Gå til innhold

FrP ønsker 120 km/t på enkelte motorveier - god idé?


Fartsgrenser  

344 stemmer

  1. 1. Støtter du forslaget til FrP?

    • Ja
      249
    • Nei
      76
    • Vet ikke
      19
  2. 2. Hva bør fartsgrensen være på de beste motorveiene i Norge?

    • 70 km/t
      2
    • 80 km/t
      0
    • 90 km/t
      11
    • 100 km/t
      55
    • 110 km/t
      44
    • 120 km/t
      139
    • 130 km/t
      38
    • 140 km/t
      25
    • 150 km/t
      4
    • 160 km/t
      6
    • Fri fart
      20
  3. 3. Burde vi ha en generell fartsøkning på norske veier?

    • Ja
      153
    • Nei
      168
    • Vet ikke
      23


Anbefalte innlegg

Nå har ikke jeg kjørt racerbil i Sverige, men jeg har kjørt forbi tungtrafikk på kontinentet. De kjører sjeldent over 80 iallefall.. (Kanskje opp mot 90 på speedometeret, men GPSen insisterte på at det var 79-81..)

 

edit:

Poenget mitt er at om folk kjører i veldig forskjellig hastighet får man ikke akkurat flyt i trafikken. Kanskje vi først må definere flyt. For meg er det trafikk som går i gjevn hastighet under god eller grei avvikling. I Stavanger har dem til tider en fantastisk flyt i trafikken med oppunder 1800 biler pr felt i rushtid (snitthastighet på 70-80km/t). Dessverre finnes det tullinger som kjører slalom, presser seg inn i luker som ikke finnes osv.

 

Sånn til ettertanke: Hva er anbefalt avstand i tid mellom 2 biler, og hvor tett ligger bilene i Stavanger/Sandnes når dem utnytter vegens kapasitet maksimalt?

Endret av Sovehest
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+130498

jeg er for 110km grensa, det er akuratt passe hastighet å holde på motorveier. når det kommer til ulykker så lager de som kjører veldig sent like mye som de som kjører langt over det bilen kan greie. det største problemet med å øke fartsgrensa er at tunge kjøretøy blir kjørende å lage ufrivillig kø. 110 på 4 felt eller mer, men 80 på 2 feltsvei.

 

men største problem med slike hastigheter er at folk ikke vet hvilke felt de skal ligge i. når gamle tante olga holder 90km i høyre felt og tar igjen en lastebil/buss så trår hun ikke hardere på gassen for å komme forbi nevnte kjøretøy, hun holder fremdeles 90 og da må bilister som kommer bak i 110 begynne å bremse og dermed har vi de fine køene vi alle kjenner så godt. vi må ikke bare starte holdningskampanjer for å få folk til å begynne å bremse ned litt, men også til å få folk til gasse litt der det trengs!

 

selv er jeg sjåfør og ser mye vilt i trafikken, og jeg må si det er mange som ikke burde ha hatt lappen, men det er også mange flinke og hensysfulle sjåfører der ute! kan kanskje legge til at når det kommer hastigheter og ungdommer (18-20/21) så burde det være innstallert fartssperre på bilene de skal kjøre. er selv ung og har vært dum og ligget 180km på vei som absolutt ikke er dimensjonert for det og følt jeg har vært tøff, men ser jo i senere tid at det bare er teit.

 

og ja, fart dreper, det er det ingen tvil om! men ikke på 4 felts motorveier!

Lenke til kommentar
Jeg er enig i 120 km/t på de aller, aller beste motorveiene vi har.

 

Samtidig er jeg også enig i at fartsgrensen på mange veier burde vært senket. Faktisk mener jeg at de generelle fartsgrensene burde vært senket til 60 km/t utenfor tettbebygde strøk, og at ingen veier uten midtdeler skulle hatt mer enn 60 km/t.

 

Dette forutsetter selvsagt at vi legger opp til en stor veidugnad, hvor noe sånt som 80% av stamveinettet og alle andre veier med over 4000 biler i døgnet bygges ut med minimum 13 meters bredde og midtdeler, slik man har i Sverige (i dag er den norske stamvegnormalen 8 meter uten midtdeler, men mange veier har i praksis 6-7 meter). Da vil vi ikke tape mye på fremkommelighet ved å senke farten på veier uten midtdeler til 60 km/t, samtidig som sikkerheten bedres drastisk på veiene som har 70-80-90-100 km/t.

 

Fartsgrensen i tettbebygde strøk burde også vært senket til 30 km/t. Nå er jo det 30-sone overalt i boligfelt, men bare en og annen 50-sone i større gater hvor det uansett blir slått opp 50-skilt. Vi ville fått behov for mindre skilting av fartsgrenser med generell 30-sone, samtidig som det ville gitt bedre trafikksikkerhet og mer forutsigbare fartsregulering i tettbebygde områder.

 

Enig i svært mye her, men vil også legge til at jeg mener dynamiske fartsgrenser bør legges til, iallfall på motorveier som får oppjustert fartsgrense. 120 eller 130 på tørt og fint føre, 110 eller 100 når det regner, og enda lavere når det er snø. Det er dessverre altfor mange som ikke har kjørt på tomme parkeringsplasser på vått føre og snø og ikke veit hva slags grep de har. Kjøreopplæringen i Norge er dessverre altfor lite omfattende på det punktet.

Lenke til kommentar

Har hørt at SVV er skeptiske til dynamiske fartsgrenser fordi da forsvinner litt av meningen med loven som sier man skal avpasse farten etter forholdene. Med dynamiske fartsgrenser vil enda flere tro fartsgrenseskiltet viser anbefalt hastighet du bør holde på strekningen etter skiltet..

Endret av Sovehest
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2
En god sjåfør ser bilens fysiske begrensninger. Og en god sjåfør er ikke ansvarsfraskrivende. Sist idag holdt jeg på å bli kjørt på front mot front av en tulling som kjørte inn fra ei 70 sone med alt for høy fart og ble kastet over på min side av veien.

 

En annen dag kjørte en fyr forbi en tre andre biler rett før bakketopp, og jeg kom i mot. Han var på siden av den andre bilen han hadde passert da jeg så han, og jeg var ca. 100 meter unna.

 

Hyggelig? Nei. Slike idioter skulle aldri ha fått sitte bak et ratt.

 

Edit: Monrose, så den som lærekjører med deg tillater at du kjører fort? Eh...

 

Har jeg sagt jeg bryter noen fartsregler når jeg kjører? Nei!

Alt jeg sa var at jeg kjedet meg, og jeg vil gjerne kunne kjøre fortere, men holder meg fortsatt innenfor fartsgrensen! Noe annet er jo idiotisk! Ja, kjørelæreren min tillater meg å holde fartsgrensen. Å kjøre 40 på mototveien er jo ikek akkurat så populært heller, er det vel? Var det det su skulle frem til? At bilister med en 'L' bak på bilen, må kjøre saktere enn andre??

 

Når du skrev "Liker å kjøre fort" tenkte jeg automatisk fartsovertredelse. 40 på motorvei er forresten ikke lovlig, og moped/traktor har ikke lov å kjøre der.

Lenke til kommentar
Det er greit, men jeg mener at det trenges, for det er slettes ikke alle som er spesielt flinke til å avpasse farten etter forholdene.

 

Jeg er forsovet enig i at dynamiske fartsgrenser kan være en fornuftig løsning, men jeg har bare hørt en representant fra SVV være skeptisk til det. Om han er representativ for det generelle synet hos SVV aner jeg ikke.

Endret av Sovehest
Lenke til kommentar
Nå har ikke jeg kjørt racerbil i Sverige, men jeg har kjørt forbi tungtrafikk på kontinentet. De kjører sjeldent over 80 iallefall.. (Kanskje opp mot 90 på speedometeret, men GPSen insisterte på at det var 79-81..)

 

De har ikke lov til å kjøre raskere, uansett markert veihastighet.

I tyskland er det 80 km/t max, Frankrike 90.

 

Utenlands, settes ofte fartsgrensen ned til 60-70 området i rushtid.

Lenke til kommentar
Når du skrev "Liker å kjøre fort" tenkte jeg automatisk fartsovertredelse. 40 på motorvei er forresten ikke lovlig, og moped/traktor har ikke lov å kjøre der.

 

Jeg var av den oppfatning at traktor som har topphastighet 60+, har lov til å kjøre på motorvei. Jeg har i alle fall sett, mange av disse på norske veier.

Lenke til kommentar
Jeg er enig i 120 km/t på de aller, aller beste motorveiene vi har.

 

Samtidig er jeg også enig i at fartsgrensen på mange veier burde vært senket. Faktisk mener jeg at de generelle fartsgrensene burde vært senket til 60 km/t utenfor tettbebygde strøk, og at ingen veier uten midtdeler skulle hatt mer enn 60 km/t.

Helt enig! Bare for å ta ett eksempel her i Trondheimsområdet, som irriterer meg litt. Når man kjører sørover fra Trondheim, mot Klett, så er fartsgrensen 70 km/t, på denne flotte veien, det er ingen midtdeler, men meget oversiktlig vei, egentlig helt greit. Det jeg ikke forstår er om man så tar av, inn på den smale grusveien som går innover mot Rødde - på denne smale og ikke minst uoversiktlige grusveien, er fartsgrensen enkelte steder satt til 80 km/t. Logikken? Den forstår ikke jeg.

Lenke til kommentar
Bare for å ta ett eksempel her i Trondheimsområdet, som irriterer meg litt. Når man kjører sørover fra Trondheim, mot Klett, så er fartsgrensen 70 km/t, på denne flotte veien, det er ingen midtdeler, men meget oversiktlig vei, egentlig helt greit. Det jeg ikke forstår er om man så tar av, inn på den smale grusveien som går innover mot Rødde - på denne smale og ikke minst uoversiktlige grusveien, er fartsgrensen enkelte steder satt til 80 km/t. Logikken? Den forstår ikke jeg.

 

Det er vel ulykkesstatistikken som legges til grunn her - veistrekninger der det har vært mye ulykker får ofte en lavere hastighet. Som da selvsagt medfører at småveier beholder sin 80 km/t, siden det ikke kjører nok folk på dem til at det blir nevneverdig statistikk av det.

 

Eventuelt at noen i veitilsynet bor på Rødde da.

Lenke til kommentar

Vil bare skyte inn at fartsgrensene på norske veier ikke er vilkårlig satt, men at et resultat av vurderinger fra fagpersoner. For min del kunne jeg tenke meg å høre med en slik person før jeg foreslår å heve fartsgrensene på ulike veier. :)

Lenke til kommentar
Vil bare skyte inn at fartsgrensene på norske veier ikke er vilkårlig satt, men at et resultat av vurderinger fra fagpersoner. For min del kunne jeg tenke meg å høre med en slik person før jeg foreslår å heve fartsgrensene på ulike veier. :)

 

Da kan jeg anbefale at du ser litt på Vegvesenet sine sider. Her står det mye interessant om fart :)

 

http://www.vegvesen.no/Fag/Trafikk/Trafikk...skampanjer/Fart

Lenke til kommentar
Vil bare skyte inn at fartsgrensene på norske veier ikke er vilkårlig satt, men at et resultat av vurderinger fra fagpersoner. For min del kunne jeg tenke meg å høre med en slik person før jeg foreslår å heve fartsgrensene på ulike veier. :)

Har ikke regjeringen noe den skulle ha sagt? En eventuell FrP regjering kan altså ikke bare sette opp fartsgrensen på motorveiene til 120 km/t?

Endret av LucarioX
Lenke til kommentar
Vil bare skyte inn at fartsgrensene på norske veier ikke er vilkårlig satt, men at et resultat av vurderinger fra fagpersoner. For min del kunne jeg tenke meg å høre med en slik person før jeg foreslår å heve fartsgrensene på ulike veier. :)

 

Da kan jeg anbefale at du ser litt på Vegvesenet sine sider. Her står det mye interessant om fart :)

 

http://www.vegvesen.no/Fag/Trafikk/Trafikk...skampanjer/Fart

 

At en etat som er underlagt gjeldende regler oppfordrer til overoppholdelse av gitte regler er helt naturlig. Den informasjonen sier ingenting om veier som i utgangspunktet er bygget for å tåle langt høyere hastigheter enn de brukes til (les. nye motorveier) da de naturlig nok ikke har lyst til å undergrave det regelverket de selv er satt til å forsvare.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Vil bare skyte inn at fartsgrensene på norske veier ikke er vilkårlig satt, men at et resultat av vurderinger fra fagpersoner. For min del kunne jeg tenke meg å høre med en slik person før jeg foreslår å heve fartsgrensene på ulike veier. :)

 

Da kan jeg anbefale at du ser litt på Vegvesenet sine sider. Her står det mye interessant om fart :)

 

http://www.vegvesen.no/Fag/Trafikk/Trafikk...skampanjer/Fart

 

Denne filmen har jeg faktisk sett på kino et par ganger. Veldig bra poeng som er viktig å få fram. Men samboeren min hadde et godt poeng med at kanskje man burde bruke påkjørsel av elg i stedet for denne traktoren (eller hva det er) i filmen, siden mange (i alle fall meg selv) kjenner meg mer igjen i dyr i veibanen enn kjøretøyer på denne måten.

Lenke til kommentar
Den informasjonen sier ingenting om veier som i utgangspunktet er bygget for å tåle langt høyere hastigheter enn de brukes til (les. nye motorveier) da de naturlig nok ikke har lyst til å undergrave det regelverket de selv er satt til å forsvare.

 

Det er ikke snakk om å undergrave egentlig - veivesenet fokuserer på hva som skjer hvis du forulykker; filmen de viser forteller meg egentlig mer "kjør etter forholdene" enn "90 km/t er dødelig, no matter what".

En vil en måtte bremse ned fra maksfart hvis en kommer inn i en uoversiktlig sving - uansett fartsgrense. Farten skal jo tross alt være slik at en har bremsestrekning tilgjengelig - dette gjelder både ute i bushen med fare for elger, men også på motorveien i rushtrafikken (igjen: mange folk som burde få påbud om å gå tilbake til glattkjøringsbanen i så måte).

 

Har ikke regjeringen noe den skulle ha sagt? En eventuell FrP regjering kan altså ikke bare sette opp fartsgrensen på motorveiene til 120 km/t?

 

Så vidt jeg har forstått, så kan regjering kan legge inn forslag om å endre fartsgrensene i et bestemt område gjennom departement - men storting må godkjenne endringen. Så hvis bare FrP vil dette, og de ikke har over 50% av tinget, så blir det ikke noe av.

Lenke til kommentar

Det positivet er jo bedre flyt i trafikken, man kommer litt raskere frem (hvertfall psykisk).

 

Det negativet er vell det at mange har litt tunge føtter å ligger ganske ofte 10-20km/t over grensa, å utfallet av en ulykke blir jo en del større fra 100 til 140km/t (hvis man ligger 20 over)

 

Men kjører selv Mc, så jeg skulle gjerne hatt litt høyere fartsgrense.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...