Gå til innhold

3G og gps tjenester

Anbefalte innlegg

Heisann!

Kjøpte ny Nokia 5800 Xpressmusic igår med djuice nonstop. Siden jeg startet opp telefonen har 3G ikonet lyst i hjørnet, men fikk fjernet det ved å velge GSM på innstillinger.

Mitt spørsmål er, koster det penger å la 3G stå på? Koster det penger hvis jeg bruker mitt eget WLAN med 3G på?

Et annet spørsmål er GPS tjenesten, vet dere om dette koster noe?

Syns det er lite informasjon om sånt, men det er vel for at vi ikke skal vite å betale uten å vite...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gratulerer med ny telefon!

3G symbolet viser bare at du har 3G dekning der du befinner deg, det koster ikke penger du lenge det ikke er noe datatrafikk som går på telefonen. Telefonen din har fortsatt tilgang til nettet selv om du deaktiverer 3G, eneste forskjellen er at du ikke lengere har like rask overføring av datatrafikk. Skal du lese VG.no på telefonen f.eks, lastes siden mye raskere dersom 3G er aktivert.

Bruk av GPS-en i seg selv koster ingenting. GPS signalene kan sammenlignes med en vanlig FM-radio, den tar kun imodt signaler som ligger rundt i lufta. Men for at programmvaren skal sette opp kjøreruter for deg, og ha den pila og stemme (navigasjon) som forteller deg hvor du skal, så krever det at man kjøper en lisens. Telefonen kommer med 3 månder gratis (lisens) bruk av navigasjonen.

En annen ting som kan koste deg noe ved bruk av GPS-en er om du ikke har lagt inn kart via PC-en. Da må telefonen selv laste ned kart direkte til telefonen, noe som koster deg penger da det brukes en del datatrafikk.

Så ikke bry deg om 3G logoen, og bare slå den på for å få en bedre brukeropplevelse av ting som bruker litt datatrafikk, og installer Nokia PC-Suit på PC-en og legg inn kart gratis via Map-Loader.

Er også en stor tråd om 5800 her på forumet som du finner svar på nesten alt om 5800 i :)

Endret av Blunderguff
Lenke til kommentar
koster det penger å la 3G stå på? Koster det penger hvis jeg bruker mitt eget WLAN med 3G på?

Et annet spørsmål er GPS tjenesten, vet dere om dette koster noe?

Hei! Nei, det koster ikke noe å ha 3G påslått, du betaler bare når du bruker 3G, f.eks ved videosamtale, surfing, MMS ++.

Det kan koste litt om telefonen din har A-GPS, da bruker den gjerne litt kilobytes for å lokalisere deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...