Gå til innhold

Klargjøre bilde for plakatutskrift

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har et bilde jeg vil lage plakat av, men lurer på hvordan jeg kan klargjøre det til trykkeriet.

Hvor mange ppi (pixel per inch) trenger jeg for en 75x50cm plakat? Hva er dpi og hvor kan jeg sette dette?

psd filen jeg jobber med er 3000x2000 pixler, så forholdet kontra 75x50cm er rett. Trykkeriet vil ha bildet som PDF. Hvordan kan jeg bruke photoshop til å lage denne pdf'en med riktige dimensjoner?

En annen ting jeg lurer på er hvordan jeg får lagt til en liten tekst i PS slik at den kommer ut slik jeg ser den i PS, razterize?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
DPI har ikke noe å si. 3000 x 2000 = 6 MPIX. Det er snaut på et såpass stort bilde og godt under minimum anbefalt oppløsning fra Photobox til såpass store utskrifter.

Ja, jeg skjønner. Må kanskje ta et mindre bilde. Men forstørrer jeg bildet i photoshop, feks. 20x30cm sånn at det stemmer (i cm) med det jeg bestiller (hvis jeg bestiller 20x30cm)?

Eller forstørrer trykkeriet bildet for meg?

Hos japanfoto kan man bestille opp til 50x75 i plakatstørrelse. Siden man sender inn en jpeg fil ligger det i kortene at jp forstørrer bildet. Egner jpeg seg til dette eller lønner det seg å forstørre før man konventerer til jpeg og sender inn?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...