Gå til innhold

Kun 33 prosent av ikke vestlige innvandrere lever av egen inntekt - På tide å la Regjeringen se på velferdsgodene?

På tide se på velferdsgodene?  

174 stemmer

1. 1. På tide se på velferdsgodene?

• Ja
      99
    • Ja, men bare for innvandrere
      53
    • Nei
      12
    • Vet ikke/ingen formening
      10

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Prøver du å være vrang, bare for å være vrang. Et tips til deg er at ikke alt det motdebatanten sier er feil. Later du som om det er det vil du drite deg ut heftig.

ååå, så hardtslående.

Men ja, du har feil.

Selvfølgelig vet de hva de får. De fleste bedrifter har hatt flere fra norske universiteter og de vet hva som kommer ut av dem og hvor flinke de er. Å vite at man sannsynligvis får noe bra er veldig viktig for norske firmaer fordi det er veldig vanskelig å sparke folk. De vet også at de er kjent med det norske systemet. Dette er flere grunner til at de foretrekker norske arbeidstakere. Du latet som at de ikke eksisterte i stad å sa at de ikke gjorde det av noen grunn. De har grunner og det er sånn over hele verden, altså det er noe de bør forvente.

Det norske systemet er tungrodd, navlebeskuende og lite internasjonalt over seg.

Med staten i spissen som "godt" eksempel.

Sånn...nå har du fått min klare mening om nordmenns syn på utdanning ute i verden, der nordmenn tar Gro H. Brundtland sitt uttrykk til en sannhet.

Hvis jeg hadde spurt deg uavhengig av denne diskusjonen om noen som har studert på NTNU er urretferdig behandlet hvis de havner lengre bak i køen i Frankrike ville du sannsynligvis ha sagt at det var helt greit. Du ville ihvertfall ikke brukt tid på å diskutere det. Dobbeltmoralen din er stygg! Dette har ingenting med at Norge er selvsentrert. Det er sånn over hele verden. Dette har ingenting med rasisme å gjøre og det har ingenting med Norge å gjøre. Det handler bare om at arbeidsgivere henter arbeidskraft fra steder de er kjent med.

Det er ikke sånn i hele verden, flytt litt ut i verden og om du har flyttet litt rundt; åpne opp gluggene. Mange land har helt andre annsettelsesmetoder enn dette landet. Norge er utrolig papirsentrert og nasjonsbasert. Du vil nok få historiene fra ANSA hvis du gidder å skrive til de.

Igjen, lyver du. oppfør deg! Det er masse argumenter her,

Nei, det beste er å hete Ly Dung eller noe lignende. Det er fordi de har et veldig godt rykte i Norge og har en mye bedre arbeidsmoral enn nordmenn. Hvis man tror at grunnen til at somaliere har en veldig lav yrkesdeltakelse er på grunn av rasistiske nordmenn lurer man seg selv. Det handler om den dårlige arbeidsmoralen mange av dem har. Er man ikke ærlig, finner man heller ingen løsning.

Og hvor er eksakt disse argumentene dine?

Dessuten, dannelsen min slår nok din bondske skrivekunnskaper.

Lenke til kommentar
ååå, så hardtslående.

Men ja, du har feil.

Her beviser du hva jeg trodde om deg, du har ikke mye mellom ørene, og med den innstillingen er det ikke rart at du latterligjør deg selv.

Det norske systemet er tungrodd, navlebeskuende og lite internasjonalt over seg.

Med staten i spissen som "godt" eksempel.

Sånn...nå har du fått min klare mening om nordmenns syn på utdanning ute i verden, der nordmenn tar Gro H. Brundtland sitt uttrykk til en sannhet.

Jeg er ingen patriot, men at du hater det norske systemet betyr ikke at arbeidsgivere gjør det. Hvis du misliker Norge, flytt ut.

Det er ikke sånn i hele verden, flytt litt ut i verden og om du har flyttet litt rundt; åpne opp gluggene. Mange land har helt andre annsettelsesmetoder enn dette landet. Norge er utrolig papirsentrert og nasjonsbasert. Du vil nok få historiene fra ANSA hvis du gidder å skrive til de.

Igjen latterligjør du deg selv. Jeg har bodd mye i utlandet og jeg vet godt at i mange land er det veldig vanskelig å få jobb som utlending, spesielt hvis du ikke har utdanning fra landet deres og de ikke snakker engelsk. Hvis jeg tenker å flytte til Frankrike vil jeg ta ihvertfall deler av utdannelsen min i Frankrike, og det vil jeg også forvente av noen som kommer til Norge. Det må også nevnes at inntektsnivået til det landet man har utdanning fra hjelper noe enormt.

Og hvor er eksakt disse argumentene dine?

Dessuten, dannelsen min slår nok din bondske skrivekunnskaper.

Du har tydligvis ingenting bedre å si enn dette. Jeg tror det sier nok om dannelsen din. Vil også nevne at det er imot reglene å kommentere andres skrivegenskaper.

Lenke til kommentar
Her beviser du hva jeg trodde om deg, du har ikke mye mellom ørene, og med den innstillingen er det ikke rart at du latterligjør deg selv.

Ikke sant. Når den Camlon sier så, det jo bare være slik.

Ellers kan jeg faktisk ikke helt forstå at noen måtte tro at man vil ta seg nær av at man eventuelt skulle latterliggjøre seg selv, anonymt og på nett. Det er en psykologisk studie verdig.

Jeg er ingen patriot, men at du hater det norske systemet betyr ikke at arbeidsgivere gjør det.

Nja, jeg hater det du står for, hvis man liker å bruke slike begreper lemfeldig. Men det er en annen sak. For min del kan arbeidsgivere måtte tro at ntnu er verdens beste utdanning, og absolutt alle andre innehar 0 kunnskap. Men det er noe gledelig i min hverdag, utenom at jeg får så mye kjeft fra deg, er at Norge internasjonaliseres litt etter litt.

Hvis du misliker Norge, flytt ut.

Vurdert tanken, men så kommer jeg på at jeg må være fordi jeg heller vil tergre deg.

Egentlig er det været som har satt meg på tanken. Men ellers et perfekt hardtslående argument fra din side. Jeg har ingenting å stille opp mot et slikt utdannet og veltenkt argument.

Igjen latterligjør du deg selv.

Liker det.

Jeg har bodd mye i utlandet og jeg vet godt at i mange land er det veldig vanskelig å få jobb som utlending, spesielt hvis du ikke har utdanning fra landet deres og de ikke snakker engelsk. Hvis jeg tenker å flytte til Frankrike vil jeg ta ihvertfall deler av utdannelsen min i Frankrike, og det vil jeg også forvente av noen som kommer til Norge.

Engelsk i Frankrike?

Nå er jeg ikke den mest frankofile, men det har jeg da iallefall fått med meg at franskmenn, de er ja....litt franske. Men til poenget om å ta deler av utdannelsen i det landet du er i når du allerede er ferdig utdannet....vel...tåpelig. Poenget er dermed sløsing av individet sine og utdanningssystemet sine ressurser.

Det må også nevnes at inntektsnivået til det landet man har utdanning fra hjelper noe enormt.

Huh?

Du har tydligvis ingenting bedre å si enn dette. Jeg tror det sier nok om dannelsen din. Vil også nevne at det er imot reglene å kommentere andres skrivegenskaper.

Nå er vel dette beviset på hvorfor jeg skrev; "du vant", og prøvde dermed å pirre ditt ego med å tilkjennegi deg seieren. Fordi det var ganske så opplagt hvor dette ville gå hen.

Kake?

Dessuten. Reglen om skriveegenskaper er vel heller myntet på kommentering språkfeil, gramatiske feil osv. Hvis du leser setningen en gang til så vil du nok forstå at skriveegenskaper i den setting som jeg skrev har en helt annen funksjon.

Endret av Luftbor
Lenke til kommentar

Selv om vi liker det eller ikke lønner det seg å ha erfaring/utdanning fra det landet en ønsker å jobbe i. Det trenger ikke være rasjonelt begrunnet, men hvem har sagt at verden er rasjonell?

Det finnes sikkert 1000 høyskoler i India som er bedre en høyskolen i Agder, men en velger det en er kjent med fordi da vet en hva en får. En arbeidsgiver gidder ikke å sjekke opp kvaliteten på alle skolene en får søknader fra, men velger enkleste og tryggeste vei. Jeg tror nok du tenker/handler slik også Luftbor hvis du tenker etter i dine valg, det er ikke uten grunn vi har noe som heter merkevarebygging. Hvis du drar til en ukjent plass så setter du pris på å se merkevarer du er kjent med, selv om de lokale merkene kan være mye bedre. Å si seg imot er å kverulere.

Endret av Jens72
Lenke til kommentar
Nja, jeg hater det du står for, hvis man liker å bruke slike begreper lemfeldig. Men det er en annen sak. For min del kan arbeidsgivere måtte tro at ntnu er verdens beste utdanning, og absolutt alle andre innehar 0 kunnskap. Men det er noe gledelig i min hverdag, utenom at jeg får så mye kjeft fra deg, er at Norge internasjonaliseres litt etter litt.

Jeg står for?! jeg bare forteller deg hvordan arbeidsmarkedet er og at man bør forvente at arbeidsmarkedet er slik. Det er ikke sånn at man tror at absolutt alle andre innehar 0 kunnskap, men at man ser skeptisk på f.eks. utdanninger fra India. Det er flere grunner til det, og de er rasjonelle. Det ene er at man vet ikke hvilke som er gode og hvilke som er dårlige. For det andre kjenner de ikke til det norske systemet og selv om de kan mer betyr ikke det at de vil fungere bedre i jobben.

Vurdert tanken, men så kommer jeg på at jeg må være fordi jeg heller vil tergre deg.

Egentlig er det været som har satt meg på tanken. Men ellers et perfekt hardtslående argument fra din side. Jeg har ingenting å stille opp mot et slikt utdannet og veltenkt argument.

Synd at jeg skal flytte ut av Norge snart, fordi jeg er ikke veldig glad i Norge selv. Men jeg mener det virkelig. Hvis du misliker hvordan Norge er sterkt, forstår jeg ikke hvorfor du blir i Norge. Du vil aldri klare å forandre Norge til slik du liker det selv og forandringer kommer til å ta lang tid. Hvorfor drar du ikke til et land som passer deg og dine interesser?

Engelsk i Frankrike?

Nå er jeg ikke den mest frankofile, men det har jeg da iallefall fått med meg at franskmenn, de er ja....litt franske. Men til poenget om å ta deler av utdannelsen i det landet du er i når du allerede er ferdig utdannet....vel...tåpelig. Poenget er dermed sløsing av individet sine og utdanningssystemet sine ressurser.

Det er ikke særlig mye sløsing hvis du tar utdanningen i Frankrike istedenfor å ta den i Norge. For det andre sa jeg at franskmenn ikke snakker engelsk og spesielt i land hvor de ikke snakker engelsk er det lurt å ta utdanningen i det landet.

Huh?

Hvis du har en utdanning fra et i-land vil det hjelp noe enormt og gi deg mye bedre kvalifikasjoner.

Nå er vel dette beviset på hvorfor jeg skrev; "du vant", og prøvde dermed å pirre ditt ego med å tilkjennegi deg seieren. Fordi det var ganske så opplagt hvor dette ville gå hen.

Kake?

Dessuten. Reglen om skriveegenskaper er vel heller myntet på kommentering språkfeil, gramatiske feil osv. Hvis du leser setningen en gang til så vil du nok forstå at skriveegenskaper i den setting som jeg skrev har en helt annen funksjon.

Anyway, hvis du ikke kommenterte språket mitt vet jeg ikke hva du kommenterte.

Lenke til kommentar

Hvorfor kan ikke du finne ut hvilken brus som smaker best av de tusenvis av sorter når du er i utlandet istedet for bare å ta deg en cola da? Det er så jævli mange her som lever i en drømmeverden om hvordan den perfekte rasjonelle verden skulle ha vært. Hvis en skal diskutere utifra det skjønner jeg virkelig ikke hvorfor det er krig i verden. "Men oh shit, når jeg åpner øynene mine og sjekker avisen så er det jo fullt av kriger?"

Endret av Jens72
Lenke til kommentar
Selv om vi liker det eller ikke lønner det seg å ha erfaring/utdanning fra det landet en ønsker å jobbe i. Det trenger ikke være rasjonelt begrunnet, men hvem har sagt at verden er rasjonell?

Har da ikke nektet på at det er slik. Poenget mitt er at det er hinsides rasjonell tankegang. Og det sier ingen verdens ting om utdanningen og kunnskapen en har.

Det finnes sikkert 1000 høyskoler i India som er bedre en høyskolen i Agder, men en velger det en er kjent med fordi da vet en hva en får. En arbeidsgiver gidder ikke å sjekke opp kvaliteten på alle skolene en får søknader fra, men velger enkleste og tryggeste vei. Jeg tror nok du tenker/handler slik også Luftbor hvis du tenker etter i dine valg, det er ikke uten grunn vi har noe som heter merkevarebygging. Hvis du drar til en ukjent plass så setter du pris på å se merkevarer du er kjent med, selv om de lokale merkene kan være mye bedre. Å si seg imot er å kverulere.

Kanskje snarte begynne å lese det jeg skriver før du øser ut av visdommen din. Merkevarebygging til tross.

Lenke til kommentar
Det er ikke særlig mye sløsing hvis du tar utdanningen i Frankrike istedenfor å ta den i Norge. For det andre sa jeg at franskmenn ikke snakker engelsk og spesielt i land hvor de ikke snakker engelsk er det lurt å ta utdanningen i det landet.

Selvsagt er det sløsing av ressurser. Hvis du har utdanning X, og du må ta på nytt utdanning eller deler av denne i et annet land kun fordi man lider av en irrasjonel frykt for et eller annet så er det sløsing av individet sine ressurser, ved at det fratar tid der denne kunne bedrevet med verdibringende arbeid, og ved at denne personen tar opp utdanningsressurser i gitte land som kunne vært brukt til å utdanne en ny person.

Hvis du har en utdanning fra et i-land vil det hjelp noe enormt og gi deg mye bedre kvalifikasjoner.

Det vil ikke gi deg bedre kvalifikasjoner. Det er ens faglige kunnskaper som bestemmer. Det eneste det gir en er en psykologisk overtak på andre med samme utdanning fordi det har gått x antall genier på skolen, og ergo må man selv også være geni.....

Herlig.

Og nokså uintressant for den aktuelle kandidatens virklige kunnskap.

Anyway, hvis du ikke kommenterte språket mitt vet jeg ikke hva du kommenterte.

Hva er dannelse når man står oppe i en situasjon der man mistenker at man ikke tar poenget?

Man spør istedenfor å lire av seg bondske setninger.

Hint nok?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hvorfor kan ikke du finne ut hvilken brus som smaker best av de tusenvis av sorter når du er i utlandet istedet for bare å ta deg en cola da? Det er så jævli mange her som lever i en drømmeverden om hvordan den perfekte rasjonelle verden skulle ha vært. Hvis en skal diskutere utifra det skjønner jeg virkelig ikke hvorfor det er krig i verden. "Men oh shit, når jeg åpner øynene mine og sjekker avisen så er det jo fullt av kriger?"

Cola er vel blant de mest populære drikker i verden, så du har en rasjonell grunn til å velge den. Om ikke cola er tilgjengelig, kan du undersøke hvilke drikker flest andre mennesker liker, i stedet for å prøvedrikke hver enkelt.'

På samme måte ville det være svært ineffektivt å ansette én fra hvert universitet i verden for å undersøke hvilket som er best. Det finnes internasjonale rankinger for universiteter, det skulle ikke være umulig å finne ut om et spesifikt indisk universitet er mer anerkjent enn en høyskole i Agder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...