fototim Skrevet 29. juli 2009 Del Skrevet 29. juli 2009 (endret) I utgangspunktet gir vel svaret seg selv. Nett-PC er i utgangspunktet ikke konstruert for billedbehandling og spesielt ikke for Lightroom som kan være litt kresen på programvare. Men. Det er ikke virkelig avansert billedbehandling jeg vil bruke den til. Mer som en erstatning for f.eks en Epson Multimedia Photo Viewer. Altså for å mellomlagre filer, og bruke den til sorterings og arkiveringsarbeid o.l. når jeg ikke er hjemme. Tviler på at jeg noen gang vil fylle den med mer enn ca 2-3k med bilder. Sjelden jeg tar mer enn et par k i løpet av et prosjekt. Med et standardoppsett så skal det teoretisk gå, men det vil bli tregt. Derfor tenker jeg å putte inn litt ekstra RAM i f.eks en Lenovo IdeaPad S12. Har kjennskap til en som bruker lillebroren s10(Hardware.no test) på samme måte, og han har bare 1GB. Han påstår faktisk at det sviver, men tror det kunne være greit med 2GB. Noe større skjerm og tastatur er heller ikke å forakte tenker jeg. Samtidig bør det ikke blir særlig større og tyngre med tanke på at den er tenkt brukt sånn litt i farta. Grunnen til at jeg tenker IdeaPad er at jeg har lest fordelaktige tester for lillebroren når det gjelder nettopp den egenskapen som er viktigst når det gjelder sortering og redigering. Og så innbiller jeg meg at de er av de mest solide i klassen. Har forresten lest at s12 skal komme i en ny utgave med en Nvidea grafikkløsning. Noen som vet noe mer om realitetene i dette? Hva tror dere? Er en sånn tanke realistisk, eller vil jeg bli skuffa? Det bør kanskje og sies at jeg ikke er av de som er mest hekta på hastighet. Tåler å vente litt, så lenge ting fungerer, og ikke er helt sirup. Endret 29. juli 2009 av fototim Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 29. juli 2009 Del Skrevet 29. juli 2009 Hva med Acer Aspire 751h eller HP Pavilion DV21100? Disse har fullstørrelse-taster, grei skjerm og er i det hele tatt kurante maskiner. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 29. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2009 (endret) Hva med Acer Aspire 751h eller HP Pavilion DV21100? Disse har fullstørrelse-taster, grei skjerm og er i det hele tatt kurante maskiner.Så vidt jeg vet har begge disse glossy skjerm, noe som ikke egner seg helt til billedbehandling. Tar jeg feil der? s12 har i hvert fall matt skjerm. Det er nok hovedgrunne til at det er den jeg har spotta ut. Tastaturstørrelsen er og den samme, tror jeg. Endret 29. juli 2009 av fototim Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 29. juli 2009 Del Skrevet 29. juli 2009 CPU-en i disse boksene er ikke noen racere; men jeg vil nok tro at en 12 med 2GB vil være til å leve med. Men spørsmålet er om du trenger lightroom i de situasjonenen du bruker den boksen; det er mulig at det er andre programmer som er mere effektive? Tom Lenke til kommentar
fototim Skrevet 29. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2009 (endret) CPU-en i disse boksene er ikke noen racere; men jeg vil nok tro at en 12 med 2GB vil være til å leve med. Men spørsmålet er om du trenger lightroom i de situasjonenen du bruker den boksen; det er mulig at det er andre programmer som er mere effektive? Tom Godt spørsmål Tom. Og siden spørsmålet er godt, så har jeg selvfølgelig et bra svar Greia er at Lightroom er ruyggraden i arbeidsflyten min. Derfor vil jeg kunne spare meg for mye ekstra arbeid hvis jeg kan bruke samme programvare og dermed kunne overføre det arbeidet jeg har gjort på nett-PC til den stasjonære maskinen min. Da får jeg med meg alt jeg har gjort av sortering og arkivering, og eventuelle småredigeringer. En annen sak er at jeg har vondt for å se for meg at jeg vil kunne jobbe like effektivt med et annet verktøy. Spesielt på den typen arbeid jeg ser for meg at det vil bli mest til, nemlig sortering og arkivering. Så lenge maskinen ikke er treg, så grovsorterer jeg raskt noen hundre bilder med LR. Jeg har for eksempel ikke problemer med å sortere unna 200-300 bilder i ei pause på Malakoff Rockfestival så lenge jeg ikke blir for sliten. Da er bildene ferdig tagga, møkka sletta, og vinnerkandidatene plukka, i løpet av en liten halvtime. Så konverterer maskinen rawfilene mens jeg skyter videre I år har ikke bildene kommet opp enda, pga. festivalen sine serverproblemer I fjord funka ting så bra at jeg hadde overskudd til å laste opp bildene i løpet av natta. Bilder fra dag 1 var på nett neste dag Og da snakker vi om å produsere bilder fra åtte konserter alene. Men det forutsetter effektiv programvare. Var det svar nok? Endret 29. juli 2009 av fototim Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 29. juli 2009 Del Skrevet 29. juli 2009 Meget god kravspesifikasjon der, Fototim. Så lenge maskinen ikke er treg, så grovsorterer jeg raskt noen hundre bilder med LR. Jeg har for eksempel ikke problemer med å sortere unna 200-300 bilder i ei pause på Malakoff Rockfestival så lenge jeg ikke blir for sliten. Da er bildene ferdig tagga, møkka sletta, og vinnerkandidatene plukka, i løpet av en liten halvtime. Så konverterer maskinen rawfilene mens jeg skyter videre Jeg mistenker at en standard nett-pc vil bli i det tregeste laget da. Jeg merker at alle bildebehandlingsprogrammer jeg har prøvd på slike bokser tar tid (riktignok under linux; men xp utgavene av samme programmer er ikke mye mer effektive). Jeg tror nok at du er mer tjent å gå opp et par størrelse i CPU. Hvis budsjettet er lite; så blir det desverre en relativ stor sak. Men ytelsen vil være grei. Tom Lenke til kommentar
fototim Skrevet 29. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2009 (endret) Meget god kravspesifikasjon der, Fototim. Bla bla bla. ... Da er bildene ferdig tagga, møkka sletta, og vinnerkandidatene plukka, i løpet av en liten halvtime. Så konverterer maskinen rawfilene mens jeg skyter videre Jeg mistenker at en standard nett-pc vil bli i det tregeste laget da. Jeg tror nok at du er mer tjent å gå opp et par størrelse i CPU. ... Tom Æsj! Mye mulig du har rett, i så fall må jeg tenke anderledes. Men håpet er at du tar feil Det bygger jeg på at jeg håper at det er konverteringa som vil bli flaskehalsen med svak prosessor, ikke sortering og tagging. I så fall vil jeg kunne leve med det. Det er nemlig sjelden jeg har bruk for å konvertere mer enn 20-30 bilder samtidig i de situasjonene der. Som regel dreier det seg om under 5 bilder i slengen. En annen ting er at jeg har merka meg at LR er ganske kjapp så lenge arkivet ikke blir for stort. De som klager over hastighet, har som regel relativt store arkiver, har jeg inntrykk av. En faktor til er at LR er veldig glad i å jobbe på en frisk disk. Blir den trang, eller sterkt fragmentert, da synker også ytelsen. Endret 30. juli 2009 av fototim Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 29. juli 2009 Del Skrevet 29. juli 2009 Problemet slik jeg ser det, er at LR skal lage passende previews av alle filene etter at du har lastet de inn. Kan du slå av det, så er det mulig at det vil virke. Tom Lenke til kommentar
fototim Skrevet 29. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2009 (endret) Problemet slik jeg ser det, er at LR skal lage passende previews av alle filene etter at du har lastet de inn. Tom Der har du kanskje et poeng. Kan du slå av det, så er det mulig at det vil virke. Tror ikke det vil løse problemet. For jeg er avhengig av previews for å kunne velge ut vinnerne. Det som derimot kanskje er en mulighet, er å begynne å jobbe før LR er ferdig med å generere alle previews. Jeg kan la genereringa av de siste filen gå i bakgrunnen, mens jeg jobber med de første. Så sant ikke maskina blir helt sirup med en prosess gående i bakgrunnen da. Jeg tror jeg vil være i et grenseland. Spørsmålet er om jeg vil passere grensa. Mesteparten av arbeidstida, i første fase går med til å studere bildene, før jeg merker dem som slettekandidater eventuelt vinnere. Selve merkinga bruker praktisk talt ikke ressurser. Ellers. Takk for at du hjelper meg å formulere problemstillinga (eller kravspesifikasjonen som du kaller det) klarere Endret 30. juli 2009 av fototim Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 Du får tenke på saken. Jeg tar natta nå; drar til Notodden i morgen (senere idag?) Så da blir jeg offline til utpå søndgen. Tom Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå