Gå til innhold

[Løst]Forslag til filmavspiller og kodeker i Linux?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en gammel pc der hardisken min ikke fungerer, så jeg installerte Linux Mint på en minnepenn på 8GB istede. Siden den er ubrukelig til vanlig bruk så tenkte jeg og bruke den til HTPC.

Har masse filmer i 720p der det meste ligger i .mkv også mange andre format (som ligger på en delt Windows disk). Jeg har en ganske dårlig prossesor (Intel Core Duo T2400 / 1.83 GHz ( Dual-Core )) så jeg greier ikke og kjøre 720p med hvilken som helst kodek. Jeg brukte CoreAVC på Windows siden den var spessiallagd for og kjøre HD på svake pcer.

Noen som har noen forslag til avspiller og kodeker som støtter HD på svake pcer, tekst (.srt, .sub og .ids) og som kan kjøre de vanlige formatene?

Endret av Pizzaen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

Jeg har en gammel pc der hardisken min ikke fungerer, så jeg installerte Linux Mint på en minnepenn på 8GB istede. Siden den er ubrukelig til vanlig bruk så tenkte jeg og bruke den til HTPC.

Har masse filmer i 720p der det meste ligger i .mkv også mange andre format (som ligger på en delt Windows disk). Jeg har en ganske dårlig prossesor (Intel Core Duo T2400 / 1.83 GHz ( Dual-Core )) så jeg greier ikke og kjøre 720p med hvilken som helst kodek. Jeg brukte CoreAVC på Windows siden den var spessiallagd for og kjøre HD på svake pcer.

Noen som har noen forslag til avspiller og kodeker som støtter HD på svake pcer, tekst (.srt, .sub og .ids) og som kan kjøre de vanlige formatene?

Mplayer (og ett eller annet passende GUI som f.eks. SMPlayer), VLC eller Kaffeine er alle gode valg som støtter det meste. Problemet er at for å avlaste CPU med avspilling av krevende film-matriale trenger du nesten et Nvidia kort av nyere dato og benytte deg av HW-akselerasjonen der. Flere løsninger er på vei, men for øyeblikket er det (så vidt jeg vet) den eneste muligheten for 720p og 1080p filmer på svak cpu...

Lenke til kommentar

Jeg spilte av 720p (det lille jeg prøvde ihvertfall) uten hakking på min EEE901 netbook når uten HW-akselerering, så det burde ikke være noe stress med den CPU'en der.

Jeg brukte mplayer og kodekene fikk jeg fra min pakkebehandler, sikkert helt standard saker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...