Gå til innhold

FrP ønsker 120 km/t på enkelte motorveier - god idé?


Fartsgrenser  

344 stemmer

  1. 1. Støtter du forslaget til FrP?

    • Ja
      249
    • Nei
      76
    • Vet ikke
      19
  2. 2. Hva bør fartsgrensen være på de beste motorveiene i Norge?

    • 70 km/t
      2
    • 80 km/t
      0
    • 90 km/t
      11
    • 100 km/t
      55
    • 110 km/t
      44
    • 120 km/t
      139
    • 130 km/t
      38
    • 140 km/t
      25
    • 150 km/t
      4
    • 160 km/t
      6
    • Fri fart
      20
  3. 3. Burde vi ha en generell fartsøkning på norske veier?

    • Ja
      153
    • Nei
      168
    • Vet ikke
      23


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Helt enig i at det burde bli 120km/t på veier som er bygget for dette.

 

Mange ligger uansett i denne farten allerede, men nå kan de gjøre det lovlig. Problemet jeg ser er at nordmenn generelt ikke har peiling på hvordan de skal bruke veier med mer enn et felt. Slik at de som kjører 80/100km/t også ligger i venstre felt på veien. Det er de som skaper farlige situasjoner.

Lenke til kommentar

Bygg ut veier slik at vi får trafikksikre veier med høy kapasitet, og da bør også hastigheten settes opp.

 

mnja, om grensene oppjusteres til 120 vil samtlige bilister justere egenfarten opp til rett under der lappen ryker.

Kan du dokumentere det?

Slik det er i dag, virker det som alle kjører under fartsgrensa..

Lenke til kommentar

i første omgang må vi få mere enn én fil i hver retning. Og da mener jeg ikke bare Oslo og omegn, men langs kyst Norge. vet at mye av vestlandet kan være vanskelig, men fra Kr.sand til Oslo, og videre opp til Trondheim burde det være 4 felt hele veien, i motsetning til hva det stort sett er i dag. Og gode midtdelere, da kan vi godt ha 110-120 km/t.

 

Folk vil fortsatt ligge 10-30 km/t over grensen, så sant det ikke er gjennomsnittsmåling. Hvis vi får gjennomsnittsmåling på slike veier må vi ha fartsgrensen på 120 km/t minst. Folk kommer til å ligge 5-10 km/t under fartsgrensen hvis gjennomsnittsmålingene blir innført på disse veiene...

Lenke til kommentar

Vel, når de flytter fartsgrensa opp 20km/t så setter dem opp "miste lappen grensa" og det er jo den mange av norske bilister følger på motorveien. Alle taxier osv i 160 hadde jo ikke værst så kjekt... Men selv vil jeg gjerne ha 120 på motorveien ^^

 

Forslaget til A-Jay ville jo fjernet 99% av alle ulykker, hvis vi ser bortifra kamikazesjåfører, men det kommer nok aldri til å skje desverre..

Endret av Tmz
Lenke til kommentar

Jeg er nokså positivt til mer variable fartsgrenser - og som ledd i dette er det også naturlig å øke hastigheten på veier som tillater det. Det å kjøre i Frankrike var topp - 130 km/t når forholdene tillot det, og 110 km/t når veibanen var våt.

Her i Norge legger vi vel mer ansvar over på fører for å finne ut hva akseptabel kjørehastighet er - men jeg mener at noen trenger å bli fortalt at de har dårligere veigrep når veien er våt eller dårlig vedlikeholdt :p

Lenke til kommentar

I norge burde vi hatt glattkjøyringskurs omtrent like ofte som vi har EU kontroll på bilen. Folk må lære korleis bilen oppfører seg i uvanlige omstendigheiter, kjenner sjølv ein masse folk som aldri har prøvd å bråbremse med bil for å sjå kor fort dei klarer å stoppe.

 

Når det gjeld 120 km/t på motorvegar så ser eg eigentleg ikkje dei store problema med det om det er snakk om klasse A motorveg. Men det bør kun være høg fart på vegar med midtskillar og fleire felt. Å ha midtskillar på vegar med berre eit felt i kvar retning er galskap og gjer det berre vanskelig for folk å få hjelp frå blålysetatane om uhellet er ute.

 

Dette med ulykkesberedskap er også noke som gjer at vi ikkje kan sammanlikne oss heilt med resten av europa. Når vi sett fartsgrensene i norge så må vi ta høgde for kor lang tid det vil ta og få hjelp om det skjer ei ulykke.

 

Eg trur også at dynamiske fartsgrenser vil være framtida for trafikksikkerheita i norge. Om vi hadde hatt digitale fartsgrenseskilt som viste fartsgrense på 50 km/t forbi skular mellom klokka 07-17 og høgare utanom skuletid så trur eg folk hadde respektert fartsgrensa meir. I tillegg så ville det vært mulig å sette ned farsgrensa ved dårlige kjøyreforhold, ulykker eller vegarbeid.

Lenke til kommentar
Jeg kjørte for første gang på motorveien i dag, og jeg holdt på å sovne bak rattet. Z-z-z...

 

Bra at du ikke får lappen på en stund enda, da. :)

 

Fart er ingen synd.

 

Lurer på hvor mange dager du har lappen når du etterhvert får den.

Lenke til kommentar
Å ha midtskillar på vegar med berre eit felt i kvar retning er galskap og gjer det berre vanskelig for folk å få hjelp frå blålysetatane om uhellet er ute.

Trafikkavviklingen går helt fint med ett felt og midtdelere hvis det kun brukes på lavt trafikkerte veier med brede veiskuldre. Men her i Norge smekker de ned midtdelere på smale men sterkt trafikkerte veier uten veiskuldre. Det er galskap.

Lenke til kommentar

Det som hadde gjort mest for landet sin trafikksikkerheit, ville vere alkolås for sjåfør og maksfartstopp på motorane. Ingen stor entusiasme for det hos folk i dag. Omtrent som køprising ville ha løyst mykje av trafikkproblema i byane, men ikkje er aktuelt.

 

Dei store akselerasjonane vil eg og gjerne til livs, men diverre er somme bilistar meir uerfarne enn andre, og derfor køyrer dei med lågare fart gjennom svingar enn det dei er nøydd til. Jamn køyring skapar og forutsigbarhet for den som ligg bak, slik at bilen/bilane bak slepp krappe nedbremsingar sidan den første bilen går ned til 40 i 80 sone. Sjølve skal eg ikkje skryte på meg at eg køyrer perfekt, noko som kanskje kjem av lite erfaring og trening på vegane, men dersom det kjem ein eller fleire bilar bak meg som tydeleg vil forbi slepp eg han alltid forbi. Eg er ikkje interessert i at han/ho skal skape ein potensiell farleg situasjon for meg fordi han/ho må gjennomføre ein høgst risikabel forbikøyring.

 

 

Heilt einig.

 

"Lusekjørarar irriterer vestlendingane mest". I kommentarane peikar folk ut fenomenet "rykkekøyrar" som spesielt irriterande.

Endret av blackcurrant
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

Folk kjører i 120 km/t om det er lov eller ikke, og det ser ikke ut til å plage dem at det de gjør er ulovlig.

Lenke til kommentar
Kjører uansett 120 km/t når jeg er på motorveiene rundt Oslo uansett. Ville ikke vært noen nevneverdig forandring.

Jo, dersom fartsgrensa auka ville du høgst truleg framleis ligge 15-20 km/t over fartsgrensa. Det er det mange som gjer, og trur det er naivt å tru dei ikkje gjer det sjølv om fartsgrensa aukar med 20 km/t.

 

No har eg ikkje statistikk på det, me kva er eigentleg sannsynet for å bli tatt for å køyre for fort på 4-feltsveg? Sjølve har eg iallfall eit større inntrykk av at dei står på dei rettare 2-feltsvegane, men dette er berre meg som særs sjeldan køyrer på vegar med slik standard...

Lenke til kommentar
Jeg kjørte for første gang på motorveien i dag, og jeg holdt på å sovne bak rattet. Z-z-z...

 

Bra at du ikke får lappen på en stund enda, da. :)

 

Fart er ingen synd.

 

Lurer på hvor mange dager du har lappen når du etterhvert får den.

 

Slapp av, jeg er en god sjåfør, ellers ville jeg aldri kjørt ute i trafikken. Jeg er bare ikke redd for å tråkke på gassen (som de fleste på min alder er), og det er morsomt å kjøre fort. Man kan jo ikke akkurat si at jeg er alene om det?

Så å få økt fartsgrensen til 120km/t, ville vært en god forandring for meg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

En god sjåfør ser bilens fysiske begrensninger. Og en god sjåfør er ikke ansvarsfraskrivende. Sist idag holdt jeg på å bli kjørt på front mot front av en tulling som kjørte inn fra ei 70 sone med alt for høy fart og ble kastet over på min side av veien.

 

En annen dag kjørte en fyr forbi en tre andre biler rett før bakketopp, og jeg kom i mot. Han var på siden av den andre bilen han hadde passert da jeg så han, og jeg var ca. 100 meter unna.

 

Hyggelig? Nei. Slike idioter skulle aldri ha fått sitte bak et ratt.

 

Edit: Monrose, så den som lærekjører med deg tillater at du kjører fort? Eh...

Endret av Slettet-1ZSK0pUMX2
Lenke til kommentar
En god sjåfør ser bilens fysiske begrensninger. Og en god sjåfør er ikke ansvarsfraskrivende. Sist idag holdt jeg på å bli kjørt på front mot front av en tulling som kjørte inn fra ei 70 sone med alt for høy fart og ble kastet over på min side av veien.

 

En annen dag kjørte en fyr forbi en tre andre biler rett før bakketopp, og jeg kom i mot. Han var på siden av den andre bilen han hadde passert da jeg så han, og jeg var ca. 100 meter unna.

 

Hyggelig? Nei. Slike idioter skulle aldri ha fått sitte bak et ratt.

 

Edit: Monrose, så den som lærekjører med deg tillater at du kjører fort? Eh...

 

Har jeg sagt jeg bryter noen fartsregler når jeg kjører? Nei!

Alt jeg sa var at jeg kjedet meg, og jeg vil gjerne kunne kjøre fortere, men holder meg fortsatt innenfor fartsgrensen! Noe annet er jo idiotisk! Ja, kjørelæreren min tillater meg å holde fartsgrensen. Å kjøre 40 på mototveien er jo ikek akkurat så populært heller, er det vel? Var det det su skulle frem til? At bilister med en 'L' bak på bilen, må kjøre saktere enn andre??

Lenke til kommentar

Hvordan kan flyten bli så mye bedre med 120+ km/t, når man i andre land kan vise til at folk gjerne velger å kjøre i rundt 110 km/t selv ved høyere fartsgrense. I hastigheter over dette merker man lettere svakheter med bilen, som feil ballanserte dekk osv. Om 50 % av folket på veien kjører i 110, 20 % kjører i 100, 10% i 80, da er det ikke mye igjen til dem siste 20 % om dem skal ha flyt...

 

*edit: Så var det dette med prosentregning..*

Endret av Sovehest
Lenke til kommentar

Var på roadtrip i sverige i sommer.

Nedover så ligger fartsgrensa på 130km/t.

Trafikken i det tregeste feltet gikk i ca 140km/t

 

Og har man flere felt også vil trafikken flyte bedre, de treige vil hele tiden bli forbikjørt, og de raske kommer alltids forbi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...