TheClown Skrevet 29. juli 2009 Del Skrevet 29. juli 2009 Tittelen på tråden ble halvveis misledene, men anyways. Har et problem i "spillet" mitt. Jeg har tidligere brukt en funksjon som ser slik ut: if(rand(0,100) <= ($SJANSE)) For å regne ut % sjanse for et utfall å skje. Det funker kjempefint, men nå trenger jeg en metode å regne ut med 2. gradslikning. Det vil si at det er større sjans for å treffe de lavere verdiene, enn de høyeste. Noen som har peil på åssen jeg skal få dette til? Er ikke verden beste med sannsynlighet og står derfor litt fast. Noen som kan gi meg et hint i riktig rettning? Lenke til kommentar
TheClown Skrevet 29. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2009 Bare for å legge til, hvis dere ikke forsto hva jeg mente med prosent. Jeg har et tall, mellom 0 og 100. Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 29. juli 2009 Del Skrevet 29. juli 2009 (endret) Dette er bare en av flere teknikker for å oppnå det du ønsker. Basically, det som skjer er at funksjonen tar imot et tilfeldig tall og returnerer et ikke-lineært verdisett. Den verdien trekker du fra f.eks. 100 og dersom et nytt tilfeldig tall er større enn dette, så er det go-go. <?php $x = rand ( 0, 50 ); if ( rand ( 0, 100 ) > 1000 - ( $x ^ 2 - $x + 5 ) ) { // 1 .. 2 .. 3 } ?> Endret 29. juli 2009 av Jonas Lenke til kommentar
TheClown Skrevet 31. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2009 Nå har jeg kjørt scriptet ditt et par ganger og ikke en gang har jeg fått som du sier "gogog". Ikke skjønner jeg heller hvorfor du gjør det på denne måten, eller hvilke effekt det vil gi. Si at x = 4 hvis random > (1000 - (4^2 - (4 + 5) ) hvis random > (1000 - (16 - 9 ) ) hvis random > (1000 - 7 ) hvis random > 993 ... wtf Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 31. juli 2009 Del Skrevet 31. juli 2009 Når jeg ser nærmere på det, så trenger man selvsagt ikke å trekke ifra tusen. Bare bytte om ulikhetstegnet. (Eller la det bli, avhengig av hva slags sannsynlighetsmodell man er ute etter) Lenke til kommentar
TheClown Skrevet 31. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2009 Hvorfor plusser du x med 5? Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 31. juli 2009 Del Skrevet 31. juli 2009 Øh, det er bare et eksempel på en 2. grads likning. Lenke til kommentar
TheClown Skrevet 31. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2009 Åja. Jeg mente bare med x ^2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå