Gå til innhold

ITbutikken og reklamasjon/garanti....


Anbefalte innlegg

Var på nippet til å bestille et digitalt videokamera fra dem idet jeg fant ut at jeg ville lese litt på dems side om reklamasjon og garanti. Helt ærlig... har dem lov til å skrive det dem har skrevet?

 

Jeg mener å huske at reklamasjon er 5 år på dataprodukter/elektriske produkter uansett. 2 år på slitevarer som f.eks mus og tastaur osv...

og garanti er 1 år eller det som produsent har fastsatt.

 

Reklamasjonen dekker jo produksjonsfeil, så denne kan folk lett misforstå vet jeg, men allikevel... se f.eks på dette lille utdraget fra ITbutikken:"Dersom en leverandør gir 2 års garanti og vi har hatt varen inne hos oss i 2 mnd, vil kunden få 2 år minus 2 mnd garanti på varen." Dette kan ikke være lov !!? :grumpy::evil:

 

Nå kan ikke jeg hele lovdata utenatt, men jeg mener at dette helt klart er ulovlig å skrive.

Og på slutten av informasjon siden sin skriver dem:" vi håper norske webshoper irrettesetter seg etter de riktige reglene som ITbutikken bruker..."

 

Hvis jeg skal si det med mine egne ord... De prøver bevist å lure seg unna reklamasjon og garanti ved å "gi" kundene amerikansk garantirett (som er helt klar annerledes enn den norske) og i USA har man ikke reklamasjonsrett.....

 

Huff... nei tror det salget gikk til andremann i prislista....

 

Noen som har opplevd dumme erfaringer med ITbutikken på dette området ? Selv om de selger fra Danmark, så må de vel underkaste seg norske lover ???

 

S-Blazer

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det der er fullstendig lov. De kan gjøre hva de vil med garantien, inkludert å stappe den opp der sola aldri skinner ... og ingen lov kan ta dem på det. Det er kun begrepet "reklamasjon" som loven sier noe om ... Og så lenge garantien gir deg dårligere rettigheter enn reklamasjonsretten, er alle de reglene de måtte finne på heeelt lovlige. Dem er ikke engang pliktige til å i det hele tatt GI garanti... selv om produsenten gir det. Så lite bryr lovene seg om "garanti".

 

På den andre siden, så er garantibetingelsene så ræva som regel, og reklamasjonsretten så god, at man hele poenget med garanti forsvinner. Spesielt på dataprodukter, som nesten aldri blir reparert .. bare byttet mot nytt.

 

Veldig viktig å ikke blande "garanti" og "reklamasjon", det er vidt forskjellige ting, selv om de begge omhandler hva som skjer med en defekt vare.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...