Gå til innhold

FrP ønsker 120 km/t på enkelte motorveier - god idé?


Fartsgrenser  

344 stemmer

  1. 1. Støtter du forslaget til FrP?

    • Ja
      249
    • Nei
      76
    • Vet ikke
      19
  2. 2. Hva bør fartsgrensen være på de beste motorveiene i Norge?

    • 70 km/t
      2
    • 80 km/t
      0
    • 90 km/t
      11
    • 100 km/t
      55
    • 110 km/t
      44
    • 120 km/t
      139
    • 130 km/t
      38
    • 140 km/t
      25
    • 150 km/t
      4
    • 160 km/t
      6
    • Fri fart
      20
  3. 3. Burde vi ha en generell fartsøkning på norske veier?

    • Ja
      153
    • Nei
      168
    • Vet ikke
      23


Anbefalte innlegg

Frp vil ha høyere fart

img650x367.jpg

Motorveiene vi bruker milliarder av kroner på å bygge er dimensjonert for høyere hastighet enn 100 km/t. Nå vil Fremskrittspartiet øke fartsgrensen til 120 km/t.

 

- Erfaringer fra Danmark viser at en fartsgrense på 120 kilometer i timen på veier som er bygget for slik fart, gir bedre flyt i trafikken og at det ikke blir flere ulykker, sier Anders Anundsen fra Vestfold Frp.

 

- Når vi har bygget veier som er laget for at det skal være mulig å kjøre fortere enn 100 km/t så er det ingen grunn til at vi skal gjøre det, sier Anundsen.

 

Ønsker flyt i trafikken

Anundsen understreker at Frp ikke vil ha en generell fartsøkning på norske veier.

 

Han støtter også blant annet kampanjen som Statens vegvesen og politiet har satt i gang for å bevisstgjøre bilistene om fart.

 

- Det vi ønsker er at vi skal få maksimal flyt i trafikken, at folk som bor for eksempel i Vestfold og skal til Oslo, ikke skal bruke mer tid enn nødvendig. Det betyr også mye for næringslivet at reisetid på disse strekningene er så kort som mulig.

 

Frykter ulykker

Trygg Trafikk sier til NRK at de frykter flere ulykker hvis fartsgrensen settes opp.

- Vi har en visjon om at det skal være null drepte og skadde i trafikken og farten har mye å si hvis vi skal komme dit. Fart dreper, og vi ønsker ikke å bidra til en økt fartsgrense på firefeltsveiene, sier direktør i Trygg Trafikk, Kari Sandberg.

 

(NRK)

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostafje...jells/1.6712296

 

 

-------------------------------------------------------------------------------------------

Debatt:

 

Burde vi sette opp fartsgrensen på norges beste motorveier til 120 km/t? Vil dette føre til flere ulykker? Er det latterlig at Norge er blandt landene i Europa med lavest fartsgrenser, eller er dette kun positivt? Hva synes du fartsgrensen burde vært på landets beste motorveier?

 

:)

Endret av LucarioX
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nok et godt forslag fra FRP mener jeg. Er egentlig bare håpløst å ligge på fartsgrensa på disse veiene, da man ofte også har alt for mye klar vei foran seg, og blir forbikjørt hele tiden hvis man gjør det. Fartsgrensa er nok litt for lav i dag på noen veier. Egentlig ligger vell også veldig mange bilister i dag allerede på denne grensa, greie er vell egentlig bare å gjøre det lovlig.

Lenke til kommentar

Så lenge erfaringer viser at dette ikke er med på å øke antall ulykker er det en god idé. En generell økning på norske veier støtter jeg ikke da det er svært mye dårlige veier rundt i landet og disse har allerede fornuftige grenser.

Lenke til kommentar

Eg trur det er mykje psykologisk ute og går, der egoet skal masserast. Eg har sett elendige sjåførar som ikkje klarar å holde oppe farten i svingen, som straks skal opp i 120 (i 80 sona) når dei ser ein liten bit flatmark. Sluttresultatet er ein sjåfør som varierar ekstremt mellom 120-40, og fort blir tatt igjen av ein som held jamn fart på 85-70.

 

Den ujamne er då komplett umogeleg å køyre forbi og skapar ei lang kø. Farleg situasjon. Blir ikkje folk lært opp til å sleppe forbi?

 

Øker ulykkestallene proporsjonalt med hastigheten på slike fine veier som dette?

 

Jeg kan skjønne at den gjør det på veier som ikke er lagd for det. Hvilke erfaringer har andre land?

 

Eg vil anta at det gjer det, men har ikkje bevis her og no. Ein ting vi kan sjå er kor få bilar som er involvert i eit krasj i Norge. Det var eit massekræsj i Tyskland for litt sida. Vegen var blenda av sola og 259 bilistar kræsja. I fjor kræsja 100 bilistar på autobana i Østerrike. Eg kan ikkje komme på nokon liknande situasjon i Noreg.

 

 

Ein del av politikken på å ta fartsynderar i Norge er no vridd til å fjerne dei som har høg fart. Kanskje det hjalp imot kor mange som drep seg på vegen, for det har gått ned. (Ein annan ting er finanskrisa, då der ser ut til å vere ein relasjon mellom høg/lågkonjunktur og dødsfall i trafikken. )

Lenke til kommentar

Å køyre i 100 er ikkje heilt krise, men samanlikna med andre land med vegar av tilsvarande standard verkar det, for meg, litt rart at me i Noreg skal ha lågare fartsgrense på veg med same standard. Som andre ovanfor har nemnd er eg interessert i sjå statistikk på korleis ulukkestalet utviklar seg dersom farten aukar 10, 20 eller 30 km/t på vegar med tilsvarande standard.

 

Store kollisjonar som "blackcurrant" lenkar til er sjeldan på norske vegar, og det kjem kanskje av farten er lågare? Er ei lita auke farten verdt risikoen for at slike ulukker skal skje i vårt eige land, kanskje med større konsekvensar for dei involverte (les: fleire dødsfall)?

 

Per i dag er det uansett dei som ligg godt over 100 på slike vegar, og fyk forbi oss "dødelege" som meir eller mindre held fartsgrensa :hmm: Ei auke av farten vil jo berre gjera at dei som i dag ligg i 120, truleg vil ligge i 140-150 km/t dersom 120 km/t vert ny fart på 4-feltsvegar i Noreg.

 

----

Ei generell fartsauke på norske vegar derimot er eg sterkt imot, iallfall dersom det ikkje skjer ei drastisk betring av standarden på vegane. På fleire vestlandsvegar burde fartsgrensa gått ned, i staden for opp då. Etter mitt syn burde ein sette ned fartsgrensa, eventuelt utbetre vegen, på deler av vegnettet på (iallfall) Vestlandet, då 80 er i overkant mykje på sterkt trafikkerte vegar der det berre er plass til ein bil i breidda. Slik er diverre standarden rundt om i landet, og det vil i framtida krevjast eit enormt løft å få trygge vegar i Noreg. Stoppar her i fare for å gå for off-topic :p

 

---

Dei store akselerasjonane vil eg og gjerne til livs, men diverre er somme bilistar meir uerfarne enn andre, og derfor køyrer dei med lågare fart gjennom svingar enn det dei er nøydd til. Jamn køyring skapar og forutsigbarhet for den som ligg bak, slik at bilen/bilane bak slepp krappe nedbremsingar sidan den første bilen går ned til 40 i 80 sone. Sjølve skal eg ikkje skryte på meg at eg køyrer perfekt, noko som kanskje kjem av lite erfaring og trening på vegane, men dersom det kjem ein eller fleire bilar bak meg som tydeleg vil forbi slepp eg han alltid forbi. Eg er ikkje interessert i at han/ho skal skape ein potensiell farleg situasjon for meg fordi han/ho må gjennomføre ein høgst risikabel forbikøyring.

Lenke til kommentar

Jeg er enig i 120 km/t på de aller, aller beste motorveiene vi har.

 

Samtidig er jeg også enig i at fartsgrensen på mange veier burde vært senket. Faktisk mener jeg at de generelle fartsgrensene burde vært senket til 60 km/t utenfor tettbebygde strøk, og at ingen veier uten midtdeler skulle hatt mer enn 60 km/t.

 

Dette forutsetter selvsagt at vi legger opp til en stor veidugnad, hvor noe sånt som 80% av stamveinettet og alle andre veier med over 4000 biler i døgnet bygges ut med minimum 13 meters bredde og midtdeler, slik man har i Sverige (i dag er den norske stamvegnormalen 8 meter uten midtdeler, men mange veier har i praksis 6-7 meter). Da vil vi ikke tape mye på fremkommelighet ved å senke farten på veier uten midtdeler til 60 km/t, samtidig som sikkerheten bedres drastisk på veiene som har 70-80-90-100 km/t.

 

Fartsgrensen i tettbebygde strøk burde også vært senket til 30 km/t. Nå er jo det 30-sone overalt i boligfelt, men bare en og annen 50-sone i større gater hvor det uansett blir slått opp 50-skilt. Vi ville fått behov for mindre skilting av fartsgrenser med generell 30-sone, samtidig som det ville gitt bedre trafikksikkerhet og mer forutsigbare fartsregulering i tettbebygde områder.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

1. ja

2. 120

3. nei

 

Svarte jeg. Ca akkurat det samme som FRP lanserte.

 

De nye motorveiene tåler det. Politiet mener det er ok. Gode erfaringer fra utlandet. Hvorfor ikke?

2. 120 er nok. Trygg trafikk maste på radioen om at fart dreper og at deres langsiktige mål er å holdningsskapende arbeid i forhold til fartsgrenser. Men hjelper det virkelig da å ha fartsgrenser som ingen respekterer på veier "alle" innser at tåler høyere hastigheter? - Jeg tror ikke det.

 

3. "Oh hell no!" - veinettet i Norge generellt er dårlig. Ja til de nye fine, gode motorveiene, men jeg tror du må være gal for å være for en generell økning.

Lenke til kommentar

Jeg er for 120km/t, kan nedsettes om vinteren 100km/t. Jeg jobber på Gardermoen, så pendler E6 frem og tilbake hver dag. Ut ifra jeg har erfart er at flesteparten av bilene som bruker veien ikke holder 100km/t, men ligger 10-15km/t over fartsgrensen, noe som resulterer at trafikken flyter bedre. Jeg holder selv 10-15km/t over fartsgrensen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...