Gå til innhold

FrP ønsker 120 km/t på enkelte motorveier - god idé?


Fartsgrenser  

344 stemmer

  1. 1. Støtter du forslaget til FrP?

    • Ja
      249
    • Nei
      76
    • Vet ikke
      19
  2. 2. Hva bør fartsgrensen være på de beste motorveiene i Norge?

    • 70 km/t
      2
    • 80 km/t
      0
    • 90 km/t
      11
    • 100 km/t
      55
    • 110 km/t
      44
    • 120 km/t
      139
    • 130 km/t
      38
    • 140 km/t
      25
    • 150 km/t
      4
    • 160 km/t
      6
    • Fri fart
      20
  3. 3. Burde vi ha en generell fartsøkning på norske veier?

    • Ja
      153
    • Nei
      168
    • Vet ikke
      23


Anbefalte innlegg

Man kan jo følge Danmarks eksempel. På motorveiene der med 130 ryker lappen allerede i 160, mens man får beholde det opp til 90% overskridelse på veier med lavere fartsgrense. Grensen for å miste rettighetene til å ha førerkort trenger ikke å være satt likt i antall km/t eller etter en viss prosentsats. Da vil vi få en mer definitv fartsgrense på motorveiene, noe jeg ikke ser på som negativt, selv om jeg absolutt ikke synes fartsgrensen bør begrenses til 120 km/t på motorveien nord for Oslo. Den er så fin at trafikken hver gang jeg har kjørt der for det meste ligger i mellom 120 og 130, og en god del som beveger seg også over dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
De som kjører i 120km/t allerede ville vært mindre nervøse når de gjorde det, fulgt mindre med på om up ligger bak, og mer med på veien.

 

Dette blir som å legalisere hasj slik at de som er nede rundt Akerselven for å kjøpe ikke skal være så engstlige. :)

Lenke til kommentar

Jeg sier ikke at vi skal senke bøtesatsene for at folk skal kunne slappe av mer langs veien, men at dette ville være en bivirkning av det.

 

Edit;

Dessuten er den en litt merkelig sammenlikning, da engstelige narkomane ikke er så farlige for andre som engstelige traffikanter i 120km/t.

Endret av lockdog
Lenke til kommentar

Vi har i Norge, bedre motorveier enn de fleste andre land i Europa, vi har f.eks lys på alle

strekningene. Fartsgrensen burde vært deretter også, jeg stemmer for 130 km/t, som er en behagelig hastighet å kjøre i.

 

Til dere som mener at "alle" bare vil legge på 20-30 km/t på de nye fartsgrensene, hva med om at grensene for å miste lappen, beholdes som i dag på motorveiklasse A, 141 km/t, selv om fartsgrensen økes til 130 km/t ? For er det noe vi som kjører OPP MOT grensene for å miste lappen er redde for, så er det å MISTE lappen.

Bøter er bare tull. Fikk bot på litt over 7000 kr, var bare å ringe Statens Innkrevingsentral, og si at jeg kan kun betale kr. 500,- i måned. OK, ikke noe problem svarte damene i andre enden..... kan ikke si at bøter svir da. Men hadde lappen røket, hadde det blitt depresjon i lang tid fremover......

 

En av grunnene til at vi har så lave fartsgrenser her i landet, er at staten skal få inn mer kroner i farts -avgifter/bøter....

Lenke til kommentar
Vi har i Norge, bedre motorveier enn de fleste andre land i Europa, vi har f.eks lys på alle

strekningene. Fartsgrensen burde vært deretter også, jeg stemmer for 130 km/t, som er en behagelig hastighet å kjøre i.

 

Jeg kan være enig med deg at motorveier i Norge med lys i alle strekninger gjør at motorveien vår er bedre enn andre land i Europa. IMO synes jeg at Norge ligger på bånn i Europa når det kommer til asfaltdekke, noe som er ganske viktigere enn lys. Har kjørt veldig mye rundt i Europa og asfaltdekkene nede i Europa er milevis bedre enn motorveiene her til lands. De eneste gode strekningene med god asfaltdekkene her i Norge er nok strekningene som er åpnet gjennom de 2-3 siste årene.

Lenke til kommentar
Jeg er for 120km/t, kan nedsettes om vinteren 100km/t. Jeg jobber på Gardermoen, så pendler E6 frem og tilbake hver dag. Ut ifra jeg har erfart er at flesteparten av bilene som bruker veien ikke holder 100km/t, men ligger 10-15km/t over fartsgrensen, noe som resulterer at trafikken flyter bedre. Jeg holder selv 10-15km/t over fartsgrensen.

 

 

 

Han har rett. Jeg ligger alltid over fartsgrensen på denne strekningen. Jeg pleier vanligvis å holde 120-130. For 2 måneder siden kjørte onkelen min samme strekningen på 160 uten å bli tatt.

 

Kjenner mange som har kjørt fra Oslo til Stavanger via Kristiansand (E18 og E39) som har ligget på 100. Jeg har selv kjørt strekninga og før jeg kommer til Torp så er det 4 felt der står det 80 sone og holdt fartgrensen og merka etter noen min at det ble for lavt. Merka også at 2 store trailere med henger lå på venstre feltet og holdt høyere fart enn meg som lå på 80 i høyrefeltet. Jeg mener at deler av den er trygg til å kjøre 100 der det står 80 eller 70. Mener også at på 4 felt veier bør det ikke stå 70 eller 80 men minst 100.

 

Men som mange andre sier er noen veier i Vestlandet utrygg. Har merket at på en vei i Stavanger er det vanskelig å holde fartgrensen. Det står det 70 tror jeg vis jeg ikke husker feil og det er mye kurver. Der burde det ha stått 50 eller 60.

Lenke til kommentar
Var på roadtrip i sverige i sommer.

Nedover så ligger fartsgrensa på 130km/t.

Trafikken i det tregeste feltet gikk i ca 140km/t

 

Og har man flere felt også vil trafikken flyte bedre, de treige vil hele tiden bli forbikjørt, og de raske kommer alltids forbi.

 

 

Har selv kjørt nesten helt til Tyskland og Frankrike og veiene der er gode. Var også i Canada og der var det samme. Det er 5 felt på hver retning. 2 normale felter og 3 express det vil si de som skal kjøre langt. Men i Norge trengs det ikke så mye siden det er ikke mange innbyggere men det hadde vært greit med 120 og 4 felt med midtdeler. Kommer sansynligvis til å stremme FrP

Lenke til kommentar

Støtter ikke en generell fartsøkning, jeg er fornøyd slik det er nå.

 

Jeg har kjørt en del nedover til Danmark fra Oslo det siste året og jeg må si at det er veldig deilig å ligge i en såpass høy fart. Med en gang man kommer inn over norskegrensa og det blir 90/80 stanger hele trafikken og det blir mer surrete kjøring enn i Sverige/Danmark.

 

Nå kjører ikke alle i 120 nedover heller da, flere ligger LANGT over, sikkert nærmere 150/160. Og da går det altfor fort. Vil ikke at høyere fartsgrenser på motorveier skal føre til råkjøring, men mer effektiv og problemfri kjøring.

Lenke til kommentar

Det vil bli færre ulykker men mer alvorlige. Grunnen til det er at når noen sovner bak rattet eller mister kontroll over bilen i det de absolutt skal køyre raskere enn fartsgrensa, så smeller det hardere. Derimot vil det bli 0, null, kollisjoner med møtende trafikk. Sistnevnte drar ned antalet alvorlige ulykker. Så det man sitter igjen med er meir effektiv logistikk, færre levende råkjørere og sinker som velger en annen vei enn motorveien.

 

Har sjølv kjørt mykje i sverige,danmark,tyskland,østerrike,spania og italia, og det er ein heilt annan standard på veiene enn kva vi i Norge nokon gang kan drøyme om. Trafikken flyter raskt og fint, asfalten er knallbra og politiet bruker lastebiler til å dempe farten med. Man ser sjølvsagt eit par ulykker her og der, ofte at nokon har hekta borti ein lastebil, men som regel eit knefta bilvrak etter ein fartssynder.

 

Eg har sikkert sagt det før, men med den standarden som er mange stadar i Norge, så burde bileigarar få betalt og dekka alle skadene det elendige veidekket medfører. Å betale veiavgift når det er NULL vedlikehold, det heng ikkje på greip. Slaghåler,telehiv,manglende asfalt, møkkagrusing og møkkasalting er det eg hater mest med norske veier.

 

Når det gjeld grusing og salting så skulle eg ønske det blei forbudt. Sverige har salta lenge og fått såpass erfaring fra det at no skal dei slutte med det. Kva gjer vi i Norge? Joda, for all del ikkje spør Svenskane....Vi begynner å salte. Kan ikkje folk lære seg å køyre på glatta istadenfor? Ingenting som er bedre enn kompakt snø eller tørr is om vinteren.

 

Hater steinsprut fra grusing. Totalt unødvendig.

 

Okay, det var mitt sure oppstøyt for i dag. Beklager! :thumbup:

Endret av VroD01
Lenke til kommentar
Derimot vil det bli 0, null, kollisjoner med møtende trafikk. Sistnevnte drar ned antalet alvorlige ulykker.

Det er strengt tatt ikke helt korrekt. Møteulykker kan også skje med midtrekkverk. Men de skjer langt, langt mer sjelden. Så midtdelere reduserer kollisjoner med møtende trafikk til nær 0. :)

Lenke til kommentar

Angående salting, så fungerer det rimelig bra når det er tynn ishinne på vegen. (Typsk slik det kan være langs kysten i Norge..)

Ellers så har man vel forsøk med varmsand som skal fungere godt på veger som ikke saltes. Problemet er når saltet brukes som snøsmelter, og vi får store menger salt-slush.

Lenke til kommentar
Angående salting, så fungerer det rimelig bra når det er tynn ishinne på vegen. (Typsk slik det kan være langs kysten i Norge..)

Ellers så har man vel forsøk med varmsand som skal fungere godt på veger som ikke saltes. Problemet er når saltet brukes som snøsmelter, og vi får store menger salt-slush.

 

Salt er bra der og da, men når saltet blir tynnet ut så fryser det tynne islag igjen. Salting er egentlig livsfarlig dersom de ikke gjør det hyppig nok. Vil heller ha hardpakka snø.

I tillegg så er det med på å øke rustangrep på biler.

 

Bare se i lang som Danmark og Tyskland... Ingen salting, ingen piggdekk... Null stress.

Lenke til kommentar

Tre gode innlegg på rappen.

 

Er det flere som er enige i følgende?

 

- Det er for mykje salting av norske veier, og det ødelegger bilen.

- Det er for mykje grusing av norske veier, og det ødelegger bilen.

- Det er for dårlig dekke på norske veier, og det ødelegger bilen.

- Det er for dårlig standard på norske veier, derav for lave fartsgrenser og utolmodige bilførere.

- Det blir betalt store summer for å vedlikeholde norske veier, men mange bor der ingenting blir vedlikeholt.

- Man burde få betalt for skader som veistandaren indirekte har skuld for.

- Politikere kan ingenting og tror sjølv på alt dei gjer for miljøet.

- Små biler er langt fra miljøvenlige i 80km/t

- EL-biler treng strøm som vi ikkje har dersom alle skal ha el-bil og lade klokka 16.30

- Verden fungerer ikkje dersom olje ikkje skal brukast og ALT skal gå på strøm, lagast med strøm og av alternative stoffer.

- Denne tråden sporer av.

- Og siste punkt.

Lenke til kommentar

Kan noen forklare på en holdbar måte hvorfor FrP (og FrP-ere) bruker stikk motsatt logikk når det gjelder veier og alkohol? Altså, hvis noen gjør noe dumt i fylla prater de om "personlig ansvar og frihet" og "mer politi". Om noen gjør noe dumt på veien prater de om "dårlige veier og biler" og "mindre politi". De appellerer kun til grunnleggende overfladiske følelser hos egoister som ikke er i stand til å tenke særlig lenger enn nesa rekker, og de snur argumentasjonen trill rundt alt etter hva de uttaler seg om. Det er synd for landet at så mange ikke gjennomskuer det.

Lenke til kommentar
Kan noen forklare på en holdbar måte hvorfor FrP (og FrP-ere) bruker stikk motsatt logikk når det gjelder veier og alkohol? Altså, hvis noen gjør noe dumt i fylla prater de om "personlig ansvar og frihet" og "mer politi". Om noen gjør noe dumt på veien prater de om "dårlige veier og biler" og "mindre politi". De appellerer kun til grunnleggende overfladiske følelser hos egoister som ikke er i stand til å tenke særlig lenger enn nesa rekker, og de snur argumentasjonen trill rundt alt etter hva de uttaler seg om. Det er synd for landet at så mange ikke gjennomskuer det.

 

Vet ikke hva du legger i "dumt på veien". Men gjør man noe som er dumt så kan de takke seg selv. Så din påstand vil jeg gjerne se en link til.

 

Men ikke kom her og si at veiene ikke er dårlige i Norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...