Gå til innhold

Nervøs hund på atferdskurs?

Anbefalte innlegg

Jeg er fòrvert for to vakre Chinese Crested Powder Puff`s og det er to flotte hunder!

Desverre er disse litt kjent for å være litt nervøse og dette har jeg virkelig fått erfare med tispen jeg har hos meg.

Hun er en veldig flott hund så lenge hun er rundt folk hun kjenner. Hun logrer,er glad og skal ha kos hele tiden.

Men når det kommer ukjente folk går hun enten å gjemmer seg eller holder seg inntil meg eller min samboer.

Hun føler seg truet i situasjoner jeg ikke skjønner er truende og jeg begynner å bli redd for henne.

Hun fikk et kull rett før påske i år og nervene hennes har blitt verre etter det.

Hun har aldri bitt noen,men folk blir redd når hun begynner å bjeffe og stiller seg i "angrepsposisjon",det forstår jeg godt,for hun høres og ser veldig sint ut.Det har hendt ved et par anledninger at hun har glefset når hun står et par meter unna folk hun mener står for nærme. Det forekommer også ofte at hun skjelver når hun blir redd for småting.

Eieren vurderte å avlive henne,men siden hun ser ut til å være frisk og rask har hun gitt meg en sjangse for å få henne til å bli tryggere. Det har aldri vært et alternativ for meg å avlive henne,siden jeg ikke gir opp så lett og det ser ut til at hunden har det veldig godt når hun er trygg.

Det eneste som skremmer meg er at hunden skal bli så nervøs at hun går rundt og er livredd hele tiden.

Jeg er også veldig nervøs for å slippe henne blant barn,siden jeg ikke vet hva hun kan gjøre. Selv om hun aldri har bitt noen,så vet man jo ikke hva som kan skje hvis et barn kommer for brått på henne osv.

Dette vil jeg selvsagt ikke skal skje,så jeg lurer på om noen kan anbefale et atferdskurs i ,eller i nærheten,av Trondheim?

Jeg har en god del peiling på hund,men i dette tilfelle så må jeg søke profesjonell hjelp. Jeg føler at jeg ikke har kunnskap nok til å hjelpe henne så mye som hun trenger.

Den andre hunden jeg har var også ganske nervøs når jeg fikk han (ikke så nervøs som tispen),men etter jeg hadde hatt han i 3-4 mnd så ble han en helt annen hund.Det eneste han gjør mot ukjente folk er å bjeffe første gang han møter de,men det synes jeg er greit til en viss grad. Jeg har så inderlig lyst til at tispen min skal føle seg like trygg som han.Det er synd å si at disse hundene antakeligvis ikke har hatt det så godt der de har vært tidligere.

Jeg er iallefall villig til å gjøre alt for at hundene mine skal ha det bra!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du snakket med oppdretteren din? Kanskje hun har noen råd?

En usikker hund trenger en klar leder. En som tar avgjørelsene for den og viser at ting ikke er farlig. Du kan også bygge opp selvtillitten ved å gjøre enkle øvelse du veit hun kommer til å klare og rose masse. Så prøver man mer og mer avanserte øvelser etterhver som du tror hun klarer dem.

Når hun er usikker på besøk, etc er det beste at alle overse henne, prøv å ikke se på hunden. Når hun roer seg ned kan du gå bort å gi henne en godbit eller ros. Prøv å gi de som er på besøk litt kylling (eller noe annet supergodt) når de er hos deg. Bare be de slippe det ned på gulvet/kaste det litt bort til hunden sånn at hun ser det. Da vil hun assossiere besøk med godis. Etterhvert kanskje de kan gi henne det. Viktig at de ikke klapper hunden før hun er klar og aksepterer grensene hennes.

Når en hund er redd, skal man aldri kjefte på den, men heller ignorere og gi den god tid.

Høres ikke bra ut at denne tispa har hatt valper, da adferd er arvelig og læres fort. Håper oppdretter ikke får fler kull på henne.

Ønsker deg lykke til i hvertfall! Veit ikke helt om ett kurs er rett hvis du akkurat fikk henne, tror jeg hadde ventet til hun hadde litt mer selvtillitt. :)

Lenke til kommentar

Kansje litt langt unna, men kan annbefale kursene holdt her: http://www.mnhundesenter.no/ - 2 1/2 timer unna Trondheim.

Var selv med på dressurkurs der og de kan virkelig hund. Både teorien bak og gjennomføring i praksis ble vektlagt. Vanskelige hunder med forskjellige "problemer" ble tatt opp underveis, og med 10-15 hunder tilstede så fikk vi også sett hvordan enkelte av disse problemene artet seg i praksis.

Det er viktig at instruktørene er flinke til å lære bort og kan ta seg tid til deg og din hund.

Lenke til kommentar

takk for tips! jeg vurderer å ta henne med på kurs. Jeg har hatt henne i 1 år nå.

Oppdretter er det ikke noe vits i å spørre om hjelp,da hun nå har bestemt seg for å sette på henne ENDA et kull neste år. Det viser iallefall meg at hun ikke bryr seg stort om hundene sine. Det at hun vil plage hunden gjennom et kull til gjør meg veldig irritert og samtidig meget hjelpesløs i og med at jeg ikke har noe jeg skulle ha sagt siden jeg er forvert.. Vet ikke hva jeg skal gjøre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...