Gå til innhold

Er Soya Protein bra for kroppen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det senker testosteronnivået, som i at kroppen ikke produserer like mye testosteron.

Ville helt klart valgt andre proteinkilder enn soya som gutt ja.

 

SO. den slags protein passa beste for kvinne.. For dei som vil på diett og gå ned i vekt?

 

I would guess so.....

Testosteron er et androgen steroidhormon som produseres i testiklene og i binyrebarken hos både menn og kvinner. Det dannes via andre steroider fra kolesterol.

Testosteron er det dominerende androgenet hos menn, og stimulerer til utvikling av mannlige kjønnskarakteristika som vekst av mannlige kjønnsorganer, stemmeskifte i puberteten, økt muskelmasse hos menn, utvikling av skjegg og kroppsbehåring og abdominal fettfordeling hos voksne menn. Det er vesentlig for normal seksualfunksjon og ereksjon.

Lenke til kommentar
Det senker testosteronnivået, som i at kroppen ikke produserer like mye testosteron.

Ville helt klart valgt andre proteinkilder enn soya som gutt ja.

 

SO. den slags protein passa beste for kvinne.. For dei som vil på diett og gå ned i vekt?

 

Passer bedre for kvinner enn for menn ja.

Lenke til kommentar

Etter hva jeg har lest så er det bare hvis du bruker mer enn du normalt bruker(altså hvis du tar mer enn det som står på boksen) så er du helt utenfor fare. Det å kalle soya proteiner "helst for kvinner" er bare tull, da det er bevist at soya proteiner hjelper veldig imot prostata kreft, noe som er blitt mer vanlig å få, og det er enda flere fordeler. Har også lest(dette kan jeg ikke bekrefte at er sant, men virker logiskt) at det ikke er alle soya proteiner som "gjør menn til kvinner", da folk ble testet i Asia, og fikk bare positive resultater, i motsetning til amerikanerne som fikk nedsatt testestoron niva.

 

Så til alle dere som bruker/ eller har lyst å bruke soya protein, men blir skremt av uttalelser og slikt, så anbefaler jeg å bare ta kontakt med den leverandøren du kjøper det fra for å få svar på dette.

 

EDIT: Men for ordens skyld, skal jeg ta kontakt med en leverandør av soya protein produkter og se hva jeg får som svar :)

 

Vil bare legge til at soyaprotein er bedre enn melkeprotein mht. trening. Har dessverre ikke linken som beviser det, men er bare å google litt :)

Endret av Mr_Petter
Lenke til kommentar
Kjøpte den frå proteinfabrikken.. Er de berre rykte at vis man tar en slags protein so ødlegger man testosteronnivået??

 

Altså, det er jo på en måte bevist gjennom forskning, men forskning har også bevist at du kan få kreft av å spise brød? Skal vi da slutte å spise brød?

 

Hvis vi tenker at det virkelig var sant at soyaprotein ødela testestoronnivået, tror du da norske myndigheter ville tillatt at det ble solgt i Norge?

 

Ikke vet jeg, men jeg stiller meg veldig kritisk, det kan godt være det gjelder noen typer soyaproteiner, men tviler på at det er den samme som i disse proteindrikkene. Men som sagt tidligere skal jeg se om jeg kan få noe svar fra en leverandør av soyaproteindrikker.

 

 

Og HVIS det er sant og jeg finner ut av det snart, så har du ikke skadet noe med å bruke det i f.eks 1 måned eller 2, for så å finne ut av det, da testestoronnivået vil gå tilbake til normalen etter rundt 2 uker(leste jeg i en artikkel som gjaldt det eksperimentet hvor de fant ut at det visstnok var farlig)

Lenke til kommentar

Hvilket svar forventer du å få av leverandøren? Selvsagt vil den som selger soya si at det ikke senker testosteronnivået.

 

Clinical and biological activity of soy protein powder supplementation in healthy male volunteers.

 

Goodin S, Shen F, Shih WJ, Dave N, Kane MP, Medina P, Lambert GH, Aisner J, Gallo M, DiPaola RS.

Department of Medicine, University of Medicine and Dentistry of New Jersey/Robert Wood Johnson Medical School, New Brunswick, NJ 08903-2681, USA. [email protected]

PURPOSE: To determine if a commonly used soy protein supplement exhibits biological activity in vivo and in vitro, we evaluated an over-the-counter soy protein powder supplement using blood from healthy male volunteers and in an estrogen receptor in vitro assay. SUBJECTS AND METHODS: We recruited healthy male volunteers 18 years of age or older that were in good health. Treatment consisted of consuming two scoops (56 g) of pure soy protein powder (Puritan's Pride, Oakdale, NY) daily for 28 days. Serum testosterone and luteinizing hormone (LH) levels were collected on days -7, 0, 14, and 28 of therapy, and day 42. A reporter estrogen receptor (ER) assay was used to determine the effect on ER-beta and ER-alpha in vitro. RESULTS: Twelve subjects were enrolled with a mean age of 32.25 years (range 25 to 47). Serum testosterone decreased 19%(+/-22%) during the 4-week use of soy protein powder (P = 0.021) and increased within 2 weeks after we discontinued soy protein powder. Serum LH concentrations decreased during the 4-week use of soy protein powder then increased within 2 weeks after we stopped the soy protein powder, but the changes did not reach statistical significance (P = 0.20). Soy protein powder was found to induce agonist activity to ER-beta using a reporter estrogen receptor assay in yeast. CONCLUSION: Soy protein powder decreases serum testosterone levels in healthy men and acts as an ER-beta agonist; the significance of this biological effect with respect to cancer prevention needs further study

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...