Pizzaen Skrevet 29. juli 2009 Del Skrevet 29. juli 2009 (endret) Hei. Jeg har en gammel pc der hardisken min ikke fungerer, så jeg installerte Linux Mint på en minnepenn på 8GB istede. Siden den er ubrukelig til vanlig bruk så tenkte jeg og bruke den til HTPC. Har masse filmer i 720p der det meste ligger i .mkv også mange andre format (som ligger på en delt Windows disk). Jeg har en ganske dårlig prossesor (Intel Core Duo T2400 / 1.83 GHz ( Dual-Core )) så jeg greier ikke og kjøre 720p med hvilken som helst kodek. Jeg brukte CoreAVC på Windows siden den var spessiallagd for og kjøre HD på svake pcer. Noen som har noen forslag til avspiller og kodeker som støtter HD på svake pcer, tekst (.srt, .sub og .ids) og som kan kjøre de vanlige formatene? Endret 29. juli 2009 av Pizzaen Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 29. juli 2009 Del Skrevet 29. juli 2009 Hei. Jeg har en gammel pc der hardisken min ikke fungerer, så jeg installerte Linux Mint på en minnepenn på 8GB istede. Siden den er ubrukelig til vanlig bruk så tenkte jeg og bruke den til HTPC. Har masse filmer i 720p der det meste ligger i .mkv også mange andre format (som ligger på en delt Windows disk). Jeg har en ganske dårlig prossesor (Intel Core Duo T2400 / 1.83 GHz ( Dual-Core )) så jeg greier ikke og kjøre 720p med hvilken som helst kodek. Jeg brukte CoreAVC på Windows siden den var spessiallagd for og kjøre HD på svake pcer. Noen som har noen forslag til avspiller og kodeker som støtter HD på svake pcer, tekst (.srt, .sub og .ids) og som kan kjøre de vanlige formatene? Mplayer (og ett eller annet passende GUI som f.eks. SMPlayer), VLC eller Kaffeine er alle gode valg som støtter det meste. Problemet er at for å avlaste CPU med avspilling av krevende film-matriale trenger du nesten et Nvidia kort av nyere dato og benytte deg av HW-akselerasjonen der. Flere løsninger er på vei, men for øyeblikket er det (så vidt jeg vet) den eneste muligheten for 720p og 1080p filmer på svak cpu... Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 Jeg spilte av 720p (det lille jeg prøvde ihvertfall) uten hakking på min EEE901 netbook når uten HW-akselerering, så det burde ikke være noe stress med den CPU'en der. Jeg brukte mplayer og kodekene fikk jeg fra min pakkebehandler, sikkert helt standard saker. Lenke til kommentar
panzermann Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 Jeg kjører VLC på en eeePC 901 og en HP Compaq 6715b, og det funker utmerket. Men har også gode erfaringer med den medieavspilleren som følger med i Ubuntu 9.04. Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 huh... hadde jeg ikke trodd... jaja, er vel kun 1080p du vil slite med da Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 Er stor forskjell på 720p og 1080p, i alle fall på min laptop. 720p bruker særs lite CPU-kraft, mens 1080p bruker 100% og filmen hakker. Ikke verdens nyeste laptop. Acer Revoen derimot, tar alt, takket være VDPAU. Lenke til kommentar
Pizzaen Skrevet 30. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2009 Takker for alle svar, mplayer funket veldig bra Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå