Gjest medlem-98070 Skrevet 29. juli 2009 Del Skrevet 29. juli 2009 Jeg bestilte en vare fra en bilstereoforhandler på nettet til 1000 kr. Siden virket mildt sagt useriøs, men jeg var veldig interessert i produktet de solgte, fordi det var ikke tilgjengelig på noen andre sider på nettet. Har dessuten utelukkende positiv erfaring med handling på nettet, og levde i god tro om at så lenge butikken er stor nok og man har nok info om den så kan man nå fram med en sak dersom noe går galt. Det første jeg gjorde før jeg bestilte, var å sende en mail med spørsmål om produktet - det var snakk om en slags plastramme/monteringsadapter til aftermarket CD-spillere til bil, og jeg ville vite om åssen den passet i bilen min. Den skulle oppfylle alle kravene jeg stilte, fikk jeg i svar etter kort tid. Jeg spurte også om varen var inne på lager, og det var den - og ifølge hjemmesiden skulle den dermed bli sendt innen 24 timer. Jeg ventet noen dager og hørte ikke noe mer... så dro jeg på ferie, og da jeg kom hjem var det heller ingen oppdateringer. Det hadde da gått 2 uker, og jeg begynte å bli noe oppgitt... først prøvde jeg telefonnummeret, men ingen svar. Så sendte jeg en mail, og tok en streng tone - fikk da en dum forklaring om "visste ikke helt hvor på lageret varen lå", men et vedlegg med fakturaen og beskjed om at varen var sendt. Ok, tenkte jeg, og ventet 1 dag så hadde varen kommet. Så nå sitter jeg her med varen i hånden, og problemene har så vidt begynt For det første, baksiden av rammen var tilgriset med limsøl, og alt i alt tydet svært lite på at denne varen kom rett fra produsenten... og det viktigste av alt - rammen passet ikke i verden, designet var helt bak mål, og jeg forstår hvorfor ingen andre biltereoforhandlere selger denne varen. Det første jeg gjorde var å gripe telefonen, men som vanlig er det ingen som tar den. Så jeg får vel ty til nok en epost, men jeg er usikker på hvordan jeg skal gå fram. Bør jeg gå rett på sak og legge fram klagene på varen og kreve å få pengene tilbake? Jeg er da redd for at de bare ignorerer meg... Eller bør jeg opptre mer forsiktig, og si at jeg har problemer med montering av varen, for så å be om adressen til forhandleren så jeg kan vise dem problemet (på hjemmesiden står det også at de påtar seg montering av det de selger, men de har ikke oppgitt noen adresse), for så å møte opp, vise dem hvorfor jeg er misfornøyd og kreve pengene tilbake på stedet? Vet jeg har 14 dagers angrerett (?), og siden varen ikke svarer til beskrivelsen eller det forhandleren har lovt, kan jeg kreve å få dekt fraktkostnader hvis vi blir enige om at jeg kan sende varen tilbake? Er det sannsynlig å få pengene på forskudd? Skjer jo ikke i verden at jeg sender alt tilbake uten å få penger, for da tror jeg at jeg vet hva som skjer... Hadde dette vært en seriøs nettbutikk hadde jeg bare sendt en enkel mail og klaget, men tror jeg bør være forsiktig her så de ikke forsvinner under jordas overflate og jeg sitter igjen uten noen å henvende meg til... Lurer rett og slett på hva mine rettigheter er og hvordan jeg bør gå fram, takker for svar Lenke til kommentar
Haugli Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 Jeg har helt ærlig null peiling, men jeg ville sendt varen tilbake med henvisning til kjøpsloven om at du har loven på din side når det gjelder retur av varen. Dersom du ikke får noe svar er det jo bare å ta en telefon til politiet? Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 vis det er mindre en 14 dager siden du mottok varen kan du benytte deg av angreretten. vis du har hatt varen over dette så kan du kontakte forhandleren og forklare situasjonen, men du har på ingen måte krav på heving av kjøpet da. og ikke nevn kjøpsloven, nevn forbrukerkjøpsloven. den første er for kjøp og salg fra bedrift til bedrift eller privatperson til privatperson mens den siste er ment til å være gjeldene mellom bedrift og privatperson(sånn grovt forklart) Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 Jeg vil nå si at du har en ganske god sak hvis du har en e-post der det står at dette produktet skal passe til din bil. Når produktet i tillegg er tilgriset i lim, ser jeg ikke at firmaet kan gjøre noe annet enn å gi deg pengene tilbake. Spesielt når de har brukt så lang tid på å sende deg varen! Godt mulig at du ikke har loven på din side, men her trenger man middels sosiale ferdigheter for å forstå at man skal gi deg pengene tilkake! Lenke til kommentar
nomore Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 Tja. Angreretten vet eg ikke om du kan bruke da du ikke opplyser om hvor lenge siden det er du fikk produktet. Dersom du fikk med et angreskjema når du mottok produktet(i pakken eller på e-post) så har du 14 dagers angrerett. Dette gjelder i fra du mottok produktet(her kan det være litt tolking inne i bildet). Dersom du ikke fikk med angreskjema så er fristen utvidet til 3 måneder. Men husk at her får du kun tilbake varens verdi. Frakt må du legge ut for selv. Men i dette tilfellet er det klart at dette er en mangel(§16) og du kan dermed reklamere på produktet. Selger har da rett til å gi deg tre avhjelpsforsøk(reparert vare eller ny vare)(§29 og §30) innen rimelig tid før du evnt kan kreve å få kjøpet hevet(§32). Her skal du ha dekket frakt frem og tilbake. Og om du får hevet kjøpt så skal du ha varens pris + frakt tilbakebetalt. Men, det er jo lurt det du tenker på. Dersom det er et lite selskap kan det være lett att de stikker hodet i sanden og unngår all kontakt med deg. Eneste mulighet du da har er å klage for forbrukerrådet og deretter ta en sak via FTU. Da vil du ha et rettskraftig krav. Men det heller ikke her sikkert at du får tilbakebetalt eller dekket saksomkostningene. Lenke til kommentar
daruu Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 Hørte igrunnen ganske likt ut som erfaringen jeg har med en viss nettbutikk.... Sender deg en liten PM. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 Jeg ville først tatt kontakt med firmet og hvis de da ikke svarte (gjerne med en purring) så hadde jeg tatt det videre til forbrukerrådet. Det å gå rett til forbrukerrådet blir litt voldtsomt, mest sannsynlig vil firmaet rydde opp med en gang og da har du kastet bort resurser hos forbrukerrådet.. Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070 Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 Jeg fikk varen i går, så jeg er innenfor de 14 dagene. Det jeg var redd for, er at fyren kan nekte å ha mottatt varen, nekte å dekke fraktkostnader, eller rett og slett bare ignorere meg totalt. Men de fleste her mener at jeg skal bare sende en mail og konfrontere han med problemet med en gang? Det fulgte ikke med noe angreskjema... Lenke til kommentar
riroil Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 Har du link til hjemmesiden. Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070 Skrevet 31. juli 2009 Del Skrevet 31. juli 2009 Lurer bare på en ting nå: har jeg rett på å få dekt fraktkostander? Føler jo at jeg ble lurt av denne selgeren, og at jeg ikke bør sitte igjen med ekstra kostnader på grunn av dette. Blir fort en del i porto... Lenke til kommentar
nomore Skrevet 31. juli 2009 Del Skrevet 31. juli 2009 Som nevnt tidligere, dersom du bruker angreretten så må du dekke fraktkostnaden selv. Men om du reklamerer så skal du ha tilbakebetalt alle utgifter du har hatt med reklamasjonen. Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070 Skrevet 31. juli 2009 Del Skrevet 31. juli 2009 Hvordan bør jeg gå fram for å reklamere da? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 31. juli 2009 Del Skrevet 31. juli 2009 Send dem en e-post hvor du henviser til forbrukerkjøpsloven og at reklamerer. Les litt i forbrukerkjøpsloven på de punktene eg nevnte tidligere så vet du hva du har å forholde deg til. Har du hatt noen kontakt med dem etter at du oppdaget problemet? Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070 Skrevet 31. juli 2009 Del Skrevet 31. juli 2009 Nei, har ventet til jeg ble litt mer sikker på hva jeg bør skrive og hvilke lover jeg kan støtte meg på... men skal sjekke nå, takk for svar Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 31. juli 2009 Del Skrevet 31. juli 2009 Det beste du kan gjøre er å bare skrive en e-post hvor du sier hvordan du har opplevd dette og ber om en tilbakemelding på hva de ønsker å gjøre for å ordne opp. Denne mailen purrer du på en gang, (ca 1 uke etter første mail) Så kan du heller gå frem med at du har lest at du har rett på det og det og det.. Det værste jeg viste når jeg jobba på et service mottak, er når folk kom og slengte lover og regler i ansiktet på meg. Det gjorde meg myyyye mindre villig til å hjelpe! Start forsiktig og eskaler etter forholdene og tilbakemeldingen! Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070 Skrevet 5. august 2009 Del Skrevet 5. august 2009 Enig med det, så starta forsiktig men sa tydelig ifra at varen ikke svarte til forventninger og at jeg vil ha dekt varens sum + fraktkostander, og fikk svar ganske fort at det var i orden, så virket som de tok det seriøst ihvertfall, da får jeg bare vente og se om penga kommer inn på konto Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå