Gå til innhold

Bk: At the corner of...

Inc

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg må vel nesten pirke litt i og med at man iflg retningslinjene kun har lov til å lage 2 BK tråder hver dag ;)

fyfy!

Hvem bryr seg? Lager du innlegg bare for å gjøre det?

Det er et ok bildet, slår meg ikke som "veldig bra". Det tok litt tid før jeg så mannen i bunnen. Jeg vet ikke om han eller huset er motivet, så det ble litt fram og tilbake der.

Men det er et interessant bilde som passer bra til å bli postet i BK.. :)

Lenke til kommentar
Jeg må vel nesten pirke litt i og med at man iflg retningslinjene kun har lov til å lage 2 BK tråder hver dag ;)

fyfy!

Det er et ok bildet, slår meg ikke som "veldig bra". Det tok litt tid før jeg så mannen i bunnen. Jeg vet ikke om han eller huset er motivet, så det ble litt fram og tilbake der.

Men det er et interessant bilde som passer bra til å bli postet i BK.. :)

Det er nok en dame ja, men ja noe kunne vært bedre, men jeg vet ikke helt hva...

Endret av Inc
Lenke til kommentar

Personen er noe av det som gjør bildet. Hva gjør hun? Tegner? Skriver?

Det som trekker ned, er at hun er pakket helt nede i høyre hjørne. Hadde du fått mer luft foran henne,så hadde det hjulpet en del. Hun kunne også fint vært nede i høyre hjørne hvis det som er til høyre, er interessant.

Tom

PS. Det stemmer at vi har en regel om to bilder om dagen; men finnes høflige måter å si fra ...

Lenke til kommentar

Personen er noe av det som gjør bildet. Hva gjør hun? Tegner? Skriver?

Det som trekker ned, er at hun er pakket helt nede i høyre hjørne. Hadde du fått mer luft foran henne,så hadde det hjulpet en del. Hun kunne også fint vært nede i høyre hjørne hvis det som er til høyre, er interessant.

Tom

PS. Det stemmer at vi har en regel om to bilder om dagen; men finnes høflige måter å si fra ...

Forsåvidt enig men desverre er det mye forstyrrende elemnter som ødelegger den roen som bilde nå har. ;)

Tror hun er en guide ellerno fra en turistbus, hun skriver hvertfall noe.

Lenke til kommentar
Den hvite hotspoten på veggen forstyrrer en del,

Det er ikke jeg enig i; jeg vil heller vinkle det motsatt; lyset som faller inn i bildets venstrekant er blant det som tilfører en viss harmoni samt en slags vag spenning: For hvor kommer lyset fra? Videre er det nesten så punktet der lyset treffer speiler den kontrastmessige ballansen i fotografiet forøvrig, dog i en noe lysere valør, samtidig som den balanserer på grensen til ganske akseptabelt mot notatblokken som er et annet lyst punkt i bildets nedre halvdel. Det er nesten litt skremmende hvordan også vinklene i blokkens sidekanter er sammenfallende, samt et par kurvete arr i murveggen nesten illuderer arkene eller sidene i blokken som kvinnen i bildet halvveis har brettet opp.

Halvsirkelen som hatten hun bærer gir til syne i perspektivet bildet har, har også en slags balanse mot den kurvede muren hun sitter på. Baksiden av hatten har i tillegg tilnærmet samme kurve som hennes høyre lårs nedkant, noe som i sin helhet bidrar til at hun virker nærmest å sitte som støpt der. Posituren hun er i speiles også i andre deler av bildet; for eksempel har knekken i takrennen i midten av bildet, i nedkant en vinkel som er sammenfallende med vinklene i hennes overarmer. Trapeset som ”grunnmuren” i bildet venstre halvdel danner, leder også frem til kvinnen, og forsetter en linjene frem til henne, kan en se at de akkurat fanger henne inn, og det i seg selv er beundringverdig, nesten så en kan driste seg til å spørre, -ble bildet iscenesatt?

Nedre Fjeldsmug, står det skrevet på skiltet på bygningens sidevegg i øvre kant av bildet, det kan også gi assosiasjoner til noe ruralt, som likeledes antrekket til kvinnen kan gjøre. At hun i tillegg sitter i ”Nedre” kant av bildet, bærer klær som kan få en til å tenke at hun planlegger seg mot toppen, et ”Fjeld”, gir ytterligere vann på møllen. Samtidig er hun hemmelighetsfull, liksom, nesten så hun notere koordinater, om så lister opp nødvendig proviant; -men det kan en da ikke vite, hun virker å etterstrebe diskresjon, så kanskje hun planlegger sin lille ekspedisjon i ”smug”.

Men alt det blir selvsagt bare antagelser.

Forøvrig gir det som kan ligne noe vegetasjon som har presset seg frem under takrennens utløp kjøtt på benet til de mer suburbane assosiasjonene.

Det er såvisst et hav av andre momenter å belyse samt detaljer å trekke frem i bildet, men jeg er redd ikke tiden min helt strekker til her for ytterligere kritikk, og jeg har bevisst utelatt å nevne de mer negative sidene ved bildet, for etter dårlige erfaringer med det tidligere, tenker jeg det er det heldigste. Jeg håper uansett denne noe avstumpede kritikken kan virke oppbyggende likevel.

Men avslutningsvis er det muligens verdt å nevne at kanskje er gleden over lysglimtet jeg nevnte innledningsvis og fantasiene rundt kvinnens mulige tur mot berg og høyder, er et utrykk for et vilt ønske om en himmel, eller i det minste et lys fra oven som legger seg nærmer notatblokkens kritthvite utseende, -sagt i overført betydning.

Men siden bildet såvisst er tatt, øyeblikket forløpt, damen forduftet, med så mye mer, gikk det kanskje an å gjøre noe i retning av slik Ingrid Espelid Hovig var kjent for, ty til ”lysskye” grep i postprosesseringen av notatblokken spesifikt: Tenk papyrus fremfor kopipapir, og jeg tror kanskje bildet vil kunne bedre seg, særlig hva gjelder estetikk, -etikken blir nok mer diffus, men det er de som greier å leve med det óg.

Lenke til kommentar
Den hvite hotspoten på veggen forstyrrer en del,

Det er ikke jeg enig i; jeg vil heller vinkle det motsatt; lyset som faller inn i bildets venstrekant er blant det som tilfører en viss harmoni samt en slags vag spenning: For hvor kommer lyset fra?

Vel - hver sitt, men for min del ser det mer ut som noen har knota med adjustment brush i Lightroom enn en naturlig lyskilde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...