Gå til innhold

Kun 33 prosent av ikke vestlige innvandrere lever av egen inntekt - På tide å la Regjeringen se på velferdsgodene?

På tide se på velferdsgodene?  

174 stemmer

1. 1. På tide se på velferdsgodene?

• Ja
      99
    • Ja, men bare for innvandrere
      53
    • Nei
      12
    • Vet ikke/ingen formening
      10

Anbefalte innlegg

Dette er galt. Det er dokumentert at innvandrere blir diskriminert på arbeidsmarkedet; de har IKKE like store muligheter som oss andre. I hvor stor grad dette gjelder, skal jeg ikke uttale meg om akkurat nå.

Når det er så veldig mange ikke-vestlige innvandrere som ikke har egen intekt, så er det noe som skurrer ved den nevnte "dokumentasjonen"

Det virker nesten som om denne "dokumentasjonen" er bestilt av folk som er interessert i å opprettholde myten om at ikke-vestlige innvandrre blir diskriminert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette er galt. Det er dokumentert at innvandrere blir diskriminert på arbeidsmarkedet; de har IKKE like store muligheter som oss andre. I hvor stor grad dette gjelder, skal jeg ikke uttale meg om akkurat nå.

Men da må vi se på grunnlaget. Er grunnlaget fordi de er innvandrere, eller er grunnlaget fordi de ikke har kvalifikasjoner og kan språket? Dette er vesentlige faktorer. Som uttalt tidligere kan man ikke forvente å få en jobb med manglede kvalifikasjoner ol. Det kan ikke i nordmenn og det kan vitterlig ikke innvandrerne heller, enn om regjeringen gjør alt for at de skal kvoteres inn, noe jeg forøving er kraftig imot, da dette er forskjellbehandling og på grensen til rasisme mot oss nordmenn.

:)

Lenke til kommentar
Det at innvandrere ikke kan få jobb er bare fjas, de har like stor mulighet som oss andre.

Hvis det var slik, hvorfor er noen innvandrergrupper bedre enn nordmenn på yrkesdeltakelse. Dette handler om at nordmenn har dårlig inntrykk av f.eks. Somaliere, men hvordan har de fått et dårlig inntrykk av somaliere og ikke andre grupper? Slike spørsmål tenker ikke venstresiden på og dermed forstår de ikke at man kan ikke løse problemet med å kvotere inn innvandre, fordi problemet bunner i arbeidsmoralen til somaliere, ikke til rasismen til arbeidsgivere.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Hvis det var slik, hvorfor er noen innvandrergrupper bedre enn nordmenn på yrkesdeltakelse. Dette handler om at nordmenn har dårlig inntrykk av f.eks. Somaliere, men hvordan har de fått et dårlig inntrykk av somaliere og ikke andre grupper? Slike spørsmål tenker ikke venstresiden på og dermed forstår de ikke at man kan ikke løse problemet med å kvotere inn innvandre, fordi problemet bunner i arbeidsmoralen til somaliere, ikke til rasismen til arbeidsgivere.

Det finnes ikke noe enten eller i dette spørsmålet.

Uansett stiller innvandrere med et lite handikap, det er rett og slett menneskelig i den forstand at man tager det man kjenner best. Litt som å utdanne seg på Indias tekniske toppuniversitet (som er ufattelig bra), men som en norsk leder sikkert vil fnyse av, siden det ikke er NTNU.

Og det vil alltid lønne seg å hete Ola Jonsen. Ingen tvil.

Lenke til kommentar

Det finnes ikke noe enten eller i dette spørsmålet.

Uansett stiller innvandrere med et lite handikap, det er rett og slett menneskelig i den forstand at man tager det man kjenner best. Litt som å utdanne seg på Indias tekniske toppuniversitet (som er ufattelig bra), men som en norsk leder sikkert vil fnyse av, siden det ikke er NTNU.

Og det vil alltid lønne seg å hete Ola Jonsen. Ingen tvil.

At et utenlandsk universitet ikke har like bra rangering for norske bedrifter er noe man bør ta som en selvfølge. Ønsker man å jobbe i USA velger man å ta f.eks. masteren i USA, skal man jobbe i Frankrike tar man graden sin på et fransk universitet. Kommer man til Norge med bare utenlandsk grad er det en selvfølge at man tar noen emner i Norge.

Nei, det beste er å hete Ly Dung eller noe lignende. Det er fordi de har et veldig godt rykte i Norge og har en mye bedre arbeidsmoral enn nordmenn. Hvis man tror at grunnen til at somaliere har en veldig lav yrkesdeltakelse er på grunn av rasistiske nordmenn lurer man seg selv. Det handler om den dårlige arbeidsmoralen mange av dem har. Er man ikke ærlig, finner man heller ingen løsning.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
At et utenlandsk universitet ikke har like bra rangering for norske bedrifter er noe man bør ta som en selvfølge. Ønsker man å jobbe i USA velger man å ta f.eks. masteren i USA, skal man jobbe i Frankrike tar man graden sin på et fransk universitet. Kommer man til Norge med bare utenlandsk grad er det en selvfølge at man tar noen emner i Norge.

Jaha?

Utdanner man seg på Delft i Nederland så tviler jeg på at det er noe særlig mer man kan lære på NTNU!

Å tro at man ikke kan sitt fag fordi man ikke har studert i det respektive land er tåpelig og det er ingen rasjonell forklaring bak en slik tanke.

Nei, det beste er å hete Ly Dung eller noe lignende. Det er fordi de har et veldig godt rykte i Norge og har en mye bedre arbeidsmoral enn nordmenn. Hvis man tror at grunnen til at somaliere har en veldig lav yrkesdeltakelse er på grunn av rasistiske nordmenn lurer man seg selv. Det handler om den dårlige arbeidsmoralen mange av dem har. Er man ikke ærlig, finner man heller ingen løsning.

Deg om det.

Lenke til kommentar
Jaha?

Utdanner man seg på Delft i Nederland så tviler jeg på at det er noe særlig mer man kan lære på NTNU!

Å tro at man ikke kan sitt fag fordi man ikke har studert i det respektive land er tåpelig og det er ingen rasjonell forklaring bak en slik tanke.

Det har ingenting å si. Det er sånn det er over hele verden og det har ingenting med rasisme å gjøre. Det er absolutt noe de bør ha forventet, og du må huske på at arbeidsgivere vet hva de får fra NTNU, men det vet de ikke fra andre steder. Altså, det du kommer med er en ren løgn.

Du klager ikke når det skjer med nordmenn utenfor Norge (de burde ha visst bedre), men når det skjer med innvandre som kommer hit da bryr du deg plutselig. Dobbeltmoral?

Deg om det.
Slipper opp for argumenter? Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Det har ingenting å si. Det er sånn det er over hele verden og det har ingenting med rasisme å gjøre. Det er absolutt noe de bør ha forventet, og du må huske på at arbeidsgivere vet hva de får fra NTNU, men det vet de ikke fra andre steder. Altså, det du kommer med er en ren løgn.

De vet ikke hva de får. De antar at man vet. Tross alt er det ikke NTNU sin databank som ligger i hjernen til studenten og den nå arbeidssøkende. Så jeg holder fremdeles på min påstand at skulle man være så heldig å ha tatt sin utdanning på Delft eller ETH Zurich så er det bare bortkastet å traske på f.eks NTNU.

Du klager ikke når det skjer med nordmenn utenfor Norge (de burde ha visst bedre), men når det skjer med innvandre som kommer hit da bryr du deg plutselig. Dobbeltmoral?

huh??

Hva vet du om hva jeg synes om nordmenn som søker jobb i utlandet?

Nå er jeg i dette landet da. Men det er noen kulturelle forskjeller i forhold til Norge og utlandet. Norge er på godt og vondt veldig selvsentrert. Slik er det også internt i dette landet. Spesielt NTNU vs andre tekniske utdanninger.

Slipper opp for argumenter?

Ingen vits å argumentere mot ingen argumenter.

Så det var heller for å slippe noe fremtidig teit ordveksling.

La oss si at du vant.

Endret av Luftbor
Lenke til kommentar
De vet ikke hva de får. De antar at man vet. Tross alt er det ikke NTNU sin databank som ligger i hjernen til studenten og den nå arbeidssøkende. Så jeg holder fremdeles på min påstand at skulle man være så heldig å ha tatt sin utdanning på Delft eller ETH Zurich så er det bare bortkastet å traske på f.eks NTNU.

Prøver du å være vrang, bare for å være vrang. Et tips til deg er at ikke alt det motdebatanten sier er feil. Later du som om det er det vil du drite deg ut heftig.

Selvfølgelig vet de hva de får. De fleste bedrifter har hatt flere fra norske universiteter og de vet hva som kommer ut av dem og hvor flinke de er. Å vite at man sannsynligvis får noe bra er veldig viktig for norske firmaer fordi det er veldig vanskelig å sparke folk. De vet også at de er kjent med det norske systemet. Dette er flere grunner til at de foretrekker norske arbeidstakere. Du latet som at de ikke eksisterte i stad å sa at de ikke gjorde det av noen grunn. De har grunner og det er sånn over hele verden, altså det er noe de bør forvente.

huh??

Hva vet du om hva jeg synes om nordmenn som søker jobb i utlandet?

Nå er jeg i dette landet da. Men det er noen kulturelle forskjeller i forhold til Norge og utlandet. Norge er på godt og vondt veldig selvsentrert. Slik er det også internt i dette landet. Spesielt NTNU vs andre tekniske utdanninger.

Hvis jeg hadde spurt deg uavhengig av denne diskusjonen om noen som har studert på NTNU er urretferdig behandlet hvis de havner lengre bak i køen i Frankrike ville du sannsynligvis ha sagt at det var helt greit. Du ville ihvertfall ikke brukt tid på å diskutere det. Dobbeltmoralen din er stygg! Dette har ingenting med at Norge er selvsentrert. Det er sånn over hele verden. Dette har ingenting med rasisme å gjøre og det har ingenting med Norge å gjøre. Det handler bare om at arbeidsgivere henter arbeidskraft fra steder de er kjent med.

Ingen vits å argumentere mot ingen argumenter.

Så det var heller for å slippe noe fremtidig teit ordveksling.

La oss si at du vant.

Igjen, lyver du. oppfør deg! Det er masse argumenter her,

Lenke til kommentar

Hvorvidt det er et rasjonelt grunnlag for a diskriminere innvandrere, er irrelevant for hva jeg svarte på. Enkelte innvandrergrupper blir diskriminert på arbeidsmarkedet, med grunnlag i deres etnisitet. Det er et faktum. En person fra en slik gruppe har mindre sjanser enn en nordmann med samme kvalifikasjoner, for å få jobb. Kanskje dette gagner bedriften i lengden, kanskje ikke, men det er uansett diskrimerende for enkeltpersoner.

Lenke til kommentar
En person fra en slik gruppe har mindre sjanser enn en nordmann med samme kvalifikasjoner

Jeg går ut fra at det er faglige kvalifikasjoner du mener. Men om en innvandrer har like gode kvalifikasjoner som en etnisk nordmann, så trenger det likevel ikke ha noe med diskriminering å gjøre om den etniske nordmannen blir foretrukket fremfor innvandreren.

For det er mange andre ting som også må vurderes her.

Lenke til kommentar

Hvorvidt det er et rasjonelt grunnlag for a diskriminere innvandrere, er irrelevant for hva jeg svarte på. Enkelte innvandrergrupper blir diskriminert på arbeidsmarkedet, med grunnlag i deres etnisitet. Det er et faktum. En person fra en slik gruppe har mindre sjanser enn en nordmann med samme kvalifikasjoner, for å få jobb. Kanskje dette gagner bedriften i lengden, kanskje ikke, men det er uansett diskrimerende for enkeltpersoner.

Ja, men du forstår poenget. Dette handler ikke om raismen til arbeidsgivere, men at arbeidsgivere har et rasjonelt dårlig inntrykk av noen innvandrergrupper. Hvis vi går ut ifra dette prinsippet forstår vi at det går ikke ann å fjerne denne diskrimineringen så lenge arbeidsmoralen til de gruppene ikke er veldig gode.

Da må man bruke andre metoder. Et av problemene er at det er ufattelig vanskelig å sparke folk i Norge og det er nesten umulig å drive med midertidlige ansatte eller bonusordninger og igjennom et intervju vil man ikke få vite nok om personen. Dette vil bety at de må gå utifra det de vet. Den andre metoden er å øke arbeidsmoralen til noen innvandrergrupper.

Lenke til kommentar

Kan fortelle at jeg har jobbet et sted hvor flertallet var RV eller SV og det var ikke måte på hvor negative de var til diskriminering på arbeidsplassen. De fikk et tilbud om å få "utplassert" en muslimsk innvandrer via at spesialprogram på Arbeidskontoret hvor han nesten ikke ville koste noe. Det ikke måte til hvor positive alle var for dette.

Så kom vedkommende og brøt nesten alt av skrevne og uskrevne regler og misbrukte alt av utstyr og ordninger som fantes. Han hadde ingen interesse for å jobbe, men for å gjøre det han ville og ta alt han kunne. Det var et par personer på jobben som ble sykemeldte og benektet at det var noe problem, men resten ville etter noen dager ha vedkommende ut så raskt som mulig. Og det var ikke så lett.

Etter at de endelig ble kvitt vedkommende ble det ikke diskutert mere om innvandrere som ikke kom seg inn på arbeidsmarkedet. Temaet er visst tabu der fremdeles mange år senere.

Lenke til kommentar
Temaet er visst tabu der fremdeles mange år senere.

Det minner meg litt om hvordan det er her på forumet. Med en gang en får fakta og statistikk på bordet blir sannheten for vanskelig å svelge. "Alle" vet problemet men en skal bortforklare det i stedet med alle mulige sære unntak. Da er det enklere å trekke det ut i stillhet i stedet for å svelge i seg kamelen.

Lenke til kommentar
Temaet er visst tabu der fremdeles mange år senere.

Det minner meg litt om hvordan det er her på forumet. Med en gang en får fakta og statistikk på bordet blir sannheten for vanskelig å svelge. "Alle" vet problemet men en skal bortforklare det i stedet med alle mulige sære unntak. Da er det enklere å trekke det ut i stillhet i stedet for å svelge i seg kamelen.

Her på forumet? Konformiteten gjennomsyrer det norske samfunnet så ettertraktelig at vi har åpen, institusjonalisert, korrupsjon. Hvem tør vel åpne kjeften og kritisere bistands-, asyl- eller miljøindustriene her i landet? Jfr. Steinar Lem.

Edit: brukte '-' helt feil..

Endret av Frank2004
Lenke til kommentar
Kan fortelle at jeg har jobbet et sted hvor flertallet var RV eller SV og det var ikke måte på hvor negative de var til diskriminering på arbeidsplassen. De fikk et tilbud om å få "utplassert" en muslimsk innvandrer via at spesialprogram på Arbeidskontoret hvor han nesten ikke ville koste noe. Det ikke måte til hvor positive alle var for dette.

Latterlig gjeng. De er mot diskriminering og så velger de å diskriminere selv. Minner meg om kjønnskvotering i bedriftsstyrer.

Lenke til kommentar

Tror folk tenker litt galt pa saken hvis de tror at alle som får trygd må være helt fysisk eller mentalt i ustand til å ha jobb.

Det er faktisk mange som er helt vanlige folk, men diagnosert med depresjon eller angst eller lignende, som er ute å fester i helgene og drar ut med venner pa dagen, samtidig som de er på trygd.

Det er faktisk MANGE som er "helt normale" som får trygd for å kunne hente seg inn og ta en pause men som ja fysisk sett sikkert kunne ha jobbet.

Det er som er problemet er at folk er mer kompliserte enn som så.

Det er ikke slik at enten så kan man jobbe, eller så kan man ikke jobbe.

Særlig i mentale diagnoser så går det veldig opp og ned hvordan formen er, og dette er noe leger og ansatte tar hensyn til, og dermed man kan få trygd mens man er normal.

Hvis man er i behandling for mental sykdommer så er det ganske stort press på at pasienten skal kunne helbredes og komme ut i arbeid, men i de fleste tilfeller er det snakk om en totalforandring av hele livsstilen. Noe som tar tid.

Lenke til kommentar

Coax - svar på det du sa:

Så innlegget ditt og følte at jeg bare måtte sende deg en melding. Lenge siden jeg har hørt noe så idotisk. Så du mener at de som ikke "orker" å jobbe ikke trenger å jobbe? alle på bidra i samfunnet vårt må du skjønne, og folk som ikke føler seg oppegående nok til å jobbe er svake og trekker samfunnet til grunns. Vi må tvinge folk til arbeid. de som er mentalt eller fysisk skadet burde ikke trenge å gå på jobb, men for at vi skal opptreholde det betyr det at vi som teknisk sett kan jobb MÅ jobbe!, men derimot de som kan være ute og feste hele dagen men klarer ikke å gå på jobb dagen etter er snyltere av samfunnet vårt.

De ødelegger for alle oss andre. Hvis du virkelig mener at folk skal velge om de skal på jobb eller ikke så sier du at vi skal begå de samme feilen som kommunistene gjorde. At alle ender opp på sofaen og ingen vil ta ansvar å jobbe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...