The Pimms Skrevet 29. juli 2009 Del Skrevet 29. juli 2009 (Vet ikke om dette er helt riktig underforum, men det ga mening for meg at det passer her) Jeg har nylig bygd en ny PC som fungerer helt konge, bortsett fra en liten detalj - mappene på harddisken er skrivebeskyttet. ALLE mappene. Ingen av filene er markert som skrivebeskyttet. Joda, da kan jeg vel bare gå inn på egenskaper og fjerne skrivebeskyttelsen - noe jeg har prøvd utallige ganger, uten at det har noen virkning. Når den er ferdig å jobbe er ikke mappen lenger markert som skrivebeskyttet, men hvis jeg lukker vinduet og går inn på egenskaper igjen er den skrivebeskyttet. Dette er et problem for meg siden diverse add-on filer til WoW ikke lar seg skrive over, så jeg må endre UI-en slik jeg vil ha den for hver gang jeg lukker spillet. Noen som har noen tips? Bruker Windows Vista 64 bit. Jeg har også en mindre HDD med samme problemet. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 29. juli 2009 Del Skrevet 29. juli 2009 Unlike the Read-only attribute for a file, the Read-only attribute for a folder is typically ignored by Windows, Windows components and accessories, and other programs. http://support.microsoft.com/default.aspx?...kb;en-us;326549 Lenke til kommentar
Gneldre Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 (endret) Etter en god del prøving og enda mere feiling fant jeg ut at det som stod i den artikkelen ikke hjalp i det hele tatt. Jeg fant ut at attributtet "r" brukes i CMD til å sette skrivebeskyttelse på en fil / mappe. Slik så CMD vinduet mitt ut: Microsoft Windows [Version 6.0.6001] Copyright © 2006 Microsoft Corporation. Med Enerett. C:\Users\Pimms>Attrib \wow S C:\wow C\Users\Pimms>Attrib -s \wow C:\wow CMD viser her at mappen ikke er skrivebeskyttet (se lenger ned da jeg gjorde tilsvarende med en fil), MEN egenskapen til mappen viser at den er skrivebeskyttet. Jeg skjønte forøvrig ikke hva "S" er for noe, men men. Nå prøver jeg å endre \ se attributtene på C:\wow\wow.exe. Slik så CMD vinduet mitt ut: Microsoft Windows [Version 6.0.6001] Copyright © 2006 Microsoft Corporation. Med Enerett. C:\Users\Pimms>attrib \wow\wow.exe A C:\wow\wow.exe C:\Users\Pimms>attrib +r \wow\wow.exe C:\Users\Pimms>attrib \wow\wow.exe A R C:\wow\wow.exe Jeg skjekker via Windows Explorer, og filen gikk fra å ikke være skrivebeskyttet til å være skrivebeskyttet. Nye mapper jeg lager blir automatisk gjort skrivebeskyttet. Jeg skal lurke meg litt rundt på hjelpesiden til Microsoft, men hvis noen har noe informasjon å dele tar jeg det i mot med åpne armer. Jeg vet ikke om dette har noe å si, men har nylig satt sammen PCen for andre gang ettersom jeg måtte bytte kabinett - før byttet var ikke dette noe problem på denne harddisken (problem var derimot på slave harddisken). edit: gjorde CMD-teksten enklere å skille. edit2: Når jeg tenker meg om kan jeg ha satt de forskjellige harddiskene i feil SATA porter på hovedkortet - jeg prøver å endre plasseringen på begge HDD og ser hva som skjer. edit3: ganske som forventet hadde dette ikke en dritt å si, haha Endret 30. juli 2009 av Gneldre Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 Poenget er at Egenskaper i Utforsker ikke kan vise om en mappe er skrivebeskyttet. Når du bare bruker Egenskaper vil det se ut som alle mapper er skrivebeskyttet. Når du ser med attrib at mappen faktisk ikke er skrivebeskyttet, så er det kanskje ikke der problemet ditt ligger? Lenke til kommentar
PerB Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 ... Jeg skjønte forøvrig ikke hva "S" er for noe, men men. ... S står for Systemmappe/Systemfil. Du for en full oversikt over attributtene ved å skrive ATTRIB /? Lenke til kommentar
Gneldre Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 Poenget er at Egenskaper i Utforsker ikke kan vise om en mappe er skrivebeskyttet. Når du bare bruker Egenskaper vil det se ut som alle mapper er skrivebeskyttet. Når du ser med attrib at mappen faktisk ikke er skrivebeskyttet, så er det kanskje ikke der problemet ditt ligger? Det som gjorde at jeg tvilte var at Egenskaper viste at jeg hadde satt skrivebeskyttelse ® på enkeltfiler, men ikke mapper - men det er fullt mulig at du har rett, skal prøve det i praksis nå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå