Gå til innhold

Kun 33 prosent av ikke vestlige innvandrere lever av egen inntekt - På tide å la Regjeringen se på velferdsgodene?

På tide se på velferdsgodene?  

174 stemmer

1. 1. På tide se på velferdsgodene?

• Ja
      99
    • Ja, men bare for innvandrere
      53
    • Nei
      12
    • Vet ikke/ingen formening
      10

Anbefalte innlegg

Om det endå eksisterar ein slik dra-ned-snittet effekt kan den vere relativt liten. Det unøyaktige 200k overslaget mitt på ikkje-vestleg populasjon, er fortsatt berre 200k av 4,5 million. Altså 2/45 delar. Uten å rekne noko vidare på det, trur eg landsgjennomsnittet ville halde seg innan ein avviksmargin på ca. tre prosentpoeng.

I Norge er det 172 tusen fra muslimske land. Da teller amn ikke muslimer fra Tjetjenia, Dagestan, Etiopia, Kenya, Kina, osv. Det er vel ca. 180 tusen muslimer i norge, altså 3.7% av befolkningen. Hvis 25% av muslimer jobber og 51% av nordmenn jobber vil muslimer dra ned snittet veldig. Muslimer er en netto kostnad på 30-40 milliarder. De både bidrar mindre og får mer av det offentlige.

Hvis antall muslimer sulle øke til 20% (som er svært sannsynlig) vil norge sannsynligvis måtte se seg tvingt til å legge ned folketrygden.

25/100 av 4% vs. 50/100 av 4%. Då forandrar det berre 1% på landsgjennomsnitt. Eigentleg er det 33/100 av 4%, men eg kjenner meg litt giddalaus når forskjellane til slutt er på under ein prosent.

Eg trur og vi ville sjå ei stigning forandring i sysselsettingsraten til norske muslimar, om 20% av landet var muslimsk. Førstegenerasjon ifrå Somalia har eit langt dårlegare nivå på utdanninga, enn det dei ønskjer at den andre generasjonen skal ha. Eit stort fleirtal av somaliarar her i landet trekk fram utdanning som noko av det viktigaste gode staten gjev og vi ser ein schizofren utvikling i korleis norsk-somalisk utdanningsnivå. (Kva gjer NHO, den dagen den typiske arbeidsledige ingeniør med laud, her i landet er norsk-somaliarane og andre sjokoladebrune? "Venstrevridde" ansettelsesprosedyrer kan komme ifrå uventa hold. )

Elles ser eg det som usannsynleg at 20% av landet blir muslimsk. "Vestlege" Balkan er over og Tsjetsjenia dormer. Irak ser ut til å gli inn i ein rolegare fase mellom shia og sunni. Barneflyktningar(?) ifrå Afghanistan får ikkje noko ved dørene ifrå UD. (Og dette eit UD underlagt ei Stoltenbergregjering. ) Innvandrarane sine fødslar glir gradvis over mot 1,8 barn, etterkvart som ungdommen tek utdanning.

Og for å gjere ei lang historie kort: dei fylka der ein føder flest barn etter folketalet, er gjerne der ein har billege tomteprisar. Både innvandrarar og nordmenn som bur i dei større byane, finn fort ut at huset dei bur i har avgrensa med plass for store kull med unga.

Endret av blackcurrant
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
"Correlation does not imply causation"

http://en.wikipedia.org/wiki/Correlation_d...imply_causation

Så med andre ord så er det at to statistikker passer sammen ikke et bevis for at den ene er årsaken til den andre.

Veldig viktig poeng Pivotal kommer med her, virker som mange her ikke er klar over dette!

Disse faktorene kan påvirke statistikken:

- innvandrere har lavere utdanningsnivå

- snakker kanskje ikke flytende norsk (hvertfall ikke første 5 årene?)

- medbrakt kultur som ikke fungerer like godt som i hjemlandet

- har flere barn enn nordmenn, dermed færre andel arbeidsdyktige (hva sier statistikken?), og flere hjemmeværende

Noen innvandrere er påvirket av alle disse faktorene, noen av noen faktorere og andre av ingen av disse. Statistikken samler alle under en paraply og gir et udifferensiert bilde.

Kort og godt tror jeg lavere arbeidsdeltakelse blant ikke-vestlige først og fremst kommer av lavere sosioøkonomisk status, noe som ikke nødvendigvis er et resultat av at de har en "drittkultur" eller "dårlig religion". Det finnes mange etniske nordmenn som har lav sosioøkonomisk status og "snylter" på trygd, men det er større andel av disse hos ikke-vestlige innvandrere. Det er ikke vanskelig å forstå når man tar i betraktning den situasjon innvandrerne kan komme fra (fattigdom, krig ol.). Det er så lett så lett å attribuere problemene til deres personlighet, når de som oftest best kan forklares ut i fra situasjon.

Endret av DuTTZi
Lenke til kommentar

Det jeg ikke skjønner er hvorfor vi ikke kan ta inn flere personer som vi vet av erfaring vil bidra godt i samfunnet. Det er nok av folk i verden med høy utdanning, gode språkkunnskaper, arbeidende ektefelle osv. som vil til Norge. Ikke bare har vi mange i et land som Spania med høy arbeidsløshet, men også mange rundt omkring i den tredje verden som vi vet med høy sannsynlighet vil gjøre det mye bedre enn dagens gjennomsnittinnvandrer. Jeg snakker her om arbeidsinnvandring, ikke asylstrømmen som det forøvreig bør gjøres mye med også. Og ja jeg snakker om ikke-vestlige innvandrere fordi alle er mer eller mindre for vestlig innvandring hvis noen skulle jukse med tallene igjen.

Hvorfor må vi ta inn så mange som vi vet av erfaring vil gjøre det dårlig i samfunnet og i tillegg ta jobben med å prøve å finne faktorer for det? Vi lurer jo bare oss selv med denne debatten. Vi har arebidsinnvandring for arbeidet sin skyld, ikke hvorvidt vi skal hjelpe opersonen til et bedre liv eller ikke. En nordmann får ikke arbeidsvisum til USA på bakgrunn av at han er en analfabet som trenger jobb og et bedre liv. Det kan sies å være nobelt gjort å gjøre dette men da må en ihvertfall være ærlige om at vi har "stønads"innvandring og ikke arbeidsinnvandring. Så kan det diskuteres hvor nobelt det er å la det gå ut over alle som allerede bor her med høyere kriminalitet og høyere skatt som følge av økte stønadsutbetalinger, samt at vi også sender mange andre i verden bakover i køen som ønsker å komme hit.

Jeg skjønner ikke denne diskusjon om at vi må se på faktorer og bla bla bla. Hvis vi vil ha arbeidsinnvandring er det fullt av mennesker klare til å komme hit på dagen som av erfaring vil gjøre det til og med bedre enn gjennomsnittsnordmannen. Og som en bonus får vi frigjort alle disse menneskene som skal utrede og diskutere hvilke og hva faktorer som gjør at innvandrere jobber mindre og mottar mer, og sende de ut i en jobb som gir verdiskapning i Norge.

Endret av Jens72
Lenke til kommentar

Hvorfor skal jeg det bare fordi jeg setter spørsmålsetgn ved fundamentet for denne debatten? Det virker så utrolig sneversynt å kaste ut en slik kommentar bare fordi en ikke har annet å svare med, men forhåpentligvis så startet jeg en tankeprosees hos deg rundt dette temaet.

Hvorfor kan ikke folk stille kritiske spørsmål uten å bli kastet ut i et perifert parti? Beklager, men jeg synes dette minner om maktarroganse på linje med historiske styresett.

Endret av Jens72
Lenke til kommentar

Norge tar da inn mange med høyere utdanning, men utdanning har ingenting å si uten jobb. Jeg kjenner selv to stykker som kom til Norge for noen år siden, begge med meget utdanning. Begge snakker brukbar norsk og god engelsk, han ene snakker også flytene fransk og tysk. En av de jobber som postbud, mens han andre er arbeidsledig.

Jeg er klar over at anekdotiske bevis så og si er verdiløse, men jeg prøver å illustruere at selv de du, Jens72, mener kan bidra til samfunnet kan bli en del av statistikken. Hvis jeg må levere post, vaske eller gå arbeidsledig etter endt utdanning rømmer jeg landet, og jeg er etnisk norsk. Jeg skjønner virkelig ikke hvordan de to nevnte, eller andre i samme situasjon, holder ut.

Lenke til kommentar

Hvis vi tar inn flere av dine kompiser vil det å være innvandrer bli et mye mer positivt ladet ord. Det å innvandre burde være et kjempepositivt ord da det viser at en person har interesse for landet, ikke slik det er idag hvor det er mye økonomi inne i bildet.

Grunnen til at dine kompiser har det som de har tror jeg er mye pga. stigmatiseringen som følger når en ser på statistikken for arbeid og kriminalitet. Derfor mener jeg at over lengre tid med arbeidsinnvandrere som har god utdanning og gode språkkunnskaper osv. så vil dette bedre seg, og hvorfor er det i det hele tatt et argument å ta inn "dårlige arbeidere" slik det er idag. Jeg kjenner mange innvandrere samt utenlandske venner med høy utdanning som er drittlei hvordan Norge driver stønadsinnvandring. Fordi dette ødelegger ordet innvandrer da vi tar inn mange som ikke vil bidra mye og som gjør arbeidsgivere skeptiske til de som vil bidra, samt at det setter andre mennesker som vil komme hit enda lenger bak i køen.

En må starte i riktig ende og se på "materialet" en tar inn før en skal finne feil i systemet.

Og angående det med å levere post, vaske osv: Jeg synes det er utrolig synd at folk har et så negativt forhold til slikt arbeid fordi det er meget viktige arbeidsoppgaver i samfunnet. Jeg skjønner godt at folk idag ikke vil ha slike jobber, men det har mye med den sosiale statusen å gjøre også. Jeg tenker ikke på at folk med utdanning er mot slike jobber pga. stimuli for sitt utdanningsområde, men at folk flest ikke anser slike jobber som "gode nok" jobber.

Endret av Jens72
Lenke til kommentar
@Anonymfyr:

Interessant observasjon. Hr du noe mer håndfaste bevis utover den tredje løgnen etter hvit og svart?

Kan du si meg hva som er løyn?

Statistikk.
Mener du at SSB lyver. Interesant. Kan du dokumentere hva som er galt med statistikke nsom viser at muslimer jobber minst uansett?

"There are three kinds of lies: lies, damned lies, and statistics." -- Mark Twain

"Lies, damned lies" blir ofte oversatt med svart og hvit løgn. Ingen som kjenner utsagnet? :ohmy:

Det er rimelig enkelt å misbruke statistikk. Lettere enn bruke det rett kan virke som. Vilkårlig plukk av data fra SSB som passer med en idé man allerede har er ikke noe jeg vil kalle bevis.

Du kan gjerne si at det ikke er bevis på visse ting. Det beviser at alle muslimske land blir slått av alle ikke-muslimske og at muslimer jobber minst uansett.

Så ja du må nok nesten bare dokumentere hva som er løyn. Foreløpig er det du som lyver her inne.

Lenke til kommentar
Og angående det med å levere post, vaske osv: Jeg synes det er utrolig synd at folk har et så negativt forhold til slikt arbeid fordi det er meget viktige arbeidsoppgaver i samfunnet. Jeg skjønner godt at folk idag ikke vil ha slike jobber, men det har mye med den sosiale statusen å gjøre også. Jeg tenker ikke på at folk med utdanning er mot slike jobber pga. stimuli for sitt utdanningsområde, men at folk flest ikke anser slike jobber som "gode nok" jobber.

Kanskje lønnen ikke står i stil til utdannelsen?

Lenke til kommentar

I Norge er det ikke store lønnsforskjeller (i forhold til de uten utdanning ) innenfor mange utdanningsfelt slik som f.eks. politi, sosionom, lærer etc, så jeg vil tro at det er mer enn lønn inne i bildet. Om utdanning skal forskyve tilbud og etterspørselskurven i samfunnet ved at det konsekvent skal lønne seg er en annen sak. Det er også viktig å ha en jobb en trives i og som er utfordrende i forhold til utdanningsområdet sitt.

Uansett så snakker vi her om folk uten sepsiell utdanning fordi det er jo grunnlaget i diskusjonen, at vi tar inn folk som er dårlig kvalifisert arbeidskraft i det norske arbeidsliv.

Det med at alle jobber i Norge bør bli møtt med respekt er en generell betraktning av arbeidslivet, da jeg synes det er synd at det skal være a- og b-jobber hvor nordmenn føler seg for gode til å inneha visse type jobber.

Lenke til kommentar

Ser mange slaver som er konstant i krig med hverandre om meningsløs debatt. Ser også direkte bevisste angrep på muslimske land og påståelse om at alle muslimer er syndebukker for norske problemer bla bla bla.

At så få (33 %) av ikke-vestlige er i arbeid betyr jo så klart at norske arbeidsgivere rett og slett ikke vil gi dem arbeid... lolz. Har lest mange avis artikler, reportasjer der en som ikke heter Ola Normann ikke engang blir kalt til jobb intervju, selv om han har alle kvalikasjoner for arbeid.

Løsning blir til slutt sosialhjelps turer og tryg.

Så komme SSB med sin ferske statistikk og beskylder muslimer for å være sløve og kunnskapsløse. Maken til uvitenhet!

Lenke til kommentar
Det er bare logisk at de blir "diskriminert" mot i jobbsammenheng, dette er Norge og her snakker vi norsk, pluss at vi trenger kvalifisert arbeidskraft, smak litt på det ordet, kvalifisert.

Ja det er jo det latterligste jeg har hørt. Det finnes utrolig mange ufaglærte norske arbeidere. Så da er argumentet ditt at forskjellen på ufaglærte norske og ufaglærte innvandrere er at de er innvandrere, og at det bør ha noe å si.

Ironisk at AP-folk kan gå ut og kalle andre for 'populister'. Se bare på hvordan de trenerer upopulære beslutninger til etter valget. Datalagringsdirektivet og oljeleting utenfor kysten, f.eks..

hear hear. Både AP og Fremskrittspartiet spiller på at de aller fleste nordmenn er idioter (idioter som i den originale betydningen av ordet: person uten politisk innsikt).

Det er lett for innvandrere å få trygd.

Ja det er jo det latterligste.. nest latterligste jeg har hørt.

Det lønner seg dessverre ikke å jobbe her til lands. Med dagens skatteavgifter får man nesten mer av å leve på sosialen enn å være ute i arbeid.

Ingen kommentar. Ser at folk har kommentert denne før.

Nå som jeg er ferdig med å gjøre narr av dårlige argumenter vil jeg si at det er mange bra her også, på begge side. Jeg tror nok det er litt av hvert egentlig; det finnes klart de som utnytter systemet (men det vil jeg si det er en del nordmenn som gjør også), men det finnes nok en hel del som ønsker arbeid men som ikke klarer å få det. Nettopp på grunn av denne nye fremmedfrykten som blomstrer opp.

Arbeid for kompetente mennesker burde vært en rettighet. En rettighet som ikke er avgrenset av nasjonalitet og kultur. Etter alle som ønsker jobb hadde fått jobb, kunne vi sett hvilke mennesker som egentlig "utnytter" systemet. Men siden arbeiderpartiet har slengt seg på muslimer-er-teite-se-så-mange-stemmer-vi-sanker-ideologien er det nok ikke noe håp for den tanken.

Jeg syns at de som er i arbeid skal hjelpe de som av en eller annen grunn ikke er i arbeid. Det er systemet i dag og det bør være systemet vi fortsetter med.

Lenke til kommentar
Norge tar da inn mange med høyere utdanning, men utdanning har ingenting å si uten jobb. Jeg kjenner selv to stykker som kom til Norge for noen år siden, begge med meget utdanning. Begge snakker brukbar norsk og god engelsk, han ene snakker også flytene fransk og tysk. En av de jobber som postbud, mens han andre er arbeidsledig.

Vi bør kanskje spørre oss hvorfor disse med høyere utdanning flytter hit uten å skaffe seg en jobb først. Og om vi tjener noe på fri flyt av folk som dette.

Argumentasjonen om at vi trenger arbeidsinnvandring er ihvertfall helt på trynet slik det fungerer i dag. Noen tjener helt sikkert gode penger på innvandringen, men nettoverdien for samfunnet er nok negativ.

Endret av Frank2004
Lenke til kommentar
Det at innvandrere ikke kan få jobb er bare fjas, de har like stor mulighet som oss andre. De blir tom. kvotert inn, så det er bare en sovepute som ikke eksisterer.

:)

Tull og fantasi. Dine påstander er imot virkeligheten. Bevis fra virkelige hendelser at det faktisk er mulig?!

Lenke til kommentar

Hva skal bevises? At innvandrerne ikke jobber? Jeg synes det er merkelig i slike debatter hvordan mange prøver desperat å ikke tillegge innvandrerne selv noe ansvar for egen situasjon. Man har selv ansvar for å skaffe seg en selvstendig jobb og tjene egne penger. Det er ikke vår oppgave som nasjon å tilrettelegge for enhver lat innvandrer skal leve som en konge. Våre trygdeordninger er til for de som trenger det og mange ganger har disse betalt skatt igjennom et langt liv og får således kun litt tilbake for alt de har innbetalt. Enn innvandrer som ikke gidder (de får gratis norsk opplæring om de ønsker) å lære seg språket eller ikke har noen kvalifikasjoner kan heller ikke forvente en topp jobb, men bør være glad for den jobben vedkommende faktisk får. Men det er så lett å skrike "rasist" med engang man ikke får jobb som innvandrer, vi andre leter bare videre.

:)

Lenke til kommentar
At så få (33 %) av ikke-vestlige er i arbeid betyr jo så klart at norske arbeidsgivere rett og slett ikke vil gi dem arbeid... lolz. Har lest mange avis artikler, reportasjer der en som ikke heter Ola Normann ikke engang blir kalt til jobb intervju, selv om han har alle kvalikasjoner for arbeid.

Løsning blir til slutt sosialhjelps turer og tryg.

Så komme SSB med sin ferske statistikk og beskylder muslimer for å være sløve og kunnskapsløse. Maken til uvitenhet!

Så du påstår at det kun er eksotiske navn som er grunnen? Vil du virkelig påstå at navn fra Nepal eller Sri Lanka er mye mindre eksotiske enn navn fra Somalia? Og lysere hud har de heller ikke.

Lenke til kommentar
Det at innvandrere ikke kan få jobb er bare fjas, de har like stor mulighet som oss andre.

Dette er galt. Det er dokumentert at innvandrere blir diskriminert på arbeidsmarkedet; de har IKKE like store muligheter som oss andre. I hvor stor grad dette gjelder, skal jeg ikke uttale meg om akkurat nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...