Gå til innhold

FrP ønsker 120 km/t på enkelte motorveier - god idé?


Fartsgrenser  

344 stemmer

  1. 1. Støtter du forslaget til FrP?

    • Ja
      249
    • Nei
      76
    • Vet ikke
      19
  2. 2. Hva bør fartsgrensen være på de beste motorveiene i Norge?

    • 70 km/t
      2
    • 80 km/t
      0
    • 90 km/t
      11
    • 100 km/t
      55
    • 110 km/t
      44
    • 120 km/t
      139
    • 130 km/t
      38
    • 140 km/t
      25
    • 150 km/t
      4
    • 160 km/t
      6
    • Fri fart
      20
  3. 3. Burde vi ha en generell fartsøkning på norske veier?

    • Ja
      153
    • Nei
      168
    • Vet ikke
      23


Anbefalte innlegg

http://www.tungt.no/transport/article1358.ece?service=print og noen tusen andre steder på nettet.

 

De vil omstrukturere ja. Du ser ut til å ha oversett følgende:

"Sandberg mener lokalt politi og lensmann heretter kan ta seg av UPs oppgaver."

 

Det betyr at det fortsatt vil være kontroller, men at det ikke er en egen byråkratisk, fordyrende enhet som utfører oppgavene. Så du maler et noe feilaktig bilde av virkeligheten, bare sånn at du er klar over det.

 

 

Nå synes jeg godt at førerkortet kan ryke på 15 km/t over grensen. Ganske enkelt fordi at det eneste folk er redde for er å miste lappen. Bøter driter folk i, fordi man så sjelden blir tatt. Men om man mister lappen for et halvt år for å kjøre 15 km/t over grensa, så vil man holde farten nede. Jeg holder meg til fartsgrensene uansett jeg, til stor frustrasjon, virker det som, for billistene rundt meg.

 

Hvorfor er det slik at vil skal godta at folk kjører litt over? 5-10 km/t kan man fort komme over lovlig grense, det skal ikke rare endringene i veibanen til før det skjer, men noe særlig over det er uakseptabelt i mine øyne. Ta fra folk lappen. Da får vi i tillegg ned kjøringen også, om folk er så dumme at de fortsatt kjører for fort. Da slår vi et slag for økt kollektivtransport og miljøet i samme slengen. Strengere reaksjoner mot fartsovertredelser er det eneste som hjelper.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg holder meg til fartsgrensene uansett jeg, til stor frustrasjon, virker det som, for billistene rundt meg.

 

Hvorfor er det slik at vil skal godta at folk kjører litt over? 5-10 km/t kan man fort komme over lovlig grense, det skal ikke rare endringene i veibanen til før det skjer, men noe særlig over det er uakseptabelt i mine øyne.

Når du sier du holder fartsgrensene, mener du da som i at du ikke detter sakker betydelig av i svinger, og kommer deg fort opp i fart ut av kryss? Mener du det som at du legger deg på fartsgrensen på speedometeret eller er det realhastighet? De fleste biler har ca 10% feil måling av fart, alså det vises for høyt på speedometeret. Ligger du da i 58-60 på speedometeret i 60-sonen ligger du trolig i 52-55 km/t målt med radar eller GPS.

 

Jeg har ikke noe problem med at folk holder fartsgrensen, men jeg har et problem med folk som skaper kø og så gir totalt faen i alle bak seg fordi de "har retten på sin side" når de ligger enten nøyaktig på fartsgrensen på speedometeret eller under. Og slike bruker som oftest 100 år på å komme opp i fart også, og om det er kort mellom kryss eller rundkjøringer kan du være sikker på de ikke gidder å øke farten bare for å bremse igjen 300-500 meter lenger borte.

Du skal ikke være til unødig hinder i trafikken.

Du skal være hensynsfull, og aktpågivende.

(å lage kø gjør deg til et hinder i trafikken, og det er ikke hensynsfult i det hele tatt. med mindre du har et veldig behov for å kjøre så sakte at du lager kø, og slikt kan skje ved f.eks. mekanisk feil på bilen)

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

På lengre turer bruker eg GPS for å holde fartsgrensa. At man entrer 50 sona og blir tatt for å ikkje ha sakka farten fort nok ned fra f.eks. 70 er heilt hårreisande. Det er ikkje uforsvarlig av føreren, men rett og slett ein måte å sanke inn kontanter på.

 

Ellers er eg heilt einig i at folk må sjå til å få opp farten i rundkøyringer og lyskryss. Det er ikkje slik at det kun er plass til ein bil i rundkøyringa slik mange i trafikken ser ut til å tru. Har fleire gangar opplevd at det står bil i 4. avkjørsel og venter fordi eg kjem. Det er enda meir distraherende enn dei som trur det hjelper meg at dei blinker til venstre når dei skal lenger enn ei avkjørsel i rundkøyringa. Eg veit då for F(/%% at eg har vikeplikt når dei er i rundkøyringa. Kvar dei skal har ingenting å sei.

Endret av VroD01
Lenke til kommentar

Det plager ikke meg om folk blinker til venstre om de skal "krysse" vegen jeg kommer fra som gjerne har høy trafikk. Da kan jeg slakke av litt på farten om jeg ser det vil bli "trangt" om plassen. Alternativt kjører jeg som normalt, følger trafikken og antar de fleste andre skal rett fram.

Lenke til kommentar
Det plager ikke meg om folk blinker til venstre om de skal "krysse" vegen jeg kommer fra som gjerne har høy trafikk. Da kan jeg slakke av litt på farten om jeg ser det vil bli "trangt" om plassen. Alternativt kjører jeg som normalt, følger trafikken og antar de fleste andre skal rett fram.

 

Poenget mitt var at så lenge eg skal inn i ei rundkøyring så har eg null, niks, nada interesse for kvar den bilen som allerede er i rundkøyring skal ut igjen av rundkøyringa. Videre er ein del av poenget mitt at eg har vikeplikt for alle i ei rundkøyring uansett om dei blinker til høgre, venstre eller opp og ned for den del. Einaste unntaket er når det er fleire felt i ei rundkøyring og nokon ved siden av meg, i rundkøyringa, blinker for å skifte felt. Da er det den føreren som har vikeplikt og må ha klar bane før feltskiftet.

 

Ellers er eg for at man øker fartsgrensene i det ganske land på generell basis, men også veistandarden. Her i området er det så dårlig vei at staten burde erstatte slitasje på biler, istadenfor at vi betaler veiavgift.

Lenke til kommentar
Poenget mitt var at så lenge eg skal inn i ei rundkøyring så har eg null, niks, nada interesse for kvar den bilen som allerede er i rundkøyring skal ut igjen av rundkøyringa.

Hvorfor ikke? Det er da mye enklere å planlegge sin egen kjøring i rundkjøringen når de som allerede er i den signaliserer hvor langt de skal i den.

Lenke til kommentar
Jeg er litt usikker på om jeg støtter forslaget. Gjennomsnittlig fart på E18 mot tønsberg i ytterste felt er ofte 120-130 km/t.

Undersøkelser fra Danamrk der makshastighet er 130 km/t viser at bilistene ikke kjører noe særlig over det, men holder seg derimot oftest rundt 120. Jeg er for å å øke hastigeten på de beste motorveiene i Vestfold. Nå har de jo åpnet 38 km ny vei i agderfylkene, men disse er etter hva jeg har skjønt noe smalere enn veiene i Vestfold og Østfold.

Lenke til kommentar

Jeg er for at farten på motorveiene skal økes. Folk ligger jo uansett i rundt 120-130km/t på motorveiene, så hvorfor ikke gjøre det lovlig også? Tipper det blir færre ulykker ol. siden folk blir mindre stressa av den "lave" farten som er norske motorveier.

Lenke til kommentar
Jeg er for at farten på motorveiene skal økes. Folk ligger jo uansett i rundt 120-130km/t på motorveiene, så hvorfor ikke gjøre det lovlig også?

 

Tror nok du må diferensiere litt mer enn å si at motorvei er 130 km/t. Særlig hvis du vil at reglene skal gjelde for andre steder enn Østlandet også :p

Tar en strekningen Stavanger -> Kristiansand -> Oslo, så er det mange strekk på den veien som rett og slett er for dårlige (eller for svinget) for høyere fartsgrense enn 90 km/t. Store deler av strekket er også skiltet 70 km/t på grunn av ulykker og dårlig vei. Det er først når en begynner å komme på flatlandet østpå at en kan rettferdigjøre en høyere fartsgrense - og da kun på tofelts veier.

 

En liten digresjon til de som fremhever tyske veier og tyske fartsgrenser:

En bør være klar over at hvis veien har skader, så reduserers fartsgrensen umiddelbart til 80 km/t. Og de veiene med skader ligner veldig mye på våre standard norske veier :) Det er først når en får tre felter i hver retning at en ser trafikk over 120 km/t (Fra egen erfaring: Ytterste felt - 100 km/t for trailere, Midterste felt - 120 km/t for folk flest, Inneste felt - ~160 km/t - for de som vil).

 

Det å tro at vi greier å avsette nok penger til å øke veistandarden til europeiske forhold føler jeg at er litt urealistisk. Befolkningstettheten sørpå er ofte 10 ganger vår egen; og de mangler fjell og fjorder også - som i stor grad dikterer hvordan våre veier snor seg.

Lenke til kommentar
Poenget mitt var at så lenge eg skal inn i ei rundkøyring så har eg null, niks, nada interesse for kvar den bilen som allerede er i rundkøyring skal ut igjen av rundkøyringa.

Hvorfor ikke? Det er da mye enklere å planlegge sin egen kjøring i rundkjøringen når de som allerede er i den signaliserer hvor langt de skal i den.

 

Har ingenting å sei! Så lenge eg skal inn i rundkøyringa så har eg vikeplikt for den som kjem frå venstre. THATS IT!

Lenke til kommentar
Det er først når en begynner å komme på flatlandet østpå at en kan rettferdigjøre en høyere fartsgrense - og da kun på tofelts veier.

Tror alle forstår hva du mener, men likevel: en tofelts veg har som regel et felt i hver retning. Snakker man om en veg med to felt i hver retning omtales den som firefelts. Har den et felt for krabbing (krabbefelt) med to vanlige felt (et i hver retning) kalles den gjerne trefelts... Osv.

 

Har ingenting å sei! Så lenge eg skal inn i rundkøyringa så har eg vikeplikt for den som kjem frå venstre. THATS IT!

Klart du har vikeplikt for de fra venstre, men jeg ser ikke hva som er negativt med å vise at du skal helt rundt, sett at du skal det. Jeg irriterer meg grønn over de som ikke blinker når de skal ut av rundkjøringen. Skal rundkjøringen være så effektiv som trafikkingeniøren ønsker, så må kapasiteten i den også utnyttes. Det gjøres best ved at folk kjører når de har mulighet. Gir du signal på at du skal ut ved neste avkjørsel, gir du samtidig mulighet for biler i påkjørselen etter din avkjørsel at de nå kan kjøre på...

Lenke til kommentar
Det å tro at vi greier å avsette nok penger til å øke veistandarden til europeiske forhold føler jeg at er litt urealistisk. Befolkningstettheten sørpå er ofte 10 ganger vår egen; og de mangler fjell og fjorder også - som i stor grad dikterer hvordan våre veier snor seg.

Dette forstår nok dei fleste om man tenker seg om, men til ein viss grad går det fint an å sakte men sikkert oppgradere veiene til å tåle høgre fart. At det ikkje for lenge sidan er oppretta gjennomførbare planer for ordentlege fartsårer mellom Tromsø,Trondheim,Oslo,Stavanger,Bergen, + + + er blitt til at logistikken her til lands går mykje tregare og kostnadsineffektivt i forhold til resten av Europa. Vi er faktisk flinke, her i Norge, til å være ineffektive. Eksperter faktisk! ;)

 

 

Jeg irriterer meg grønn over de som ikke blinker når de skal ut av rundkjøringen. Skal rundkjøringen være så effektiv som trafikkingeniøren ønsker, så må kapasiteten i den også utnyttes. Det gjøres best ved at folk kjører når de har mulighet. Gir du signal på at du skal ut ved neste avkjørsel, gir du samtidig mulighet for biler i påkjørselen etter din avkjørsel at de nå kan kjøre på...

 

Er heilt einig i at folk må lære seg å utnytte kapasiteten i ei rundkøyring. Er det ei luke så er det plass. Det at man skal blinke seg ut av ei rundkøyring, og andre faste regler, tar eg for gitt at alle kan. Det er den unødvendige blinkinga inn i rundkøyringa som gjer meg sprø. Flesteparten blinker ikkje, nokre blinker for at dei skal av til venstre i rundkøyringa, og nokre for at dei skal heilt rundt. Eg må være ein forbanna idiot som treng blinklys for å forstå kvar billisten forran meg skal sjølv om han/ho ligg i feltet for å køyre til venstre eller heilt rundt. Når eg ikkje ligg bak, men kjem frå ein annan kant av rundkøyringa så skulle ein no og tru at det er totalt unødvendig å blinke for å køyre rundt. Er ikkje akkurat som at det er nokon fare for obstruksjon så lenge den som er i rundkøyringa blinker seg ut at av den.

Endret av VroD01
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...