfor profitt

- Likelønn

- Bedre økonomisk ballanse

- Asylpolitikk

- Likestilling

- med mer

Men, la ikke dette bli en diskusjon mellom rødt og blått. Eller hjelp meg med det opprinnelige dilemmaet først i hverfall..

Endret av B_G
Lenke til kommentar

som du selv sa så er ikke dette en diskusjon mot rød og blått, for jeg kunne gjerne ha diskutert litt om dette :love:

men dette er som sagt ikke mitt valg, dette er dog noe du selv må finne ut av. Rød og SV er som sagt sosialister med sine egne verdier og verdenssyn om hva de ønsker å gjøre og ikke gjøre. dog så er det meste litt for fjernt for meg.

gå inn på partienes hjemmeside, finn ut hvilket parti du er mest enig i og velg deretter, ikke tenkt på hvem som har sittet med makten, men hvem som kan gi deg det du selv ønsker av politiske valg uavhengig om de kommer til makten eller ei

MVH en fornøyd Unge Høyre medlem :thumbup:

Endret av ole_marius
Lenke til kommentar

Hopper gjerne inn i diskusjonen jeg å :)

Men. Til topic:

du må jo finne ut hva som er viktigst for deg av: A) at rødt sitter i storting/regjering B) at det IKKE blir en borgerlig regjering.

Min mening:

Tror det blir borgerlig regjering. Så da trenger kanskje Rødt sine mandater?

Lenke til kommentar

Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg, da jeg syns dillemmaet er like vanskelig selv. Har ikke begynt å stemme ennå, men ser for meg at jeg lett kan komme opp i den samme problemstillingen.

Det er jo i tanken best å stemme for dem du er mest enige med, men du kan jo også prøve å kalkulere med hvordan du best skal stemme. Jeg ville egentlig satset på å stemme Rødt. Sett i at de verste skjer, og at det blir flertall til Høyre/frp/noe sånt. Da er det jo bra at din stemme blir brukt til at ihvertfall noen reprensentanter fra Rødt får plass, istedenfor flere av dem du ikke er helt enige i.

Gruff, det ble litt rotete, unskyld. Jeg syns problemet er like vanskelig som deg. : P

Endret av Constanse
Lenke til kommentar
rødt og andre komunister er geniale. alle skal ha like mye, og det er bra. fordi at da trenger ingen å jobbe litt mer enn det absolutt minste fordi de ikke får mer for å gjøre en innsats. slikt driver samfunnet framover! :D

Jeg klarte og holde meg. Hold deg du å, før vi tar dette ut av proposjoner :p

Lenke til kommentar
Min mening:

Tror det blir borgerlig regjering. Så da trenger kanskje Rødt sine mandater?

og

Jeg ville egentlig satset på å stemme Rødt. Sett i at de verste skjer, og at det blir flertall til Høyre/frp/noe sånt. Da er det jo bra at din stemme blir brukt til at ihvertfall noen reprensentanter fra Rødt får plass, istedenfor flere av dem du ikke er helt enige i.

Godt poeng, gitt at Rødt får noen mandater da. Jeg er bare redd for at stemmen min ikke fører frem til noe, og at høyresiden på den måten tjener på dette.

Er det forresten galt å dele inn i en ideologisk stemme og en praktisk stemme?

Endret av B_G
Lenke til kommentar
Er det galt å dele inn i en ideologisk stemme og en praktisk stemme?

Hvis det for din "personlige" ideologi er galt å stemme praktisk så :p

ps: sier "personlige" fordi kommunister mangler totalt personlighet. (sorry OT)

Lenke til kommentar
Er det galt å dele inn i en ideologisk stemme og en praktisk stemme?

Hvis det for din "personlige" ideologi er galt å stemme praktisk så :p

Ideologi og praksis strider ikke mot hverandre, ikke direkte ihvertfall. Men det blir jo en liten nedgradering i forhold til mitt opprinnelige ønske.

Lenke til kommentar

For å si det sånn: Jeg er villig til inngå en liten nedgradering for å unngå eksportering av asylsøkere til Afrika.. Er ellers fortsatt litt usikker. Det jeg egentlig vil er at Rødt for stemmer nok til å inngå i en flertallsregjering...men det er kanskje ikke helt realistisk..

Uff, dette er vanskelig..

Lenke til kommentar
rødt og andre komunister er geniale. alle skal ha like mye, og det er bra. fordi at da trenger ingen å jobbe litt mer enn det absolutt minste fordi de ikke får mer for å gjøre en innsats. slikt driver samfunnet framover! :D

Rødt er revolusjonære sosialister IKKE kommunister. sjekk fakta før du skriver så så slipper masse off-topic i trådene. www.roedt.no

Lenke til kommentar

Rødt er revolusjonære sosialister IKKE kommunister. sjekk fakta før du skriver så så slipper masse off-topic i trådene. www.roedt.no

komunister som påstar at de er revolusjonærer har jeg aldri hørt om før...

dette virker spennende...

Endret av larsingedude
Lenke til kommentar

Spørs hvilket fylke du er i, hvis det er Oslo eller Hordaland så bør du stemme rødt. Da både Dale og Folkvord har sjanser til å komme inn. Folkvord gjorde en utmerket innsats når det gjaldt korrupsjonstema forrige gang han var på stortinget.

Hvis du ikke bor i noen av disse fylkene så vil nok din stemme være litt "bortkastet".

Endret av Luftbor
Lenke til kommentar
Spørs hvilket fylke du er i, hvis det er Oslo eller Hordaland så bør du stemme rødt. Da både Dale og Folkvord har sjanser til å komme inn. Folkvord gjorde en utmerket innsats når det gjaldt korrupsjonstema forrige gang han var på stortinget.

Hvis du ikke bor i noen av disse fylkene så vil nok din stemme være litt "bortkastet".

Jeg bor i Oslo, ja. Takk for et klart sakelig svar!

Lenke til kommentar

Flesteparten her er vel strengt tatt til reell hjelp, men hva mer kan man forvente av de borgelige, så lenge de ikke hjelper seg selv så hjelper de ikke.

Uansett, jeg ville satset på typ SV hvis du ønsker at de stemme faktisk skal ha noe å si da det i det hele og store ikke er så sannsynlig at rødt faktisk får innflytelse, jada, man kan si at "hvis alle tenker sånn", men nå har det seg sånn at rødt er så rødt at deres meninger ikke i det hele tatt har sjans til å få den meninge mann med på dem.

Før noen går i fistel og setter meg i båsen "sosialist" kan jeg si at jeg stemmer nok liberalt, venstre.

Lenke til kommentar

Din stemme har ingenting å si i den store sammenheng. En stemme fra eller til for SV påvirker ikke deres mulighet til å komme i regjering. Det avgjørende bør således være hvilket budskap du sender ut ved å stemme på det partiet du stemmer. Dersom du stemmer SV, vil du kunne bli tatt til inntekt for en sosialdemokratisk politikk som du ikke ønsker å forsvare. Dersom du stemmer Rødt, kan du argumentere for den politikken du faktisk ønsker og på den måten å bidra til å påvirke folk.

Forskjellen på de store partiene er dessuten svært liten. Forskjellen på en «sosialistisk» regjering og en «borgerlig» regjering, er enda mindre. Dersom valget sto mellom en SV-flertallsregjering eller en Frp-flertallsregjering hadde det nok vært mer som sto på spill, men så lenge det ikke er tilfellet, har du ingenting å frykte. Selv om Høyre og Frp går i flertallsregjering, kommer du ikke til å merke noen stor forskjell fra dagens regjering.

Oppsummering: Taktisk stemming er en uting. Stem på det partiet du er enig med, hvis det finnes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...